וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על הישראלי בשבי חמאס: "הופתעתי לשמוע היום על הפרשה"

9.7.2015 / 15:10

בשלושת החודשים שחלפו בין חצייתו של אברהם מנגיסטו לרצועת עזה לבין פיזור הממשלה, לא נערך כל דיון בגורלו בקבינט, וגם ועדת החוץ והביטחון לא עודכנה. שר החוץ לשעבר: "שמעתי על כך מהתקשורת למרות שהייתי חבר קבינט"

עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

הסרת צו איסור הפרסום הבוקר (חמישי) על נפילתו בידי חמאס של האזרח הישראלי אברהם מנגיסטו, הגיעה לאחר עשרה חודשים של שתיקה רועמת בנושא מצד מדינת ישראל הרשמית. ידיעות על הצעיר שחצה את הגבול לרצועת עזה פורסמו בכמה הזדמנויות בכלי תקשורת ערביים, אולם בית משפט השלום באשקלון – לבקשת גורמי הביטחון ובתמיכת משפחתו של מנגיסטו – הטיל צו איסור פרסום מוחלט על הפרשה, שהיה תקף גם לגבי "מקורות זרים".

בשעות שחלפו מאז הסרת הצו הולך ומתברר כי לא רק התקשורת הישראלית והציבור נותרו באפילה סביב הפרשה החמורה, אלא גם גורמים רשמיים במערכת השלטון. מנגיסטו חצה את הגבול לעזה בתחילת ספטמבר 2014, כשבועיים לאחר תום מבצע "צוק איתן". לוואלה!NEWS נודע מפי כמה מקורות בכירים שבשלושת החודשים שחלפו בין נפילתו בידי חמאס לפיזור הממשלה הקודמת וההכרזה על בחירות חדשות, הקבינט המדיני-ביטחוני לא קיים כל דיון מסודר בנושא.

במהלך היום התייחס לפרשה יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן. "אני חייב לציין שהופתעתי היום לשמוע בחדשות על המקרה, למרות שהייתי שר החוץ, הייתי חבר בקבינט, בכל הדיונים הסודיים ביותר. אני חושב שהעובדה הזאת מצביעה על כך שלא הייתה הפקת לקחים ממקרים קודמים, שחלק מהם בדקתי בזמנו כיושב ראש ועדת החוץ והביטחון, ואני מקווה גם שאלה שמנהלים משא ומתן בקבינט יתנהלו בהתאם למסקנות ועדת שמגר שמונתה אחרי המקרה של גלעד שליט", אמר.

לקריאה נוספת:
תושב הפזורה הבדואית מוחזק בעזה: "חוששים שייגרם לו נזק"
אחיו של אברהם השבוי בעזה: "אמרו לנו שאם נדבר - חייו בסכנה"
גורם מדיני: הפרשה פורסמה לאחר שכשלו המגעים לשחרור מנגיסטו

אברהם מנגיסטה, הצעיר הישראלי שנמצא בידי חמאס. באדיבות המשפחה
המשטרה ביקשה להותיר את צו איסור הפרסום על כנו. אברהם מנגיסטו/באדיבות המשפחה
כל ערוצי התקשורת עם חמאס הובילו למבוי סתום, כאשר התשובה שחזרה מהארגון הייתה אחידה: מנגיסטו היה בידינו ואיננו עוד

גם ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לא קיימה דיון מסודר בנושא, כפי שהעיד הבוקר יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי מהליכוד. יתרה מכך, בשבוע שעבר הופיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הוועדה. נתניהו נשאל על כמה סוגיות הקשורות לרצועת עזה, אולם סוגיית האזרחים הישראלים המצויים בידי חמאס לא עלתה כלל במהלך השיחה – עדות לכך שחלק מחברי הכנסת לא ידעו דבר על המצב יוצא הדופן שמתקיים זה קרוב לשנה, ואילו חברי כנסת אחרים שידעו על הנושא לא מצאו לנכון לשאול עליו את ראש הממשלה.

מיותר לציין שבפורום הרחב של הממשלה החדשה, שהושבעה לתפקידה לפני כחודשיים, לא התקיים כל דיון בנושא. בפועל, את המדיניות בנושא ניהלו ראש הממשלה, שר הביטחון משה יעלון וראשי מערכת הביטחון. אלוף-משנה (במיל') ליאור לוטן, האחראי על תחום השבויים והנעדרים, מתאם את המאמץ בנושא ונמצא בקשר עם המשפחה. ישראל ניסתה לפנות לחמאס דרך כמה ערוצי תיווך, שעל חלקם הופקד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, וחלקם נעשו במעורבות של מדינות זרות. כל הערוצים הללו הובילו למבוי סתום, כאשר התשובה שחזרה מחמאס הייתה אחידה: מנגיסטו היה בידינו ואיננו עוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

גורמים בעולם הערבי פועלים לקידום מגעים עם חמאס

בישראל מגדירים את תשובה זו של חמאס כשקרית, אבל לא יודעים לומר הרבה מעבר לכך. לפי ההערכה העדכנית מנגיסטו חי ונמצא בידי חמאס בתוך רצועת עזה. צו איסור הפרסום הגורף נועד אמנם למנוע מחמאס להפוך את מנגיסטו לקלף מיקוח, אבל אפשרה למערכת גם להמשיך לנהל את המשבר בחשאיות גמורה, אפילו עם גורמים רשמיים שאמורים להתעדכן. כך, למשל, לפני כמה חודשים פורסמו פרטים על הפרשה בעיתונות הירדנית, פורום של ראשי מערכת הביטחון קיים דיון בנושא, והוחלט – בתמיכת המשפחה – להאריך את הצו על אף הדיווח.

הסרת הצו כעת עשויה להוביל להגברת ניסיונותיהם של גורמים בינלאומיים לקחת חלק במאמצי התיווך, שעד כה לא הובילו לדבר. שליח האו"ם החדש לתהליך השלום, הדיפלומט הרוסי ניקולאי מלדאנוב, ניסה בביקורו האחרון בעזה לקדם סוגיה קרובה לזו של מנגיסטו – החזרת גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול. גם שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר-שטיינמאיר, ביקר בעזה בחודש שעבר, וברקע פועלים גם גורמים מהעולם הערבי. בישראל מתעקשים שחמאס משקר באומרו כי שמנגיסטו כבר לא בידיו, ומקווים שאולי דווקא עם הסרת הצו, ייווצר לחץ על חמאס בנושא.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 12:10)

אברהם מנגיסטו, הצעיר הישראלי שנמצא בידי חמאס. באדיבות המשפחה
מנגיסטו/באדיבות המשפחה
אברהם מנגיסטו, הצעיר הישראלי שנמצא בידי חמאס. באדיבות המשפחה
אברהם מנגיסטו, הצעיר הישראלי שנמצא בידי חמאס/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully