וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהמרים על חיינו": פעילים התפרצו לדיון בהרחבת מפעלי בז"ן

8.7.2015 / 12:01

הפעילים, מארגון "גרינפיס", חילקו ז'יטונים לחברי הוועדה שהתכנסה בירושלים, ודנה בהתנגדויות תושבי חיפה להרחבת המפעלים המזהמים. במקביל מתקיימת הפגנה נגד התכנית מול המועצה הארצית לתכנון ולבנייה

צילום: באדיבות גרינפיס, עריכה: גדי וינסטוק

פעילי ארגון "גרינפיס" הוצאו היום (רביעי) מהדיון של ועדת הערר בנושא הרחבת מפעלי הזיקוק של חברת בז"ן, שנערך במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בירושלים. זאת, לאחר שהתפרצו לדיון וחילקו ז'יטונים לנוכחים לאות מחאה על מה שהגדירו "ההימור על חיי תושבי חיפה" ו"הקזינו של בז"ן". לבושים בטוקסידו ובשמלות נוצצות, אמרו הפעילים לחברי המועצה: "אתם מהמרים על בריאות ילדינו והרווחים כולם הולכים למשפחת עופר".

מדובר בדיון השני של וועדת הערר בעניין הרחבת המפעלים המזהמים, שעוסק בערעורים של התושבים נגד התכנית. אתמול הודיע השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, כי בז"ן משכה את הערר שהגישה בעצמה לוועדה, בנוגע למגבלות המחמירות שנקבעו בתכנית באשר להיקף הפליטות.

במקביל, בשעה זו מקיימים עשרות פעילי סביבה ותושבי אזור חיפה הפגנה מול המועצה הארצית לתכנון ובנייה בירושלים, שכותרתה: "נעצור את ההרחבה - לא על חשבון הבריאות שלנו".

עוד בוואלה!NEWS:
בחיפה מתים יותר: "נדאג שהזיהום במפרץ לא יגיע יותר לקו האדום"
תושבי חיפה לא קונים את ההתנערות של העירייה מהאחריות לזיהום
"סירחון וצריבות בעיניים": מהיכן הגיע הריח החריף במפרץ חיפה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעיל "גרינפיס" מתפרץ לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שהשתתפה בדיון, הגיעה להפגנה לאות סולידריות עם התושבים. "הוועדה מתכנסת לדיון בהרחבת מפעלי בז"ן במציאות שונה לגמרי מזו שבה הוגשה התכנית. היום כבר ברור שיש זיהום אוויר עודף במפרץ ויש תחלואה עודפת במפרץ, והמשימה של מוסדות התכנון והממשל היא איך לצמצם אותם ולא איך לאשר תכניות להרחיב אותם. את תכנית בז"ן צריך לדחות ובמקומה להציג תכנית לאומית לצמצום הזיהום במטרופולין חיפה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פעילי גרינפיס הפגינו מחוץ לדיון על הרחבת בז"ן, ירושלים, 8 ביולי 2015. גרינפיס, מערכת וואלה! NEWS
פעילי סביבה מפגינים בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, גרינפיס

מור גלבוע, מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה", הוסיף: "הדרישה המרכזית שלנו היא ששלוש התכניות: התכנית להרחבת מתחם בתי הזיקוק, התכנית להקמת מתחם פטרוכימי חדש בשם 'קרקעות הצפון' והקמת הנמל הפרטי בחופי הקריות - שלכולן השפעה דרמטית על הרחבת התעשיה המזהמת במפרץ חיפה, יהיו חלק מתכנית אחת ולא יקודמו בנפרד ובמחטפים בשיטת הסלמי. אנחנו עדים למצב מקומם וכואב שבו באזור הכי מזוהם וחולה בארץ אין שקיפות בנתונים של ניטורי הזיהום ובנתונים העדכניים של שיעורי התחלואה. לצערנו המצב הזה מהווה מכשול גדול בקידום הפתרון לזיהום".

"אנחנו דורשים לפיכך מאבי גבאי השר להגנת הסביבה להכריז לאלתר על העיר חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר, שיזכה לעדיפות לאומית במתן תקציבים לשיקום המפרץ ולצמצום ריכוז המפעלים המסוכנים והמזהמים, ובטח שלא להרחבתם", הוסיף גלבוע.

פעילי גרינפיס הפגינו מחוץ לדיון על הרחבת בז"ן, ירושלים, 8 ביולי 2015. גרינפיס, מערכת וואלה! NEWS
פעילי גרינפיס הפגינו מחוץ לדיון על הרחבת בז"ן, ירושלים, 8 ביולי 2015/מערכת וואלה! NEWS, גרינפיס

מדוברות בז"ן נמסר בתגובה: "הדיון הציבורי שמתנהל סביב התב"ע מוכיח כי מאז שעברה החברה מבעלות ממשלתית לבעלות הנוכחית, חלה התקדמות משמעותית בכל הנוגע לשקיפות ושיתוף הציבור ביחס לנעשה במפעלי קבוצת בז"ן. במסגרת התב"ע, לא תהא הרחבה של המפעלים, אלא הסדרה תכנונית של השטח. יתר על כן, השטח שעליו מצויים מפעלי הקבוצה כיום עתיד לקטון במסגרת התב"ע בצדו המערבי לטובת הקמת טיילת בשדרות ההסתדרות, ובצדו הדרומי לטובת פיתוח פארק הקישון".

"אישור התב"ע מהווה אינטרס ציבורי, היות ולראשונה מתחם בז"ן ייכלל במסגרת תכנית סטטוטורית מודרנית שתאפשר הסדרת המצב התכנוני במתחם, וקביעת תנאים מחמירים להוצאת היתרי בנייה, תוך שקיפות ציבורית ומעורבות של כל הרשויות הרלוונטיות. בנוסף, התב"ע תחייב את קבוצת בזן ברגולציה מחמירה ובהמשך השקעות נוספות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנים הקרובות בתחום איכות הסביבה. התב"ע תאפשר החלפת מתקנים ישנים במתקנים חדישים הפועלים בטכנולוגיה הסביבתית המתקדמת ביותר (BAT), שעומדים בכל התקנים המוכתבים על ידי הרשויות.

במסגרת הכנת התכנית בוצעו תסקיר השפעה על הסביבה, סקר סיכונים, סקר אפידמיולוגי, סקר סייסמולוגי ובדיקות נוספות בתחום הניקוז, השימור, הנוף והתחבורה. הכנת התב"ע נעשתה בשיתוף ובפיקוח של לשכת התכנון המחוזית, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, עיריית חיפה, גורמי הביטחון, משרדי התחבורה, רשות נחל הקישון, רשות ניקוז קישון, מינהל התעופה האזרחית, רכבת ישראל ומע"צ".

דיון על הרחבת בז"ן, במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ירושלים, 8 ביולי 2015. גרינפיס, מערכת וואלה! NEWS
ההתפרצות של פעיל הסביבה לדיוני ועדת הערר/מערכת וואלה! NEWS, גרינפיס
דיון על הרחבת בז"ן, במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ירושלים, 8 ביולי 2015. גרינפיס, מערכת וואלה! NEWS
דיון על הרחבת בז"ן, במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ירושלים, 8 ביולי 2015/מערכת וואלה! NEWS, גרינפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully