וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "לא נוותר על עקרונותינו כדי לחתום על הסכם עם איראן"

יומיים לפני תאריך היעד החדש לשיחות הגרעין עם איראן, הבהיר שר החוץ האמריקני שיש התקדמות בשיחות, אך עדיין ישנם פערים בסוגיות המרכזיות. "אם לא יתקבלו החלטות קשות במהרה - לא יהיה הסכם", איים קרי

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

יומיים לפני תאריך היעד החדש לשיחות הגרעין בין שש המעצמות לבין איראן, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי מסר היום (ראשון) הודעה מיוחדת בנוגע להתקדמות השיחות בין הצדדים. לאחר שאמש דווח על פריצת דרך במגעים המתקיימים בווינה, קרי צינן את ההתלהבות כשאמר: "עדיין לא הגענו למקום שבו אנחנו צריכים להיות. ישנם פערים בכמה מהנושאים המרכזיים ביותר".

הוא הגיע למסור את ההודעה כשהוא מדדה ונתמך בקביים, זכר לתאונת האופניים שעבר בסוף מאי. "לא נהיה מוכנים לוותר על עקרונותינו כדי לסגור את הפערים ולחתום על הסכם", הוא הוסיף. יחד עם זאת, קרי אמר שהוא מסכים לאמירה של שר החוץ האירני מוחמד ג'וואד זריף לפיה "הצדדים מעולם לא היו קרובים יותר להסכם".

"אמרתי מהרגע שהתחילו השיחות, שאנחנו רוצים הסכם טוב", הוסיף קרי, "כיוון שמדובר בהסכם בעל השלכות בינלאומיות רחבות". הוא החמיא לאירנים ש"עובדים קשה ומשקיעים זמן רב במשא ומתן המאומץ". כמו כן אמר שר החוץ ש"בנקודה הזו, השיחות יכולות להסתיים בשתי תוצאות: אם יתקבלו החלטות קשות ובמהרה בימים הקרובים נוכל להגיע להסכם כבר השבוע, ואם לא - לא נגיע להסכם".

עוד כתבות בנושא:
דיווח: איראן והמעצמות הגיעו להסכמה בסוגיית הסנקציות
זריף אופטימי: "מעולם לא היינו כל כך קרובים להסכם"
זריף: "יש התקדמות בשיחות הגרעין, אין תאריך יעד חדש"

שיחות הגרעין נמשכות: "לא קבענו תאריך יעד". צילום מסך
האם יש הסכם על תכנית הגרעין האיראנית? צוותי המו"מ/צילום מסך

הדברים של קרי הגיעו לאחר שנועד, זה היום השישי ברציפות, עם מקבילו האיראני, בניסיון להגיע להסכם סופי על תכנית הגרעין. אתמול דווח על פריצת דרך בשיחות, ולפיה הושגה פשרה הקשורה להסרת הסנקציות והשבתן במידה ואיראן תפר את הסיכומים. קרי התייחס לנושא ואמר: "אנחנו עדיין לא במקום בו אנחנו צריכים להיות, וישנם פערים בסוגיות מרכזיות. לא ננהל את המשא ומתן בעיתונות, אלא בחדרים סגורים ובצורה שקטה. הצוותים משני הצדדים עובדים קשה מאוד, ואנחנו נמשיך לעבוד קשה ככל שביכלתנו".

לפי פרטים מההסכם המתגבש, שהודלפו אתמול דרך עיתונאים איראנים וסוכנות הידיעות אי-פי, תוקם ועדה שתעקוב אחר תכנית הגרעין האיראנית ותקבע אם האיראנים מפרים את ההסכם ואם יש לחדש את הסנקציות. האיראנים דרשו לפני כן שמועצת הביטחון של האו"ם תהיה הגורם המוסמך לדון בעניין, מתוך הנחה שזכות הווטו של רוסיה וסין תעמוד לצידן. בפרטים שהודלפו נכתב כי הוועדה שתוקם תורכב משש המעצמות שמנהלות את המשא ומתן עם איראן, וכן את האיראנים עצמם. בוועדה זו תתקבל הכרעה ברוב קולות, ללא זכות וטו.

לפי ההדלפות שיוצאות מהשיחות, בין הסוגיות שעוד לא נפתרו: השאלה מתי איראן תזכה להקלות בסנקציות, ואם זה יקרה באופן מידי או בשלבים, וכן אילו תכניות מחקר ופיתוח יורשה לה לקדם באמצעות שימוש בסרכזות (צנטריפוגות) מתקדמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully