וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בהסכם הגרעין: איפא"ק שוקלת לשלוף את "נשק יום הדין"

18.7.2015 / 19:50

השדולה הפרו-ישראלית מכלכלת היטב את צעדיה בדרך להכשלת ההסכם בקונגרס, כשאחת מהאפשרויות היא לפעול להדחת מחוקקים. זאת, לצד גיוס כספים נרחב ופעילות לוביסטית. "יכולים בקלות להגיע לעשרות מיליוני דולרים"

צילום: רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר

(צפו: נתניהו ושר החוץ הבריטי מתעמתים בנושא הגרעין)

השדולה הפרו-ישראלית החשובה ביותר בארצות הברית, איפא"ק, נערכת למאבק נגד הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, אולם בכירי השדולה מתלבטים עד כמה רחוק ללכת במסגרת המאבק הזה. איפא"ק תפעל מול חברי קונגרס וחברי סנאט מהמפלגה הדמוקרטית כדי לשכנעם להצביע נגד ההסכם, אולם השדולה טרם החליטה אם תאיים "להעניש" את אלה שיצביעו בעד ההסכם, באמצעות תמיכה בפוליטיקאים אחרים שיתמודדו נגדם בבחירות עתידיות.

גורמים בשדולה החזקה סיפרו בשיחה עם וואלה!NEWS על הצעדים שאיפא"ק בוודאות תנקוט במסגרת המאבק בהסכם הגרעין. בשלב הראשון, השדולה כבר שלחה "צו 8" לכל פעיליה ותומכיה, בדרישה שיכתבו לחברי הקונגרס והסנאט שלהם להצביע נגד ההסכם עם איראן. מעבר לכך, השדולה תנחה את התורמים הגדולים שלה לממן פרסום נגד ההסכם במחוזות ובמדינות מסוימים בארצות הברית, שחברי הקונגרס והסנאט המייצגים אותם טרם החליטו כיצד להצביע.

בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק – וושינגטון, 2 במרץ 2015. GettyImages
נתניהו בוועידת איפא"ק בחודש מרץ/GettyImages

הגורמים לא ידעו להעריך עד כמה יקר יהיה המאבק הזה, אבל אחד מהם אמר כי "זה בקלות יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים, במיוחד לאור העובדה שגם הצד של תומכי ההסכם מתכוונן להשקיע בשכנוע דעת הקהל". על פי כמה דיווחים בעיתונות האמריקנית מסוף השבוע, ארגון השמאל היהודי-אמריקני "ג'יי סטריט", שעוצמתו הכלכלית קטנה משמעותית מזו של איפא"ק, צפוי להשקיע יותר משני מיליון דולר בקמפיין למען ההסכם.

במקביל לפעילות בדעת הקהל, חלק נרחב מהפעילות של איפא"ק נגד ההסכם תתבצע בגבעת הקפיטול עצמה, כאשר לוביסטים של הארגון ישוחחו ישירות עם חברי הקונגרס והסנאט ועם אנשי הצוות שלהם. השדולה כבר הודיעה לאנשיה בוושינגטון לבטל את חופשות הקיץ המתוכננות שלהם לטובת המאבק שיתנהל בחודשיים הקרובים בנושא ההסכם.

"נשק יום הדין" נחל בעבר הצלחות - אך גם תבוסות

אלא שלצד הצעדים הללו, שההחלטה לנקוט אותם מעידה אמנם על רצינות, אבל אינה בגדר הפתעה, מתלבטים באיפא"ק האם להשתמש גם ב"נשק יום הדין", ולפעול להדחתם של חברי קונגרס דמוקרטים שיצביעו בעד ההסכם. בעבר, השדולה לא היססה להפשיל שרוולים ולפעול נגד חברי קונגרס שנתפסו על ידה כ"אנטי ישראלים". הדרך לעשות זאת הייתה לתמוך במועמדים מתוך המפלגה שיתמודדו נגדם על המושב שלהם בקונגרס. כמה חברי קונגרס איבדו בעשור הקודם את המושבים שלהם ב"פריימריז" פנים-מפלגתיים, לאחר שביטאו עמדות שלא מצאו חן בעיני השדולה העוצמתית.

מקרה דומה שאירע בעבר, ובו הפעילה איפא"ק את "נשק יום הדין", הוא של ארל היליארד, שהיה אחד מחבר הקונגרס השחורים הראשונים ממדינת אלאבאמה. במשך השנתיים הראשונות של האינתיפאדה השנייה, היליארד הביע בכמה הזדמנויות עמדות שהשדולה פירשה כ"אנטי ישראליות", ואף סרב לחתום על חקיקה שאיפא"ק קידמה לחיזוק ישראל. בשנת 2002 התמודד מולו בבחירות בתוך המפלגה הפוליטיקאי ארתור דייוויס, שגייס סכומים גבוהים מאוד עבור התמודדות מקומית, ואף השתתף באותה שנה בוועידת איפא"ק והודה לקהילה היהודית על תמיכתה בו. בסופו של דבר, דייוויס ניצח בהתמודדות והיליארד הודח מהקונגרס.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום "מצב האומה" בפני הקונגרס, 29 בינואר 2014. רויטרס
השדולה לא היססה בעבר להפשיל שרוולים נגד חברי קונגרס/רויטרס

לפני שנתיים, לעומת זאת, התמודדו שני פוליטיקאים דמוקרטים מניו ג'רזי על מושב בקונגרס. אחד מהם, ביל פאסקרל, איבד את חנו בעיני השדולה הפרו-ישראלית לאחר שחתם על מכתב של חברי קונגרס בעד הסרת המצור על עזה. איפא"ק התגייסה לסייע למועמד שערער על מושבו, יהודי בשם סטיב רותמן, שתמיכתו בישראל הודגשה לכל אורך הקמפיין. בסופו של דבר, המועמד שהועדף ע"י איפא"ק הפסיד בפער של יותר מ-20%.

עצמת המאבק מגבירה את הסיכון להפסד משפיל

הסיבה העיקרית לחיבוטים שנושאת השדולה, היא החשש מהפסד שיפגע במעמדה בוושינגטון. בפעם הקודמת שבה איפא"ק הלכה לעימות "ראש בראש" עם ממשל אובמה בנושא האיראני, הוא הסתיים בהפסד משפיל עבורה. מדובר במקרה שאירע בפברואר 2014, כאשר שלושה חודשים בלבד לאחר שנחתם הסכם הביניים בין איראן למעצמות בז'נבה, איפא"ק התגייסה כדי לתמוך ביוזמה רפובליקנית להטלת סנקציות חדשות על איראן.

היוזמה, שהיו שותפים לה גם כמה סנאטורים דמוקרטים, הייתה גורמת בפועל לקריסתו של תהליך המשא ומתן בין איראן למעצמות. הבית הלבן וגורמים התומכים בפתרון דיפלומטי לנושא הגרעין התגייסו גם הם בכל הכוח, והצליחו לבסוף להפיל את היוזמה השנויה במחלוקת מבלי שהנשיא אובמה כלל נדרש להטיל וטו. במקרה ההוא, לאחר שהתברר לאיפא"ק שלא יושג רוב חסין וטו של שני שליש, השדולה עצמה החלה לדחוק בחברי הסנאט לא להצביע בעד הצעת הסנקציות שהיא עצמה ניסתה לקדם במשך שבועות.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, יולי 2015. AP
הפעם אחרונה שהשדולה הלכה "ראש בראש" נגד ממשל אובמה הסתיימה בהפסד משפיל/AP

לפני כחודשיים שלחו 151 חברים דמוקרטים בבית הנבחרים מכתב לנשיא אובמה, ובו הביעו תמיכה במשא ומתן שהוא מנהל מול איראן ובהסכם המסגרת שנחתם בשיחות בלוזאן. כדי להעביר את ההסכם בקונגרס, אובמה זקוק לתמיכה של 145 חברים דמוקרטים בבית הנבחרים, או לחלופין של 34 סנאטורים דמוקרטים. בהנחה שאותם 151 יעמדו מאחורי הדברים שכתבו לאובמה לפני כחודשיים, לנשיא צפוי ניצחון דחוק בקונגרס. גם מנהיג הרפובליקנים בקונגרס, ג'ון ביינר, מודע למציאות הזו, ולכן הוא אמר בכנס סגור באפריל האחרון כי להערכתו, אין לרפובליקנים מספיק קולות כדי לסכל את ההסכם.

החשש מהפסד גדול נוסף בתוך שנתיים הוא שיקול ששדולה עוצמתית כמו איפא"ק לא יכולה להתעלם ממנו. במובן הזה, ככל שאיפא"ק תשלוף נשק "כבד" יותר בארסנל שלה, כך יגדל הנזק עבורה אם בסופו של דבר, למרות הלחצים, הממשל יצליח לשרוד את ההצבעה בקונגרס ולגייס לפחות שליש מבית הנבחרים להצביע בעד ההסכם עם איראן. כרגע, רוב הסיכויים הם שזה מה שבסופו של דבר יקרה, ואנשי השדולה מודעים לכך היטב. זה לא אומר שהם יוותרו על מאבק, אבל זה בהחלט אומר שלפני שיחליטו לשלוף את "נשק יום הדין", צפויה להם התלבטות לא פשוטה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully