וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפיר על הפסנתר, הנגבי במגבעת: מאחורי הקלעים של ליל הפיג'מות בכנסת

7.7.2015 / 11:27

הרוב השברירי של הקואליציה בהצבעה על התקציב הביא את דרעי לנאום אפילו על איות השם "מכלוף" בהמתנה להגעת שטייניץ החולה מביתו בנעלי בית. שאר הח"כים העבירו את הזמן באופן יצירתי. שמולי לאולפן וואלה!NEWS: "ניסיון מביך למשוך זמן"

עריכה: ניר חן

זה היה לילה הזוי, משעשע ומורט עצבים כאחד. או במילים אחרות: ליל הצבעות שגרתי בקואליציה של 61 חברי כנסת. כמו בהצבעה בנושא מתווה הגז בשבוע שעבר, שהלכה והסתבכה, גם הפעם נדרשה הכנסת לאשר סעיף טכני למדי, הקובע כי התקציב לשנים 2015 ו-2016 יהיה דו-שנתי וכי הממשלה תוכל להביא אותו לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית עד ל-19 בנובמבר. על פניו, היה צפוי דיון משמים במתווה ובסדר הדיונים על התקציב. בפועל, הדיון אתמול הפך לאחד המותחים והמצחיקים בכנסת הנוכחית.

הכול התחיל בכך שסביב השעה 1:00 בלילה הבחינו נציגי האופוזיציה שיחסי הכוחות במשכן נוטים לכיוונם. שעון הנוכחות האלקטרוני המוצב בכנסת הורה על יתרון של חבר כנסת אחד לאופוזיציה, אלא שהעובדה שמוקדם יותר הסכימו כמה חברי כנסת להתקזז בהצבעה, הפכה את התוצאה בפועל לשוויון. גם במצב כזה ההצעה לא עוברת.

לפיכך, החליטו באופוזיציה להשתמש בטריק הכי ישן בספר, שבו כל הדוברים מוותרים על זכות הדיבור שלהם כדי לאפשר לגשת ישר להצבעה. אלא שבשלב הזה עלה השר אריה דרעי לדוכן להשיב בשם הממשלה, ונאלץ לדבר במשך כ-40 דקות בזמן שבהנהלת הסיעה שלו חיפשו את הרוב הדרוש להעברת הסעיף. כשסיים לדבר על התקציב, עבר דרעי לנאום על צום י"ז בתמוז שחל יום קודם לכן, על חודש הרמדאן, על דרך האיות הנכונה של השם "מכלוף", ואפילו נזכר בשיעורי הלשון שלו מבית הספר היסודי.

עוד בוואלה!NEWS:
בג"ץ במסר לנתניהו: לא תוכל לכהן גם כשר
פרשה 512: המשטרה גייסה עד מדינה מכל ארגון פשע
עיריית ירושלים תעביר את כספי חברת הדיור הציבורי לזכאים

אריה דרעי, מליאת הכנסת, 6 ביולי 2015. מתוך עמור הטוויטר של איציק שמולי, אתר רשמי
"מחזה מביך". דרעי על דוכן הנאומים/אתר רשמי, מתוך עמור הטוויטר של איציק שמולי

בזמן הזה בדיוק הוזעק שר האנרגיה יובל שטייניץ מביתו במבשרת ציון. שטייניץ אמנם לא חש בטוב, אבל איש בליכוד לא הצליח להסביר אמש מדוע נעדר מהמליאה ללא קיזוז. גורמים שביקשו לסנגר עליו אמרו שהוא היה זמין בביתו, וברגע שהתברר שהרוב של הקואליציה שברירי ומורכב מחבר כנסת אחד לכל היותר, יצא עוזרו להביא אותו. "יש לנו כרגע רוב של חבר כנסת אחד", אמר גורם בליכוד אמש לפני ההצבעה, "אבל לא ניקח סיכון כי מספיק שאחד מהם יצא בטעות לשירותים וההצעה תיפול. עם שטייניץ נהיה ברוב של שניים".

בינתיים, באולם במליאה התחיל היו"ר אדלשטיין לאבד סבלנות, והקצה לדרעי חמש דקות לסכם את דבריו. כשאלה אזלו, ביקש נציג נוסף מטעם הממשלה, השר יריב לוין, לסכם גם הוא את הדיון וגם לו הקצה אדלשטיין חמש דקות בלבד. בדקה ה-90, ממש כמו בסרט, נכנס השר למליאה, בריצה ובנעלי בית, והציל את הקואליציה ממבוכה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מליאת הכנסת, 6 ביולי 2015. טוויטר, אתר רשמי
לילה ארוך במליאה/אתר רשמי, טוויטר

אבל בכך לא תם הלילה הארוך. משם עברה המליאה לדון בהעברת סמכויות הגיור ממשרד הדתות למשרד ראש הממשלה. השעות חלפו, והעייפות התחילה לתת את אותותיה. זה התחיל בכך שרוב חברי הרשימה המשותפת בחרו לעזוב את אולם המליאה ולא להישאר לחלק הזה של הדיון. ח"כ אחמד טיבי נשמע אומר לחבריו לאופוזיציה: "לא מעניין אותי גיור, תכריחו אותי להישאר?". גם עיסאווי פריג' ממרצ, שגיור לא בדיוק נמצא בראש מעייניו, ביקש להתקזז, אולם חבר כנסת שנכח באולם שמע את זהבה גלאון אוסרת עליו לעשות כך. ח"כ תמר זנדברג, גם היא ממרצ, עלתה לנאום ולנמק מדוע היא מתנגדת להעברת הסמכויות. עבור ח"כ אורן חזן מהליכוד, הלהט שבו דיברה בשעה כה מאוחרת לא היה ברור, מה שגרם לו לתהות "מה היא לקחה?". מהצד השני של האולם השיב לו אראל מרגלית מהמחנה הציוני: "אורן, התעוררת? טוב, בעצם אלה השעות שלך", וצחוק גדול פרץ באולם.

הנוכחות במליאה החלה להידלדל, ובזמן שהדיון המשיך להתקיים חיפשו חברי הכנסת תעסוקה להעביר את הזמן. ח"כ סתיו שפיר גילתה את הפסנתר בטרקלין שאגאל והעבירה את הזמן בנגינה, יו"ר הקואליציה צחי הנגבי לקח לאחד מחברי הכנסת החרדים את המגבעת השחורה והצטלם איתה במליאה, ואיילת שקד ושלי יחימוביץ' ניצלו את הזמן לצילום סלפי משותף.

בשלב מסוים עלתה לדוכן ציפי לבני כדי לנמק את ההתנגדות שלה. "עכשיו את במרצ?", שאל אותה מאיר פרוש מיהדות התורה, והתחיל לקרוא לעברה שוב ושוב: "לח"י, אצ"ל, ליכוד, קדימה, התנועה, מפלגת העבודה". באירוע אחר החל סגן השר ירון מזוז מהליכוד לקרוא לעבר חברי הכנסת הערבים "אפסים". ח"כ רועי פולקמן מכולנו ניגש אליו ואמר לו "לא צריך לדבר ככה", ובתגובה ספג גם הוא: "אל תהיה צדקן, אתה לא תחנך אותי", צעק עליו מזוז. חבר כנסת שהיה עד לתקרית אמר כי "כולם קברו את ראשם ברצפה" במבוכה על חילופי הדברים בין שני חברי הקואליציה.

בשעה 4:00 לפנות בוקר בדיוק אושר הסעיף האחרון בסדר היום.

בבוקר שלאחר ליל השימורים אמר שר הקליטה זאב אלקין בריאיון לאולפן וואלה!NEWS: "רצוי להרחיב את הקואליציה, זה ברור, אבל אני לא מתרגש ממה שהיה בלילה. עברתי הרבה לילות במשכן גם בתפקידי הקודם כיו"ר הקואליציה". ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני התחייב להמשיך "למרר את חייה של הקואליציה, שנזקקה למחזה מביך של 'פליבסטר' של דרעי בזמן שהשר שטייניץ שם חולצה ומתכונן להצבעה. הניסיון המביך למשוך זמן הביא לשיעור התורה של אריה דרעי שהגיע עד לרמאדן", אמר.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully