וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביזיון": כך אושר פה אחד רחוב "באלי" באור יהודה

16.7.2015 / 7:40

פרוטוקול הישיבה, שנערכה ביוני 2013, חושף את הקלות שבה נהג לאשר ראש העיר המואשם בעבירות מין ובשחיתות שמות רחובות למי שחפץ ביקרו. במקרה זה, אושר רחוב על שם המאהבת שלו - ללא כינוס ועדת השמות ובניגוד לחוק

צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נגד ראש עיריית אור יהודה לשעבר, דוד יוסף, הוגש שלשום (שלישי) כתב אישום חמור, בן 25 סעיפים, בגין עבירות מין ושחיתות שאותן ביצע, לכאורה, במהלך שמונה שנות כהונתו. אלא שהפרט בכתב האישום שעלה לכותרות היה דווקא זה שעסק בקריאת רחוב בעיר על שם כינוי אחת המאהבות של יוסף, ע'.

פרוטוקול הישיבה שנערכה במועצת העיר ב-26 ביוני 2013 מראה את הקלות שבה אושר, תוך דקות בודדות, שם הרחוב, שנקרא עד אז "יהדות קנדה", יחד עם שלושה שמות נוספים, בהצבעה פה אחד.

עוד בוואלה!NEWS:
ראש עיריית אור יהודה קרא רחוב בעיר על שם המאהבת שלו
למרות התנגדותו: שוב רחוב על שם גדעון סער באור יהודה
ללוחם שנפל במלחמת לבנון השנייה לא נמצא מקום להנצחה באור יהודה

את ישיבת המועצה פתח יוסף באומרו: "לפרוטוקול זה מצורף מזכר מראובן עילם אל שלומית עיני, סמנכ"ל העירייה, בדבר הנחיצות והדחיפות בקריאת שמות לרחובות מסוימים בעיר". ראש העיר דאז המשיך בקריאת השינויים שביקש לעשות בשמות הרחובות: "בכניסה מכביש 412 מכיוון יהדות קנדה, בין מתחם המשתלה לשעבר לבין חברת נתיבי ישראל, הרחוב שנכנס מערבה, יקרא 'באלי'".

בהמשך הציע יוסף להחליף את רחוב יוני נתניהו לרחוב "אופק": "הרחוב שחוצה את אריאל שרון ומקשר בין רחוב באלי ליוני נתניהו, יקרא 'אופק'". בהמשך מציע יוסף לקרוא ל"קטע הרחוב מיגאל אלון החוצה את רחוב ראשונים ומתחבר לרחוב הלח"י" על שם משה גניש ול"קטע הרחוב המחבר בין רחוב ניצן הצמוד למתחם שפיר, לבין הפארק", בשם "שירת הזמיר". לאחר שסיים את דבריו שאל יוסף מי בעד, וההחלטה על שמות ארבעת הרחובות אושרה באותו רגע, ללא דיון וללא מתנגדים.

רחוב על שם גדעון סער באור יהודה. פברואר 2015. יותם רונן
הרחוב באור יהודה על שמו של שר הפנים לשעבר, גדעון סער/יותם רונן

זהו אינו השם הראשון לרחוב שאותו קבע יוסף ללא דיון ציבורי וללא דיון של ועדת השמות בעיר. בין השמות ההיסטוריים שהוחלפו בן לילה היו: שדרות גבי אשכנזי, רחוב גדעון סער ורחוב אבי ואביב - הנקרא על שם שני נערים שנדרסו על ידי רכבת. בעיר אף קיימת כיכר על שם הסופרת סמדר שיר.

החוק לקריאת שמות במקומות ציבוריים מחייב הליך של ועדת שמות עירונית שתדון בכל שם ותביא אותו לדיון ציבורי בנושא. על פי החוק, יש להודיע למושאי שמות הרחובות על הסרתם ועל קביעתם מחדש ולקבל את אישורם. במקרה של הנצחתם של הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי ושר הפנים לשעבר, גדעון סער, הדבר לא נעשה באישורם אלא מכורח החלטתו של ראש העיר. סער אף הביע התנגדות חריפה לקריאת הרחוב על שמו במקום על שם ארגון "ההגנה"

על פי גורמים בעירייה, יוסף אמנם מינה נציגים לוועדת השמות, אלא שהוועדה הייתה קיימת רק על הנייר ומעולם לא התכנסה. בחירת השמות לרחובות נעשתה בישיבת מועצת העיר, על ידי החלטתו של ראש העיר בלבד, שהיה מביא אותם לאישור. ההצעות זכו לרוב אוטומטי, וכך הונצחו פוליטיקאים, מקורבים, חברים וכאמור, אף מאהבות.

משרד הפנים התעלם מתלונות הציבור ומחברי האופוזיציה

נושא אישורי השמות השנויים במחלוקת בעיר אור יהודה הגיע לא פעם אל פתחו של משרד הפנים ואל נציגת המחוז גילה אורון, באמצעות תלונות ששטחו בפניה כמה מחברי האופוזיציה בעיר. תושבים רבים אף התלוננו בפניה כי שם רחובם שונה ללא הודעה מוקדמת.

להפתעת חברי המועצה וכן תושבי העיר, משרד הפנים וגם הגברת אורון לא גילו עניין בנושא ואף התעלמו מהמכתבים ששלחו. אחד משרי הפנים באותם ימים היה גדעון סער, שעל שמו קרוי רחוב בעיר.

במכתב ששלחה יו"ר האופוזיציה, ליאת שוחט מתנועת "אור חדש", מכתב שנשלח גם לשר הפנים לשעבר גדעון סער שגם על שמו נקרא רחוב, הלינה על האופן שבו הוחלט לשנות את שם אחד הרחובות ולקרוא אותו על שם אריק איינשטיין. שוחט ביקשה מיו"ר המחוז להפעיל את סמכותה בחוק ולהורות לראש העירייה על ביטול ישיבת המועצה שהתקיימה ולזמנה שוב.

"לא ייתכן שראש העיר רומס ברגל גסה את החוק ולא פועל על פי חוק קריאת שמות של מקומות ציבוריים, לפיו העירייה לא תשנה שם של מקום ציבורי, אלא אם כן התקיימו כל אלה", כתבה שוחט ומנתה את התנאים הקבועים בחוק: "יש לפרסם הודעה על הכוונה לשנות את שם המקום הציבורי בעיתון, במשרדי העירייה ובמקום ציבורי הנוגע בדבר, חודש לפחות לפני הדיון במועצת העירייה. כמו כן, יש לאפשר לנציגות המקום הציבורי או לנציגות הדיירים המתגוררים סמוך למקום הציבורי להופיע בפני ועדה ולהשמיע את טענותיהם, וכן זימון בני משפחת האישיות שעל שמה נקרא הרחוב ואפשרות להשמיע את טענותיהם".

שוחט מוסיפה ומסבירה כי ראש העיר התעלם מכל הדרישות ועשה כרצונו. "למיותר לציין כי אף סעיף מהנ"ל לא יושם בפועל, לא כעת ולא בעבר. ראש העיר המשיך את ההצבעה בהתעלמות הפגנתית".

"לצערי ועדת השמות בעיריית אור יהודה-רמת פנקס קיימת רק על הנייר", אמרה שוחט בשיחה עם וואלה!NEWS. "ראש העיר נהג להביא לאישור סופי את שמות הרחובות מבלי לכנס את הוועדה ולערוך עליהם דיון כלשהו, וזאת בניגוד לחוק 'קביעת שמות מקומות ציבוריים'. התרעתי בעבר כמה פעמים, ביחד עם חבריי לאופוזיציה, בנוגע להליך הבלתי-חוקי של קריאת ושינוי שמות רחובות בעיר, ואף פנינו בכתב לממונה על המחוז במשרד הפנים, שלצערי לא נקפה אצבע בעניין ובחרה לגבות את ראש העיר ממניעים לא ברורים.

"אני קוראת לממלא מקום ראש העיר, שמשום מה נמנע גם הוא מלפעול בנושא למרות שהוא מודע לו זמן רב, לכנס לאלתר את ועדת השמות ולשים סוף לביזיון הזה. הדבר פוגע בכבודם של התושבים בכלל, ובפרט בכבודם של בעלי העסקים ברחוב 'באלי' שבאזור התעשייה. אם ממלא המקום עופר בוזי יבחר להמשיך להגן על ההחלטה המבזה הזו אני מתכוונת לכנס את ועדת השמות מיד לאחר שאבחר לראשות העיר, להעניק לרחוב שם חדש שיכבד את תושבי אור יהודה-רמת פנקס, ולשנות את כל שמות הרחובות שהתקבלו בדרך לא חוקית".

כתב אישום נגד ראש עיריית אור יהודה דוד יוסף, יולי 2015. יותם רונן, עיבוד תמונה
רחוב באלי באור יהודה וראש עיריית אור יהודה לשעבר דוד יוסף/עיבוד תמונה, יותם רונן
יו"ר ועדת הכנסת לשר הפנים שלום: "עלינו לוודא שמקרים כאלה לא יישנו"

בעקבות פרסום כתב האישום נגד ראש העיר אור יהודה לשעבר, פנה אתמול יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), אל שר הפנים סילבן שלום במכתב, ובו הוא מבקש לקבוע קריטריונים ארציים אחידים לקביעת שמות לרחובות בערי ישראל. "הדברים שעולים מכתב האישום מצביעים על הזילות הקיימת כיום בכל הנוגע לקביעת שמות לרחובות במדינת ישראל", כתב. "לשמות יש משמעות. לעתים היסטורית, והיא חלק אינטגרלי מעיצוב זהותנו כאן. עלינו לוודא שמקרים כאלה לא יישנו".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "קיבלנו פנייה אחת שהופנתה לשר גלעד ארדן בה חברי המועצה הלינו על מספר רב של נושאים ואחד מהם היה שראש העיר לשעבר משנה שמות רחובות ללא הליך חוקי, מהתייחסות היועץ המשפטי של העירייה שהתבקשה להגיב לכלל הטענות שהועלו בנושא זה, הגיבה כי שונה שם של רחוב ע"ש הרב עובדיה יוסף וחברי האופוזיציה לא נכחו בישיבה משום שבחרו להחרימה. מעבר לכך לא קבלנו פניות בנושא ספציפי זה. יובהר כי מועצת העיר היא המוסמכת לאשר שמות רחובות וככל הנראה אישרה את השם, אנו לא יודעים ולא מתערבים בהחלטות אלה של נבחרי הציבור של העיר".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully