וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עידן קרח קטן" בעוד 15 שנה? חוקר ישראלי מפקפק

דב גיל-הר

18.7.2015 / 21:18

פרופ' ניר שביב, פיזיקאי וחוקר אקלים ישראלי, הגיב למחקר שפורסם השבוע, לפיו הטמפרטורות יצנחו דרמטית. "אי אפשר לנבא את פעילות השמש. יכול להיות שהם צודקים כמו ששעון תקוע מדייק פעמיים ביממה", אמר בריאיון לוואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

פרופ' ניר שביב, פיזיקאי חוקר אקלים מהאוניברסיטה העברית שבירושלים, אמר בראיון לאולפן וואלה!NEWS מפרינסטון שבארצות הברית כי הוא כלל לא בטוח שהנבואה של חוקרי שמש מאוניברסיטת נורת'אומבריה שפורסמה השבוע, אשר קובעת כי בשנות ה-30 של המאה הנוכחית הטמפרטורות יצנחו באופן דרמטי, אכן תתממש. לדבריו, קשה מאוד לחזות את פעילות השמש. "יכול להיות שהם צודקים כמו ששעון תקוע מדייק פעמיים ביממה", אמר.

פרופ' שביב הסביר כי החוקרים עקבו אחרי פעילות השמש במחזורים האחרונים והם מנבאים שהפעילות הזאת צפויה לרדת לרמה נמוכה, בדומה לפעילות שהייתה בסוף המאה ה-17, אז היה "עידן הקרח הקטן". לדבריו, קיים קשר אמפירי מוכח בין פעילות השמש לשינויים אקלימיים של כדור הארץ עם סטייה של כמעלה. כלומר, כאשר השמש פחות פעילה, באופן שמתבטא בפחות כתמי שמש וברוח שמש יותר חלשה, כך קר יותר על כדור הארץ.

עוד בוואלה חדשות:
המאבק בהסכם הגרעין: איפא"ק שוקלת לשלוף את "נשק יום הדין"
מאות בעצרת מחאה לזכר גל בק; אמו: "להעמיד את הנהגת לדין"
ג'יפ דרס אישה שהשתזפה על החוף בחדרה; מצבה בינוני

ספינה רוסית תקועה באזור הקוטב הדרומי. דצמבר 2013. רויטרס
עידן הקרח מתקרב? כלל לא בטוח/רויטרס

פרופ' שביב ציין כי רמת הפעילות של השמש נעה עד כמה שידוע כיום בתוך תחום מוגדר, ומאחר ובחמישים השנים האחרונות של המאה ה-20 מצב פעילות השמש היה יחסית גבוה, סביר שהוא יירד, אך לא ידוע עד כמה ואם פעילות השמש תרד לרמה של יצירת "עידן קרח קטן". הוא הוסיף, כי גם אם מצב פעילות השמש תרד למצב פעילות נמוך לא בטוח שזה יתבטא בטמפרטורה, מכיוון שהאוקיינוסים אוגרים הרבה מאוד חום וגם זה משפיע על הטמפרטורה של כדור הארץ.

לטענת פרופ' שביב, החוקרים מאוניברסיטת נורת'אומבריה אינם החוקרים הראשונים שמנסים לנבא את פעילות השמש. כבר לפני עשור הוא שמע הרצאה על חוקר שהיה בטוח כי הוא מצליח לנבא את הפעילות, אבל פעילות השמש משתנה וקשה מאוד לחיזוי בעיקר בגלל האופן שבו פועל 40% מהחלק מהחיצוני שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully