וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם גרעין היסטורי: פיקוח על כל אתרי הגרעין בתיאום עם איראן

הבוקר אישרו דיפלומטים אירניים ומערביים שהצדדים הגיעו להסכם. בין הסעיפים הבולטים: הסרת הסנקציות הכלכליות בתחילת 2016, במקביל ליישום ההגבלות על תכנית הגרעין; החזרת הסנקציות תוך 65 יום אם איראן תפר את ההסכם; אמברגו הנשק יישאר לחמש שנים

צילום: עומר מירון, רויטרס; עריכה: מתן חדד

איראן ושר החוץ של המעצמות הגיעו להסכמה על הסכם בסוגיית הגרעין האיראני - כך אמר הבוקר (שלישי) דיפלומט איראני לסוכנות הידיעות רויטרס. "כל העבודה הקשה השתלמה וסגרנו הסכם", אמר הדיפלומט, שביקש להישאר בעילום שם. גורם מערבי המעורה בפרטי השיחות אישר את דבר ההסכם.

על פי דובר מטעם האיחוד האירופי, שרי החוץ של שש המעצמות ושל איראן צפויים להתכנס לפגישה נוספת בשעה 11:30 (שעון ישראל), ולאחריה יכנסו מסיבת עיתונאים. כמו כן, יתקיים צילום קבוצתי של שרי החוץ במתחם של האו"ם בווינה, שם מתקיימות שיחות קדחתניות בין הצדדים בשבועיים האחרונים.

גורם דיפלומטי המעורה במגעים מסר הלילה כי טיוטת ההסכם כוללת גישה לכל האתרים המוגדרים חשודים באיראן, כולל אתרים צבאיים וגם יתאפשר תחקור של מדעני גרעין איראניים. על פי הדיווח, לפקחים תותר גישה חד-פעמית לאתר הצבאי בפארצ'ין, והם ככל הנראה יורשו לראיין מדעני גרעין. זאת למרות התנגדותה של טהראן למתן גישה לפקחי האו"ם לאתרים צבאיים. עוד הוסיף הגורם כי מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לאמץ את ההסכם בהמשך החודש, והצעדים המפורטים בהסכם, כולל ההגבלות על תכנית הגרעין האיראנית והקלה בסנקציות, יושלמו במהלך החצי הראשון של שנת 2016. סוכנות הידיעות הרוסית אף ציינה כי הגורמים המעורבים במגעים מעריכים כי ההסכם יאושר באו"ם תוך פחות משלושה ימים מרגע חתימתו בווינה.

בנוסף, במידה ואיראן תפר את ההסכם, הסנקציות יוחזרו תוך 65 יום. הקביעה אם איראן הפרה את הסנקציות תתקבל בוועדה שתכלול את שבע המדינות החתומות על ההסכם (ארה"ב, איראן, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת), כלומר יהיה בה רוב למדינות המערב.

עוד בוואלה חדשות:
עיתונאית ישראלית בווינה: עיתונאים מאיראן מחייכים אלינו במסדרונות
נתניהו תוקף את ארה"ב: "מוכנים להסכם גרעין בכל מחיר"
הסכם הגרעין צפוי להיחתם הערב: מטרת המערב - להרוויח זמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איראן תחויב לחשוף את כל ניסויי הגרעין שערכה עד היום. אמברגו הנשק יימשך לעוד חמש שנים, מה שיעכב את תכנית ההצטיידות של איראן בטילים בליסטיים וימנע ממנה לחמש את בני בריתה, בהם החזבאללה והחות'ים

גורם איראני המעורה בפרטי שיחות הגרעין דחה בתוקף את הדיווחים על מתן גישה לאתרים צבאיים באיראן במסגרת ההסכם. בדברים שאמר לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", טען הגורם כי הדיווח הוא "לוחמה פסיכולוגית שנועדה להפר את דעת הקהל רגע לפני סיכום המגעים. גישה לאתרים צבאיים היא אחד מהקווים האדומים של איראן, שלעולם לא ייחצו". עם זאת, הבהיר הגורם: "דיווחים חסרי בסיס כאלה לא יפריעו לפגישה הסופית בין הצדדים".

מוקדם יותר אתמול אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי שיחות הגרעין בווינה בין טהראן לבין המעצמות לא יסתיימו בלילה שבין שני לשלישי. נוסף על כך, הבית הלבן מסר כי חלה "התקדמות אמתית" בין הצדדים, אולם הדגיש כי עדיין נותרו כמה סוגיות שצריך לפתור. לפי הדיווחים בין המחלוקות העיקריות שנותרו הן הסרת אמברגו הנשק שהוטל על איראן, שדורשת להסירו מיד עם חתימה על ההסכם. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט ציין בפני כתבים בוושינגטון כי השיחות המרתוניות בווינה עשויות להימשך גם מחר. לדבריו, נשיא ארצות הברית ברק אובמה "הנחה את צוות המשא ומתן להישאר מחויב לשיחות כל עוד הן מועילות".

לפני כן סירב שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי לענות כשנשאל אם תאריך היעד, שנקבע להיום בלילה, עשוי להתארך שוב. מקבילו זריף אמר, לפי סוכנות הידיעות האיראנית פארסף, כי "לא צריכה להיום שום הארכה", אך הוסיף: "אבל אנחנו יכולים להמשיך בשיחות ככל שיידרש". שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, נשאל על ידי כתבים בתום פגישת שרי החוץ של המעצמות אם הושג הסכם, והוא הגיב: "אני הולך לישון".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ממרפסת המלון בווינה, שם מתקיימות שיחות הגרעין, 13 ביולי 2015. רויטרס
לא יהיה הסכם הלילה. שר החוץ של איראן זריף במרפסת המלון בווינה, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר שררה אופטימיות שהצדדים יצליחו לחתום על הסכם קבע אחרי שתאריך היעד המקורי, שהיה 30 ביוני, נדחה פעמיים בעקבות פערים שעליהם לא הצליחו לגשר. נשיא איראן חסן רוחאני היה אמור לשאת נאום לאומה, אך זה לא יצא לפועל בסופו של דבר. זאת בנוסף לפגישה משותפת שהייתה אמורה להתקיים הערב בין ששת שרי החוץ של המעצמות לבין זריף, אך ככל הנראה לא תתרחש.

רוחאני כתב בחשבון הטוויטר שלו כי אם יושג הסכם, אז יהיה זה "ניצחון הדיפלומטיה והכבוד ההדדי על השיטה הישנה של בידוד ושל הפחדה". לדבריו, "זאת תהיה התחלה טובה". עם זאת, זמן קצר לפני כן, צייץ רוחאני הודעה דומה, אך ללא המילה "אם".

תמונה שפרסם סגן הלילה שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י בחשבון האינסטגרם שלו עוררה סערה. בתמונה נראית יד, ככל הנראה של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, חותמת על מסמך. על פי ההערכות, מדובר ברמיזה לכך שחמינאי נתן את אישורו להסכם המסתמן.

תמונה שפרסם סגן שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י בחשבון האינסטגרם שלו, יולי 2015. טוויטר, צילום מסך
תמונה שפרסם סגן שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י בחשבון האינסטגרם שלו, יולי 2015/צילום מסך, טוויטר

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה לשיחות הגרעין המתקיימות בין איראן למעצמות בווינה שבאוסטריה ולעיכוב בחתימת ההסכם. "העיכוב הוא פתח לדרוש מהמעצמות בפעם האחרונה לא להיכנע ולא להסכים להסרה של אמברגו הנשק מעל איראן", מסרה בהודעה לעיתונות. "השילוב של שחרור כספים יחד עם הקלת האמברגו הוא מתכון הרסני שנותן לאיראן לגיטימיות וכלים להמשיך לתמוך בטרור כפי שהיא עושה במוצהר ולהרוס את האזור - הרבה לפני שתשיג נשק גרעיני".

(עדכון ראשון: 18:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully