וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגות מאופקות בטהראן: "הציבור מבולבל ותוהה איך ייראה עתידו"

15.7.2015 / 1:02

בכמה ערים ואזורים באיראן יצאו אזרחים לחגוג, אך הכמות הייתה מתחת לציפיות. "החגיגות אורגנו על ידי השלטונות, הם שלחו לנו סמסים שנגיע", סיפרו תושבי טהראן בשיחה עם וואלה!NEWS. "לא היה כאן קרנבל, רק אנשים מבולבלים שמדברים על ההשלכות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד, שניר דבוש

רחובות טהראן התמלאו אמש (שלישי) באזרחים שחגגו את חתימת ההסכם הסופי בין איראן למעצמות בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. החוגגים נופפו בדגלים, גדשו את הכיכרות המרכזיים ונסעו ברחובות הערים במכוניות, תוך שהם צופרים וקוראים קריאות שמחה. בין היתר, קראו האזרחים קריאות בשבחו של שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שהוביל את המגעים עם המעצמות, ושל בכירים נוספים, בהם הנשיא חסן רוחאני וחברי צוות המשא ומתן.

עם זאת, תושבי טהראן ששוחחו עם וואלה!NEWS, סיפרו כי הציפייה הייתה לכמות חוגגים גדולה הרבה יותר, והחגיגות בכמה ערים ואזורים במדינה - אורגנו על ידי השלטונות, ולא היו ספונטניות. "טהראן הייתה שקטה הערב, הרבה יותר ממה שציפינו. לא היה כאן קרנבל, אנשים ברחובות פשוט מדברים על ההסכם ומה יהיו ההשלכות בעקבותיו", סיפר מסעוד בשיחה מטהראן.

עוד בוואלה חדשות:
נתניהו על הסכם הגרעין: "נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו"
עסקה טובה למערב: חמש הנקודות המרכזיות בהסכם הגרעין
דיפלומטים אירופים: "הסרת הסנקציות שהטלנו לא תלויה באישור הקונגרס"

איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. AP
"חודש רמדאן הוא חודש של ברכה". חגיגות בטהראן, אמש/AP

מוחמד, גם הוא תושב הבירה האיראנית, הוסיף כי "הגיעו הרבה פחות אנשים ממה שחשבנו, החגיגות היו בעיקר ברשתות החברתיות. ציפינו לחגיגות המוניות אבל האנשים כאן מבולבלים. החגיגה המרכזית הייתה ברחוב הראשי של טהראן, זה שמחבר בין חלקה הצפוני של העיר לדרומה, אבל גם אלה חגיגות שהשלטון ארגן ושלח הודעות סמס לציבור כדי שיגיע".

היו מי שניצלו את החגיגות כדי להשמיע קריאות למען שחרור אנשי "המהפכה הירוקה" באיראן. "הרבה מהאנשים שהגיעו לחגוג קראו לשחרר את מיר חוסיין מוסאווי מהאופוזיציה שנמצא במעצר (ראש הממשלה לשעבר של איראן, שמצוי במעצר בית מאז 2011). ההגעה להסדר עם המערב, המשא ומתן הישיר עם ארצות הברית, בפעם הראשונה - והצלחתו - גרמו לסחרור ולתקווה, שעם ההסכם גם החופש יגיע".

עוד באותו נושא

ברחובות טהראן חוגגים: "הכלכלה באיראן תשתפר, השמחה גדולה"

לכתבה המלאה
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בסלפי עם כתבים איראנים בדרכו חזרה מהשיחות עם המעצמות אחרי חתימת הסכם הגרעין ההיסטורי. טוויטר, צילום מסך
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בסלפי עם כתבים איראנים בדרכו חזרה מהשיחות עם המעצמות אחרי חתימת הסכם הגרעין ההיסטורי/צילום מסך, טוויטר

במסגרת ההסכם, הסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן בשל תכנית הגרעין שלה, ואשר הביאו למיתון קשה, יוסרו ככל הנראה בתחילת שנת 2016, לאחר שפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ידווחו למועצת הביטחון של האו"ם כי טהראן עומדת בהתחייבויותיה. נשיא איראן רוחאני אמר בנאום שנשא אתמול: "חודש רמדאן הוא חודש של ברכה. שמעתי שאנשים רבים התפללו שאיראן תצליח בשיחות להסכם הגרעין, ואללה קיבל את תפילותיהם".

לדבריו של רוחאני, "היום אנחנו בצומת גורלי בהיסטוריה של מדינתנו ושל המהפכה. פרק חדש נפתח. הסנקציות לא היו יעילות, אבל הן שינו את חייהם של אנשים". הוא הוסיף: "בהסכם הזה הצלחנו גם לסכל את המזימות של ישראל לחבל בשיחות. תושבי איראן שמחים היום, כך גם תושבי רצועת עזה, הגדה המערבית, ירושלים ולבנון, משום שהאשמות חסרות שחר שלפיהן איראן מפתחת נשק גרעיני הגיעו לסיומן, נשק כזה הוכרז כאסור מבחינה איסלאמית הלכתית. איראן מעולם לא ניסתה לפתח נשק גרעיני, ולעולם לא תחפש להשיג נשק כזה, עם או בלי הסכם".

אובמה קרא לאיראנים לצאת ל"דרך חדשה"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס אתמול בצהריים להסכם, והבהיר כי הוא "אינו מבוסס אמון, הוא מבוסס עובדות". לדבריו, "היום עצרנו את התפשטות הנשק הגרעיני באזור. העולם הפך בטוח יותר. בזכות משא ומתן נחוש, איראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני". עוד ציין אובמה כי "יהיו השלכות חמורות לכל הפרה של ההסכם. בלי הסכם, הסיכוי למלחמה נוספת במזרח התיכון גובר - עם הסכם, יש לנו עדיין את כל האופציות שקיימות היום".

איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
"בלי הסכם, הסיכוי למלחמה נוספת במזרח התיכון גובר"/רויטרס

בהתייחסות לביקורת על ההסכם בוושינגטון, אמר אובמה: "אני מאמין שיהיה זה לא אחראי להתנגד להסכם, אולם בנושא כזה, חשוב שלעם האמריקני ולחברי הקונגרס תהיה הזדמנות לבחון את פרטי ההסכם". הוא הוסיף כי "עסקות כאלה לא עושים עם חברים, אך אני בטוח שההסכם יעשה את ארצות הברית ואת בעלות בריתנו בטוחות יותר". כמו כן, אובמה הבהיר: "אטיל וטו על כל הצעת חוק שתמנע את יישום העסקה".

"העסקה הזאת לא מסיימת את כל דאגותינו בנוגע לאיראן", הוסיף. "נמשיך בסנקציות שלנו בנוגע לתמיכת איראן בטרור. נמשיך לתמוך בביטחונה של ישראל, ונמשיך לפתח את השותפות עם מדינות המפרץ הפרסי". אובמה קרא לעם האיראני לצאת ל"דרך חדשה חיובית", ולנטוש את האיומים להשמיד את ישראל.

(עדכון ראשון: 22:15)

איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. AP
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015/AP
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015/רויטרס
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015/רויטרס
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully