וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משימה לאומית": ירידה באחוזי הזכאות לבגרות

נתוני משרד החינוך מראים ירידה של 0.7% בזכאים לבגרות בקרב בני 17, לעומת עלייה של 1.3% בזכאות לבגרות בקרב מסיימי התיכון. באילו מגזרים חלה ירידה?

צילום: יותם רונן, שי מכלוף, דוד קורן; עריכה: מתן חדד; קריינות: אביב אברמוביץ'

משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את נתוני הזכאות של שנת הלימודים תשע"ד, המראים עלייה של 1.3% בשיעור הזכאים לבגרות בקרב קבוצת הלומדים, כלומר תלמידים שסיימו כיתה י"ב ונגשים לבגרות בפועל - שעומד על 65.5% לעומת 64.2% אשתקד. בחמש השנים האחרונות חלה עלייה מצטברת של 7.7% בשיעור הזכאים לבגרות.

מהנתונים עולה כי בקרב קבוצת הגיל, כלומר תלמידי תיכון שסיימו חובותיהם למערכת וזכאים לגשת לבגרות, חלה ירידה של 0.7% בשנה האחרונה - 53.4% בתשע"ג לעומת 52.7% בתשע"ד. עם זאת, בחמש השנים האחרונות נרשמה במצטבר דווקא עלייה של 6.6% בקרב הזכאים.

עוד בוואלה!NEWS:
בשורה לתלמידי 5 יחידות במתמטיקה: ציון הבונוס יעלה ל-30 נקודות
מקורבים לבכיר שפוטר ממשרד החינוך: "היה שמאלני, לא התאים לבנט"
32 תלמידים ומתמחים בכיתות גדולות: כך יופחת העומס על בתי הספר

בגרות במתמטיקה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
תלמידות ותלמידים בשיעור חזרה לקראת הבגרות במתמטיקה, במאי האחרון/נועם מושקוביץ

משרד החינוך מפלח את נתוני הזכאים גם לפי מגזרים וכאן עולה תמונה מעט פחות ורודה: במגזר החרדי נרשמה ירידה של 1.7% בשנה האחרונה בקרב קבוצת הניגשים לבגרות בפועל - 15.9% בתשע"ד לעומת 17.6% בתשע"ג. גם בקרב אחוז התלמידים שסיימו חובותיהם למערכת וזכאים לגשת לבגרות, חלה ירידה של 0.4% - כאשר בתשע"ג עמד המספר על 9% ובתשע"ד על 8.6%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עלייה בשיעורי הזכאות במגזר הערבי

לעומתם, המגזר הערבי דווקא מתחזק, ורשם עלייה של 3.5% בשיעור הזכאים מקרב קבוצת הלומדים, שמגיע לכמעט ל-60% בתשע"ד לעומת 55.5% בתשע"ג, ובכך מתקרב לשיעור הזכאים במגזר היהודי, שעמד על 67.8% בתשע"ד - כמעט זהה לשנת הלימודים הקודמת.

גם בקרב קבוצת הזכאים לבגרות, כלומר תיכוניסטים בקבוצת הגיל המתאימה לבגרות נרשמת עלייה קלה של 0.02%, כאשר בתשע"ג שיעור הזכאים עמד על 45.07% ובתשע"ד על 45.9%. נתוני המגזר הערבי אינם מתייחסים לערביי מזרח ירושלים, שנבחנים במבחני בגרויות של הרשות הפלסטינית.

במגזר הדרוזי נרשמה עלייה משמעותית אף יותר, של 4.5% מתוך קבוצת הלומדים, כאשר בתשע"ג עמד הנתון על 68.6% ובתשע"ד על 73.1%. כמו כן נרשמה עלייה של 0.3% בקרב הזכאים לבגרויות לפי קבוצת הגיל, כשבתשע"ד הוא עמד על 61.5% ובתשע"ד על 61.8%.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013/בן קלמר

לעומתם, במגזר הבדואי בנגב ממשיכים לצנוח שיעור הזכאים לבגרות בקרב קבוצת הניגשים, כאשר בתשע"ד הוא עמד על 47.5% לעומת 50.3% בתשע"ג - ירידה של 2.8%. כמו כן נרשמה ירידה של 2% בקרב קבוצת הגיל, מ-32.3% בתשע"ג ל- 30.3% בתשע"ד.

הבנות ממשיכות להוביל על הבנים בשיעורי הזכאות

עוד עולה מהנתונים כי הבנות ממשיכות להוביל על הבנים בשיעורי הזכאות. אחוז הבנות הלומדות בפועל וניגשות לבגרויות עמד בתשע"ד על 68.7%, לעומת 61.8% מהבנים. בשנה שעברה היה היחס בין המינים זהה, עם שיעור זכאות של 67.2% מהבנות, לעומת 60.7% בקרב הבנים. מדובר גם בעלייה של 1.5% בשיעור הזכאות בקרב התלמידות בשנה האחרונה - מעט יותר מאשר אצל הבנים, שרשמו עלייה של 1.1%.

כמו כן, נרשמה גם עלייה מתמדת באחוז הזכאים הלומדים בי"ב בכלל מסלולי הלימוד. במסלול הלימודים העיוני נרשמה עלייה של 1.7%, שבתשע"ג עמד שיעור הזכאים בו על 67.5% ובתשע"ד על 69.2%.

במסלול הלימודים הטכנולוגי, בו שיעור הזכאים עמד בתשע"ג על 59.4 ובתשע"ד על 60.3, נרשמה עלייה של 0.9%. במסלול החקלאי נרשמה העלייה המשמעותית ביותר, של 4.5%, כאשר בתשע"ג עמד שיעור הזכאות על 64.1% ובתשע"ד על 68.6%.

שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"המשימה הראשונה שלנו היא להגדיל את אחוז הזכאים לבגרות". שר החינוך בנט/נועם מושקוביץ

שר החינוך נפתלי בנט בירך על הנתונים. "שיפור תעודת הבגרות אינו לא רק משימה פדגוגית, אלא משימה לאומית. המשק הישראלי של מחר זוהי תעודת הבגרות של היום", אמר. "המשימה הראשונה שלנו היא להגדיל את אחוז הזכאים לבגרות, לצד השבחת איכות תעודת הבגרות והגדלת מספר תלמידי חמש יחידות במתמטיקה".

"המשימה השנייה היא לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז", הוסיף. חינוך הוא לא עניין של גאוגרפיה אלא של מוטיבציה. האקדמיה צריכה לראות יותר מגוון של אוכלוסיות בשעריה. זה נכון לתלמידים, זה נכון לאקדמיה וזה נכון למדינה".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully