וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע משבר עובדי הקבלן: ההסתדרות נערכת לשביתה כללית

במסיבת עיתונאים בתל אביב הודיע אבי ניסנקורן על השבתת המשק ב-22 ביולי, אם לא תחול התקדמות בדיונים עם האוצר על העסקת עובדי קבלן. גורם בהסתדרות: "לא רוצים לראות את זה קורה, מקווים שהדיונים יתקדמו ותוצאות יושגו"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

על רקע המשבר בדיונים בין נציגי ההסתדרות לנציגי משרד האוצר בנושא עובדי הקבלן, הודיע היום (שלישי) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקרן במסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בתל אביב, על כוונתו לקיים שביתה כללית במשק ב-22 ביולי.

"אם לא תהיה פריצת דרך אמיתית נצא לשביתה כללית במשק, ואני אדרוש מכל אחד מכם להוציא את כל העובדים לשביתה ולהראות סולידריות, עוצמה ומחוייבות לנושא הזה. גם אם יהיה קרב קשה וגם אם תהיה שביתה ארוכה, עד שלא נביא שינוי אמיתי לא נפסיק", אמר.

לדבריו, "מדרדרים את הרפואה הציבורית ועם זה פוגעים במעמד עובדים והופכים אותם לעובדי קבלן בכל מיני המצאות. פעם קוראים לזה ככה, ופעם קוראים לזה ככה. וזה קורה בתחומים הכי מרכזיים: בריאות, רווחה, חינוך, מערכת הביטחון. למה לא מעסיקים בהעסקה ישירה? באוצר אומרים כי הם יהפכו להיות עובדים גרועים. בושה שהאוצר אומר בישיבה רשמית שעובד מדינה הוא עובד גרוע".

עוד על העסקת עובדי קבלן:
כחלון וניסנקורן סיכמו: סוף לעובדי הקבלן בשרות הציבורי
"די להחביא": "סומנו" מוסדות ציבוריים המעסיקים עובדי קבלן

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בהכרזה על סכסוך עבודה כולל במשק, בית ההסתדרות. נובמבר 2014. דרור עינב
"ניאבק על זה עד הסוף". ניסנקורן/דרור עינב

"העובדים במדינה הם הבסיס לקיומה. מי שהלך להיות אח או אחות או עובד סוציאלי עשו זאת מתוך אמונה לשרת את הציבור", הוסיף. "לא צריך שיתייחסו אליו כאל עובד קבלן. אתם חושבים שמישהו פנה אליי בנושא מגה? 6,000 איש על סף קריסה וטלפון לא קיבלתי. לא נוותר עד שהנושא הזה ייפתר. החברה הישראלית איבדה כיוון, יש פה חוסר היגיון כי אני בטוח שכל אחד מאיתנו לא מוכן לראות תמונות כאלו. אסור להסכים להתנהלות הזו".

במשרד האוצר מסרו בתגובה לדבריו של ניסנקורן, כי "לא ברור מדוע צריך להגיע לטונים צורמים ולאיים בשביתה כללית שתגבה מחיר יקר ומיותר מהציבור כשניתן לפתור את הנושא במשא ומתן בצורה מסודרת ובאופן שיטיב עם הציבור הרחב".

עוד הוסיפו, כי "התנהלות ההסתדרות תמוהה לאור העובדה שעד כה התקיים רק דיון אחד בסוגיה. במשרד האוצר קוראים להסתדרות לשוב לשולחן המו"מ ולדון באופן רציף ופרטני בסוגיות שעל הפרק, מטרת הדיונים הינה להגיע להסדר כולל שיאפשר מצד אחד קליטה ישירה של עובדים במקומות בהם נוכל לשפר את השירות לאזרח, ובמקביל, לאפשר גמישות ניהולית במגזר הציבורי על מנת שהמדינה תוכל לספק שירותים טובה ואיכותית יותר לאזרחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

גורם באוצר: "אנחנו לא ראינו משבר"

בשבועות האחרונים התקיימו כמה דיונים בין ניסנקורן לשר האוצר, משה כחלון, ובהן הביע האחרון את תמיכתו בצמצום תופעת עובדי הקבלן. עם זאת, ביום ראשון התפוצץ דיון בנושא ובהסתדרות איימו להשבית את המשק. את הדיון, שבו השתתפו ניסנקורן, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, והממונה על השכר והסכמי העבודה, קובי אמסלם, פוצצה ההסתדרות, באקט שהותיר גם את אנשי האוצר המומים. "זה היה אקט תמוה, כי התנהל דיון ובהפסקה הם מיהרו להוציא הודעה על פיצוץ, אך לאחר מכן הדיון נמשך", סיפר גורם במשרד האוצר.

עוד ביום ראשון טענו במשרד כי כלל לא מתנגדים לצמצום תופעת ההעסקה באמצעות קבלן, אך לדברי אנשי המשרד, אם ההסתדרות מעוניינת להרחיב את השירות הציבורי, עליה לאפשר למדינה לנהל אותו. הם ביקשו "גמישות ניהולית", שתאפשר להנהלות ארגונים במגזר הציבורי לנייד או לפטר עובדים. באוצר טוענים כי תנאי זה לא נדחה על הסף על ידי ההסתדרות.

"נערך דיון אחד בלבד בנושא מיקור חוץ, ולא אמרנו 'לא' גורף על העברת עובדים לשירות המדינה, ואף יותר מכך – אמרנו שיש מקומות שבהם זה נכון", הבהיר גורם הבקיא במהלך הדיונים. "אך אם זה רצון ההסתדרות, יש לתת כלים לנהל, ואם נכנסת טכנולוגיה חדשה למשרד במטרה לייעל את השירות לאזרח, אנחנו לא רוצים שדקה אחר כך יכריזו על שביתות. אנחנו לא ראינו משבר. הדיונים יימשכו, הודעות יהיו ותוצאות יושגו".

הפגנה בתל אביב, לוינסקי , מפגינים עם מסיכות לבנות כנגד תנאי העסקה של עובדי הקבלן, אוגוסט 2011. שי אוקנין
הפגנה נגד העסקת עובדי קבלן בתל אביב ב-2011/שי אוקנין

בהסתדרות מתכננים לפתוח בעיצומים ובשיבושים של קבוצות עובדים שממילא נמצאות בסכסוך עבודה על מנת להפעיל לחץ על משרד האוצר. אם הדבר לא יוביל להתקדמות בשיחות ולצמצום משמעותי בהעסקת עובדי קבלן, יפתחו גם בשביתה כללית במגזר הציבורי.

"מדובר באקט שאיש לא רוצה לראות אותו קורה, בטח לא בקיץ, והתקווה היא שהדיונים יתקדמו ותוצאות יושגו", אמר גורם בהסתדרות. "הנטייה ללחוץ על הגז עד סופו ברגע אחד מצערת, אך זו החלטה של היו"ר".

בימים אלה נוקטת ההסתדרות עיצומים במשרד המשפטים, ששם עובדי האפוטרופוס הכללי, הכונס הרשמי והרשם לענייני ירושה מוחים על הסחבת בגיבוש הסכם קיבוצי חדש לעובדים. כמו כן, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שאמורים לקחת חלק ברפורמה החדשה לבריאות הנפש נוקטים עיצומים בשל סירוב משרד הבריאות לחתום על הסכם קיבוצי עם איגודי העובדים להבטחת זכויותיהם ולמניעת פיטורים.

גם ברכבת ישראל מאיימים בשיבוש השירות. נהגי הקטרים מוחים אל אי תשלום בגין שינויים שנעשו בלוח הזמנים של הרכבות והוספת רכבות. נוסף על כך, פתחו השבוע בשביתה עובדי "ש.ל.ה", חברת בת של קופת החולים כללית, וזו משביתה 162 מרפאות ברחבי הארץ במחאה על עיכוב גיבוש הסכם קיבוצי חדש.

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully