וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דג שחור ועוד גילויים מרעישים נמצאו בהרי געש פרהיסטורים

19.7.2015 / 9:24

חוקרים גילו אשכול הרי געש תת ימי בן 50 מיליון שנה - שחושף מידע חדש על התקופה בה ניו זילנד ואוסטרליה היו יבשת אחת מאוחדת. עוד גילו החוקרים מינים חדשים של דגים שנראים כאילו יצאו מהסיוטים הכי נוראיים שלכם

CSIRO

בסרטון - אשכול הרי הגעש בתצלומי הסונאר

חוקרים גילו אשכול של 4 הרי געש תת ימיים ליד סידני שנוצרו לפני 50 מיליון שנה, בדיוק כשיבשת גונדוואנה התפצלה ליבשת אוסטרליה ואיי ניו זילנד. לפי הגיאולוגים, ישנה סבירות גבוהה שאשכול הרי הגעש הה הביא לפיצול ההיסטורי הזה.

אשכול הרי הגעש נחשף בתוך הים כ-200 קילומטרים מהחוף הדרום-מערבי של אוסטרליה, כשחוקרים מאוניברסיטת ניו סאות' ויילס האוסטרלית חיפשו בעזרת סונאר שטחי גידול של זחלי לובסטר מתחת למים. האשכול משתרע לאורך של 20 קילומטרים, רוחבו 6 קילומטרים והנקודה הגבוהה ביותר שלו נמצאת 4 אלף מטרים מעל קרקעית הים.

"זה היה מסע מוצלח מאוד. לא רק שמצאנו אשכול הרי געש בסמוך לסידני, הופתענו לגלות שהמקום רובץ בזחלי לובסטר שלא ציפינו לראות בתקופה הזאת של השנה", סיפר ל-Daily Mail הפרופסור ריצ'רד ארכולוס מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, "מדובר בתגלית מרעישה. היא חושפת בפנינו פיסת היסטוריה מעניינת על היווצרותן של ניו זילנד ואוסטרליה, וזה מוקד חשוב למחקר עבור גיאולוגים שמעוניינים לחשוף את סודות קרום כדור הארץ".

"אנחנו יכולים עכשיו למפות את קרקעית הים לכל עומקה, כך שכל שטח האוקיינוס העצום של אוסטרליה נמצא כעת בהישג יד, וזה מרגש מאוד", הוא מוסיף, "תמונות הסונאר של הרי הגעש מראות מכתשים גדולים בחלקו העליון של כל אחד מהם - מה שמראה כי כולם פרצו, ככל הנראה, בפיצוץ עז". לטענתו תושבי האזור יכולים להיות רגועים - שכן אין שום סיכוי שהם יתפרצו שנית. "החבר'ה האלה מתים כבר זמן רב, ופעילויות וולקניות באזור לא קיימות מזמן".

זחלי לובסטר שנמצאו באשכול הרי געש מלפני 50 מיליון שנה. CSIRO News, אתר רשמי
זחלי הלובסטרים שהביאו לתגלית הנדירה הזאת/אתר רשמי, CSIRO News

ראש צוות החוקרים, פרופסור סוטרס, מעדיף דווקא להתמקד בתגליות מרגשות אחרות שנמצאו במסע שלהם, "חשבנו שדגים מתפתחים רק בשפכי נהר, ובמידה והזחלים נסחפים לים הם מתים, אך למעשה גילינו שבאזורים האלו קיימים שטחי גידול לדגים וביניהם מצאנו גם מינים חדשים", סיפור סוטרס. בין המינים החדשים נמצא בלאקפיש (דג שחור בלי קשקשים) עם ניבים ודג ה-Chauliodontidae דמוי הצלופח שנראה כאילו הגיע מהסיוטים הכי גרועים שלנו. מפחיד.

בין המינים החדשים שנמצאו: דג שחור חסר קשקשים עם ניבים. CSIRO News, אתר רשמי
מן המינים החדשים שנמצאו: בלאקפיש עם ניבים/אתר רשמי, CSIRO News
דג ה- Chauliodontidae המלחיץ. CSIRO News, אתר רשמי
אולי עדיף שלא נתקלנו בו קודם. דג ה-Chauliodontidae/אתר רשמי, CSIRO News

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully