וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

32 תלמידים ומתמחים בכיתות גדולות: כך יופחת העומס על בתי הספר

כחלק מ"מחאת הסרדינים", פרסם פורום ועדי ההורים הישוביים את מסקנות ועדת שמחון, שמונתה כדי לתת מענה לצפיפות בכיתות. זאת לאחר שמשרד החינוך השתהה בפרסום הדוח. וגם הערב: עשרות מפגינים מול הבית של בנט

צילום: באדיבות פורום ועדי ההורים, עריכה: טל רזניק

מחאת הסרדינים: חברי פורום ועדי ההורים הישוביים פרסם הערב (חמישי) את מסקנות ועדת שמחון, שהוקמה על ידי שר החינוך הקודם שי פירון ועסקה בנושא הצפיפות בכיתות הלימוד בבתי הספר. תכלית הוועדה בראשות ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, הייתה לבחון את היחס שבין מורה לתלמיד בכיתות במדינת ישראל ולהביא לשולחנו של השר נפתלי בנט את המלצותיה המעשיות. הדוח היה אמור להתפרסם כבר לפני כמה חודשים, אך נדחה בתואנה ששר החינוך החדש נפתלי בנט צריך לבחון אותו. חברי הפורום סירבו להמתין עוד ופרסמו את המלצות הוועדה.

על רקע פרסום המסקנות, מפגינים הערב עשרות הורים וילדים מרחבי הארץ מול ביתו של שר החינוך נפתלי בנט ברעננה ומקריאים בפומבי את מסקנות הדוח. הנוכחים נושאים שלטים ומבקשים מהשר שיצא אליהם. כפי שאמרו ביום שבת, הורי פורום ועדי ההורים היישוביים יקיימו בכל ערב במהלך השבוע הקרוב משמרות מחאה, אלא אם יוצג בפני ההורים מתווה לפתרון הבעיה.

הפגנה של הורים ותלמידים מול הבית של שר החינוך נפתלי בנט. פורום וועדי הורים, מערכת וואלה! NEWS
מקריאים לעברו של בנט את מסקנות דוח ועדת שמחון, הערב ברעננה/מערכת וואלה! NEWS, פורום וועדי הורים

ההמלצה הראשונה בדוח עוסקת בהפחתת מספר התלמידים בכיתות בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים ל-32. מסקנה זאת נתמכת גם בידי ההורים וגם בידי השר בנט, שמציב את המספר הזה כיעד ריאלי לכמות תלמידים בכיתה. החיסרון בהמלצה זאת שהיא לא נותנת מענה לשכבות הגיל העליונות.

החלופה השנייה ממליצה על יצירת כיתות קטנות יותר לשכבות א' ו- ב' בבתי הספר באמצעות שיעורי תגבור לקבוצות קטנות אחרי שעות הלימודים. המגרעות של המלצה זו הן שהיא לא נוגעת למרבית ציבור תלמידי מדינת ישראל.

אפשרות נוספת שהועלתה ממליצה על 32 תלמידים בכיתה בשכבות א' ו-ב' ועל מספר דומה בכיתות ג'-ט' ביישובים מבוססים, כשהאפשרות הרביעית דומה לזאת האחרונה, רק שהיא מגבילה את 32 התלמידים בכיתות א' ו-ב' רק ביישובים מבוססים. זאת מאחר שבעיית הצפיפות מתמקדת ביישובים חזקים כלכלית, בשונה מהפריפריה, שם הכיתות מרווחות יחסית. הבעיה העיקרית בחלופה זו היא שיישומה יפגע בעיקרון השוויון ובזכות לחינוך. כמו כן, גם חלופה זו נותנת מענה לציבור תלמידים צר ופוגעת בנתח גדול של תלמידים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

שילוב מתמחים או סטודנטים בכיתות גדולות

חלופה חמישית שהוצעה עוסקת בשינוי מדרג מקסימום בכיתה באופן דיפרנציאלי, לפי עשירון הטיפוח. כלומר, בעשירוני טיפוח גבוהים וחזקים כלכלית, מספר התלמידים המקסימאלי בכיתה יהיה נמוך מ-40. גם אפשרות זאת תפגע בעקרון השוויון ואין בה התחייבות להפחתת התקן ל-32 תלמידים בכיתה. יתרה מכך, אם חלופה זו תתקבל, משמעותה תהיה שמשרד החינוך יחליט שרירותית על קביעת התקן ועל אופן היישום.

המסקנה האחרונה, שבדומה לראשונה נראה שהיא מתקבלת בחיוב בקרב מקבלי ההחלטות במשרד החינוך, מדברת על שילוב מתמחים או סטודנטים לחינוך בכל כיתות שבהן יש יותר מ-32 תלמידים בכיתה במטרה לצמצם את היחס בין המורה לתלמיד. שיטה זו נהוגה במדינות אחרות, ואפילו בישראל פועלות כפיילוט מזה שנה בכמה בתי ספר. עם זאת, ההורים מתנגדים לכך וטוענים כי שילוב של כוח אדם לא מנוסה ולא זמין דרך קבע ייצור בעיה ויפספס את המטרה שלשמה החלה
המחאה.

גם אם משרד החינוך יאמץ חלק מהמסקנות או את רובן בסופו של התהליך, בפורום ועדי ההורים היישובים, המונה יותר מ-120 ישובים, מתכוונים להמשיך במחאה. זאת עד לאישור אימוץ החלופה הראשונה של הפחתת מספר התלמידים בכיתה ועד לשינוי התקנון המיושן הקובע שכיתה תקינה היא זאת הלומדים בה כ-40 תלמידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully