וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי קטשופ ואבקת מרק: התפריט החדש של מסגרות החינוך לילדים

ההנחיות החדשות של משרד הבריאות למסגרות החינוך לגילאי 10-3, שייושמו כבר בשנה הקרובה, כוללות תפריט בריא, מאוזן ומגוון, ללא תוספת סוכר, מזון מעובד או מטוגן. "יש לאמץ מדיניות שתבטיח אורח חיים בריא"

ילדים אוכלים בגן. ShutterStock
יש קשר הדוק בין תזונת הילד לבין התפתחותו הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית/ShutterStock

משרד הבריאות הפיץ אתמול (ראשון) חוזר מנכ"ל בנושא תזונת ילדים בקרב גננות, מטפלות בצהרונים וצוותי הוראה במסגרות חינוך אחרות המגישות ארוחות לילדים בני 10-3. החוזר מציג לראשונה מתווה לתפריט בריא למדי ומוציא מהתפריט המוכר מוצרים אהובים על ילדים כמו קטשופ ושתייה ממותקת וכן אוסר שימוש באבקת מרק או במלחייה. כמו כן, לפי ההנחיות החדשות, ישב צוות ההוראה לאכול עם הילדים כדי לשמש להם דוגמה אישית לדפוסי אכילה בריאים.

חוזר המנכ"ל החדש, שייכנס לתוקף כבר בשנת הלימודים הקרובה, נוצר בשל הגידול במספר הילדים במסגרות החינוך והשינויים בתפיסת בריאות הילד בשנים האחרונות. הוא מתבסס על הבנת החשיבות של קידום תזונה נאותה ורכישת דפוסי אכילה בריאים ומניעת חסרים תזונתיים ומחלות כרוניות כמו עודף משקל ועששת שיניים. "כבר מהגיל הרך קיימת חשיבות רבה להקניית הרגלי אכילה נכונים וחינוך לתזונה מקיימת, ולפיכך יש הכרח לאמץ מדיניות שתבטיח אורח חיים פעיל ובריא ולהטמיע סטנדרטים גבוהים של מזון ותזונה בכל הקשור לארוחות ולאכילה במסגרות החינוך", נכתב בדברי ההסבר בחוזר.

עוד בוואלה!NEWS:
יוון נשארת בגוש האירו בכפוף לרפורמות קשות; מרקל: "ניתן לשקם את האמון"
סופו של אברג'יל: 20 כתבי אישום הוגשו נגד עבריינים בכירים
הסכם הגרעין צפוי להיחתם הערב: מטרת המערב - להרוויח זמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שינוי התפיסה נתמך בהוכחות מדעיות: יש קשר הדוק בין תזונת הילד לבין מיצוי פוטנציאל הגדילה שלו, התפתחותו הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית, בריאותו ויכולת הלמידה שלו. התפריט שהרכיבו הדיאטנים במשרד הבריאות לילדים מתבסס על "דיאטה ים-תיכונית", הכוללת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, מזון מגוון ומאוזן, מזון דל בשומן ובמלח והכולל הרבה ירקות, פירות ובשר. "מזונות אלו תורמים לבריאות טובה, לאיכות חיים ואף ליכולת ריכוז טובה יותר בילדים", נכתב בהסבר. "הדיאטה הזו נחקרה רבות ונחשבת לכזו המונעת מחלות כרוניות האופייניות בעיקר לעולם המערבי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה בתפריט?

בין היתר, החוזר מנחה להעשיר את התפריט בדגנים מלאים, באמצעות דגני בוקר ולחם מדגנים מלאים. הנחיה זו תכנס בהדרגה במהלך השנה ותיושם במלואה לקראת שנת הלימודים העוקבת, ב-2017. בשנה הראשונה להחלת הנוהל ניתן יהיה להוסיף לתפריט קטשופ פעם בשבוע, אך החל מספטמבר 2016 לא יוגש קטשופ במהלך הארוחות בבתי הספר. המרקים לא יבושלו עוד באבקת מרק ואין להגיש מלפפונים חמוצים או לעשות שימוש במלחייה במהלך הארוחות. גם במתוקים יש גזרות: אין להגיש לילדים שתייה ממותקת ואין להוסיף למזון סוכר או תחליפי סוכר כמו דבש, סילאן ואחרים. כמו כן, נקבע כי לילדים צמחוניים יש להציע ירק או פרי העשיר בוויטמין סי, ואת מנת הקטניות המוגשת לילדים ניתן להכין בתבשילים שונים כמו קציצות אפויות, קטניות ברוטב גולש ועוד.

ההנחיות החדשות מפרטות גם את אופן הגשת האוכל ובניית תפריט שבועי, כמו הגשת ארוחות בתפזורת על מנת לשמור על החום, על הטעם ועל המרקם של המזון; אכילה בקבוצות יחד עם עובדי ההוראה וגיוון בפריטי המזון – פריטי מזון לא יוגשו תמיד באותו יום בשבוע, גיוון בפריטי המזון במהלך היום ובמהלך השבוע והקפדה על גיוון בצבעים של פריטי האוכל. הבישול ייעשה באידוי, באפייה או בצלייה בלבד, ואין להגיש מזון מטוגן. יש להגיש מנות דלות שומן מן החי והכוללות חלקי בשר בקר רזה, כמו עוף ללא עור. בתחום השתייה, על הילדים לשתות מי ברז בלבד, ואין להגיש להם שתייה ממותקת.

צ'ורוס. נמרוד סונדרס
הבישול ייעשה באידוי, באפייה או בצלייה בלבד, ואין להגיש מזון מטוגן/נמרוד סונדרס

ההנחיות עוסקות גם במזון שנמכר במתחם של מסגרת החינוך וקובעות כי אין למכור או להגיש בשטח בתי הספר, הגנים והצהרונים ממתקים וחטיפים לא בריאים, עתירי שומן ומטוגנים, כמו ציפס, חטיפים מלוחים, קרקרים בעלי יותר מ-3% שומן, בורקסים, מלאווח או ג'חנון; משקאות ומוצרים מתוקים, כמו עוגות, עוגיות, רוגלך קרואסונים, ממתקים וסוכריות, וכן מזון מוכן מראש המעובד מהחי ומהצומח, כמו נקניקיות, המבורגרים, קבבים או שניצלים מעובדים או מטוגנים. כמו כן, על המוצרים הנמכרים מוכרח להיות סימון תזונתי כחוק ופרסום מרכיבי המזון וערכו התזונתי ל-100 גרם. נוסף על כך, הרכב המזון יחויב בפרסום על גבי שילוש בולט וברור. הורים שיבקשו יוכלו לקבל מידע על הרכב המזון בנמכר במסגרות של ילדיהם ועל ערכו התזונתי.

האחריות על השינוי במערך התזונה של הילדים מוטלת הן על הרשויות המקומיות, הן על ההורים והן על הדיאטניות במסגרת מפעל ההזנה. כך, למשל, הרשות המקומית אחראית להקים ועדת תזונה שתכלול אחראי הזנה, דיאטנית מטעם הקייטרינג ונציגי צוותי הצהרונים, ההורים והתלמידים, וכן להעביר מידע למסגרות בתחילת שנת הלימודים על הסדרי המזון. חודשיים לאחר פתיחת הלימודים תרכז כל רשות דוח מפורט על אופן האספקה של מזון, על הרכבו ועל הספק שלו, וכן תתריע על כל חריגה בתקנות אלו.

הדיאטנית אחראית, מלבד על בניית מערך הזנה, על הרכבת תפריטים ועל חישוב מתכונים, גם על הערכת צריכת המזון והובלתו, הערכת שביעות רצון האוכלים, ריכוז כשלים והדרכת עובדי הקייטרינג. ילדים בעלי צרכים תזונתיים ייחודיים, כמו חולי צליאק ואלרגיות למוצרי מזון, יצוידו בתפריט ייעודי מותאם שהכינה דיאטנית מומחית בתחום מחלתו, והצהרון מחויב להגיש לו את הארוחות לפיו.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully