וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מזהירה את המערב: אל תתערבו במשבר בארמניה

שר החוץ הרוסי לברוב רמז כי המערב עשוי לעודד "מהפכה צבעונית" בבעלת בריתה, שנמצאת בימים האחרונים במשבר פוליטי חריף בעקבות עלייה במחירי החשמל. "גורמים מסוימים מנסים לנצל את המצב לצרכים פוליטיים"

הפגנה בירוואן, בירת ארמניה, נגד העלייה במחירי החשמל, 1 ביולי 2015. רויטרס
מפגינים נגד עליית מחירי החשמל בירוואן, בירת ארמניה, השבוע/רויטרס

רוסיה הזהירה היום (חמישי) את המערב מפני ניסיון להצית "מהפיכה צבעונית" חדשה בארמניה באמצעות ניצול ההפגנות נגד מחירי החשמל למען צרכים פוליטיים. זה עשרה ימים שקהל גדול של מפגינים, רובם צעירים, מתאסף בבירה ירוואן ודורש מהממשלה לבטל את התכניות להטיל מסים חדשים על צריכת חשמל.

רוסיה עוקבת בדאגה אחר אי-שקט בגבולותיה מאז התרחשו מהפכת הוורדים בגיאורגיה ב-2003, המהפכה הכתומה באוקראינה שהחלה באותה שנה והסתיימה שנה מאוחר יותר והמהומות בכיכר מיידן בקייב אשתקד – אירועים שמוסקבה טוענת כי הוכוונו בידי המערב. "אתם יודעים איך 'המהפכות הצבעוניות' והאירועים במיידן באוקראינה החלו", אמר שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בכנס של צעירים מארגון בריק"ס - שבו חברות ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה – שהתקיים במוסקבה.

"לגבי ההתפתחויות האחרונות בארמניה – רבים מתפתים להשתמש בהן כדי לעורר רגשות נגד הממשלה על אף שהרקע לאירועים הללו הוא כלכלי לגמרי", צוטט לברוב בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. לדבריו, "גורמים מסוימים מנסים לנצל את המצב לצרכים פוליטיים". לברוב טען כי המערב עוקב מקרוב אחרי תפקידם של הצעירים בעיצוב המדיניות של ארצם, כולל ב"מחאות שקטות". דבריו של לברוב היו המרומזים ביותר שהשמיע גורם רוסי רשמי עד כה על כך שייתכן שהמערב מנסה להתערב בהפגנות בארמניה, שבה יש בסיס קבע רוסי, כדי למשוך אותה מחוץ לתחום השפעתה של מוסקבה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, מוסקבה. רויטרס
מזהיר את המערב. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב/רויטרס

אלפי מפגינים מתאספים מדי ערב בבירת ארמניה על אף שמספרם במהלך שעות היום קטן יותר. המשטרה ניסתה לפזר אותם בתחילת השבוע באמצעות זרנוקי מים, אך מאז המחאה נמשכה והתנהלה ללא תקריות נוספות. המפגינים מסרבים לפשרה שהציע הנשיא סרז' סרקזיאן והם דורשים כי העלייה המתוכננת של עד 22% במחירי החשמל, שאותה יזמה חברת החשמל – חברת בת של ענקית האנרגיה הרוסית אינטר RAO – תבוטל לחלוטין. משתתפי המחאה נמנעו לקרוא קריאות נגד הממשלה, כשהם טוענים כי דרישותיהם מוגבלות לסוגיית מחירי החשמל. עם זאת, רבים מהם מתלוננים גם על השחיתות השלטונית.

ההנהגה ברוסיה חוששת מכך שחוסר יציבות במדינות השכנות יגרום למחאה גם ברוסיה עצמה ובשנה שעברה אמר הנשיא ולדימיר פוטין כי מוסקבה "צריכה לעשות כל שביכולתה" כדי למנוע "מהפכה צבעונית" ברוסיה. ארמניה, שנמצאת בדרום הקווקז, הייתה בעבר חלק מברית המועצות ו-3.2 מיליון תושביה נפגעו קשות מהמשבר הכלכלי שפוקד את רוסיה, בעלת בריתה ושותפת הסחר העיקרית שלה. ארמניה אף חברה באיחוד הכלכלי האירו-אסייתי, גוש פוליטי וכלכלי שהוקם על ידי רוסיה במטרה להתחרות בחוסן הכלכי של האיחוד האירופי, של סין ושל ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully