וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בטקס לציון הטבח: אבנים יודו על ראש ממשלת סרביה

כ-50 אלף הגיעו לטקס לציון הטבח בסרברנציה שבבוסניה, בו רצחו כוחות סרבים כ-8,000 גברים, ונחשב לחמור באירופה מאז מלחמת העולם. ביל קלינטון: "לא לקטל נוסף". צפו בשיירת ראש הממשלה נמלטת מהמקום

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כ-50 אלף בני אדם השתתפו היום (שבת) בטקס לציון 20 שנים לטבח 8,000 גברים ונערים בעיר סרברנציה שבמזרח המדינה ב-1995. מדובר ברצח ההמוני החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, שבמסגרתו טבחו כוחות סרבים באזרחים בוסנים על רקע הסכסוך בין המדינות.

136 שרידי קורבנות שזוהו לאחרונה מובאים למנוחות, יחד עם כ-6,000 שכבר נקברו במרכז האזכרה לטבח במזרח סרברנציה. יותר מאלף קורבנות טרם נמצאו. בין המשתתפים בטקס: נשיא בוסניה בקיר איזטבגוביץ', נשיא ארצות הברית בעת הטבח ביל קלינטון, ראש ממשלת טורקיה אחמט דוואטולו, מלכת ירדן נור, נציגת האיחוד האירופי לענייני חוץ וביטחון פדריקה מוגריני, שרת החוץ לשעבר של ארצות הברית מדליין אולברייט ונציג סרביה מילורד דודיק. טקסים נוספים יתקיימו בשאר מדינות הבלקן במהלך היום.

עוד בוואלה!NEWS:
צבא לבנון: מזל"ט ישראלי נפל מול העיר טריפולי שבצפון המדינה
שמעון פרנס מדווח מיוון: האם המשבר מורגש גם באיים השלווים?
הרוג ופצועים בפיצוץ עז ליד הקונסוליה האיטלקית בקהיר

נושא: ראש ממשלת סרביה נמלט מהטקס לציון 20 שנה לטבח בבוסניה לאחר שהשליכו לעברו אבנים 11 יולי 2015. veriu, צילום מסך
ראש ממשלת סרביה, ווצ'יץ', היום/צילום מסך, veriu

כשראש ממשלת סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' הגיע לטקס, הקהל צעק לעברו "פושע" ו"רצח עם", והשליך לעברו אבנים, בקבוקי מים, נעליים וחפצים נוספים. הוא נחבל קלות בראשו ומשקפיו נשברו, ואילו כמה מחברי פמלייתו נפגעו. כוחות המשטרה הפרידו בין הצדדים והבהילו את ווצ'יץ' למכוניתו. כמו כן, נעצר חשוד במעורבות ביידוי האבנים. מזכ"ל מועצת אירופה, תורביורן יגלנד, גינה את המקרה.

"אני לעולם לא רוצה לראות קטל נוסף כמו זה", אמר קלינטון במעמד הטקס. שני המנהיגים שאחראים לטבח, אדובן קארדז'יץ 'וראטקו מלאדיץ', מבוקשים בבית הדין הבינלאומי בהאג באשמת מעורבותם.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
20 שנה לטבח סרברניצה, יולי 2015. רויטרס
136 שרידי קורבנות שזוהו לאחרונה יובאו למנוחות. מרכז הזיכרון בבוסניה, היום/רויטרס

ב-1991 החלה בוסניה בהליך קבלת עצמאות עד אשר קיבלה הכרה בינלאומית כמדינה עצמאית ב-1992. אך בהכרת העצמאות לא היה כדי להביא לסיום סכסוך אתני ומאבק טריטוריאלי בין שלוש קבוצות: הסרבנים, הבוסנים והקרואטים. הקהילה הבינלאומית ניסתה להשכין שלום בין הקבוצות – אך ללא הואיל. הסרבים רצו ליצור רצף טריטוריאלי בבוסניה וכן לבצע טיהור אתני בבוסניה. על כן, אירועי רצח או גירוש לא היו דבר חריג.

למרות שבסרברניצה האוכלוסייה העיקרית היא בוסנית, כוחות צבא סרבים מהאזור השיגו שליטה על העיר בתחילת 1992. ב-1993 אלפי בוסנים התפנו מסרברניצה בחסות האו"ם. הממשלה התנגדה בטענה כי הדבר תורם לרצון לטיהור אתני של הסרבים.

באותה שנה הכריז האו"ם על סרברניצה כ"אזור בטוח" שאמור להיות מפורז ונקי מפעילות עיונת. עם זאת, הצדדים הפרו את החלטת האו"ם והמצב בעיר הידרדר. ביולי 1995 פשטו כוחות סרבים על העיר, טבחו בגברים וגירשו את הנשים והילדים.

נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון כותב בספר המנחמים לזכר הרוגי הטבח בסרברניצה, יולי 2015. רויטרס
היה נשיא ארצות הברית בזמן הטבח בסרברניצה. ביל קלינטון/רויטרס

אחד הנושאים השנויים במחלוקת בנוגע לטבח, הוא הרצון של בוסניה להפוך את הגדרת האירוע ל"רצח עם" אל מול הכחשת ממדי הרצח על ידי פוליטקאים סרביים. בשנת 2010 גינה הפרלמנט הסרבי את הטבח, אולם שלוש שנים מאוחר יותר התנצל נשיא סרביה טומיסלב ניקוליץ' באופן פומבי. עם זאת, המנהיגים הסרביים עדיין מסרבים להכיר בטבח כרצח עם. על אף ששני בתי דין בינלאומיים כבר הודיעו כי הם מוכנים לשנות את הגדרת הטבח, הדבר טרם נעשה עקב מחלוקת בין מנהיגי המדינות. השבוע הטילה רוסיה וטו על טויטה שהוגשה על ידי בריטניה למועצת הביטחון של האו"ם ובה קריאה להכיר בטבח כרצח עם.

20 שנה לטבח סרברניצה, יולי 2015. רויטרס
האם ישנו את הגדרת הטבח לרצח עם? הדלקת נרות לזכר ההרוגים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully