וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאשיסטים ובעלי הון: המרוויחים הגדולים מהמשבר ביוון

5.7.2015 / 12:32

בזמן שרוב האזרחים במדינה כורעים תחת הנטל הכלכלי ומשטר הצנע, יש מי שמנצל זאת לטובתו האישית. ללא קשר לתוצאות משאל העם, המשבר יימשך עוד זמן רב, אך יש חלקים בחברה שלא יצטערו על כך. ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

אזרחי יוון הלכו היום (ראשון) להצביע במשאל העם הגורלי על תכנית החילוץ של אירופה, אולם ללא קשר להכרעה שתתקבל, המשבר העמוק שממנו סובלת המדינה יימשך עוד זמן רב. על אף שרוב האזרחים סובלים תחת הגזירות של משטר הצנע, יש מי שמנצל את המצב לטובתו ואף מרוויח ממנו.

כמעט כמו תמיד, המרווחים הגדולים מכך הם עשירי יוון, המתגוררים בקולונאקי, שכונת יוקרה שבנויה על גבעה שמשקיפה על הפרלמנט היווני, שבה גר גם ראש הממשלה אלכסיס ציפראס. מאז שמפלגת "סיריזה" עלתה לשלטון בחודש ינואר האחרון, העשירים החלו להבריח את כספם מהמדינה משום שהממשלה הבטיחה להטיל מס פרוגרסיבי שיפגע בהם. ואולם, בזמן שהמשא ומתן עם גוש האירו נקלע למבוי סתום, בעלי ההון שולחים את כספם לחשבונות בנק בחו"ל, בעיקר בשוויץ.

עוד על המשבר הכלכלי ביוון
היום הגורלי של יוון: עשרה מיליון מצביעים בדרך למשאל העם
משאל העם: היוונים בוחרים בין כניעה לאירופה לבין אי ודאות

הפגנה באתונה של מפלגת הימין הקיצוני ביוון השחר הזהוב, ינואר 2015. AP
עלולים לנצל את המצב לטובתם. הפגנה של תומכי "השחר הזהוב" באתונה, ינואר/AP

כמו כן, גם בתוך הפוליטיקה הפנימית יש מי שמנצל את המשבר כדי לצבור אהדה. אחת מהמפלגות הללו היא מפלגת ה"שחר הזהוב" הפשיסטית והאנטישמית, המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט היווני. בבחירות האחרונות היא אמנם קיבלה פחות קלות בהשוואה לבחירות של 2012, אך בכל זאת היא שמרה על כוחה וזאת עוד אחרי שראשי המפלגה עומדים למשפט. גם בבחירות לפרלמנט האירופי היא גרפה תמיכה לא מבוטלת ובמצב של אנרכיה שלטונית וכלכלית אפשר להעריך שהיא תתחזק עוד יותר. מן הצד השני, גם המפלגה הקומוניסטית הגדילה את כוחה בפרלמנט ותומכיה קוראים ליציאה מהאיחוד האירופי ומגוש האירו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אנשים ממתינים מחוץ לכספומט באתונה בזמן משאל העם ביוון, 5 ביולי 2015. AP
המצב לא ישתפר בקרוב. תור לכספומט באתונה, היום/AP

גורמים נוספים שגוזרים קופון מהמצב, הן רשתות המזון. במהלך השבוע האחרון לא נרשמו תורים ארוכים רק לכספומטים, אלא גם במרכולים ובסופרמרקטים. "יש לנו עלייה 60%-50% במכירות לעומת השבוע שעבר", סיפר אסטריס, מנהל סופרמרקט בעיר פיראוס. "אנשים אוגרים מזון כי לא יודעים מה יהיה אחרי משאל העם, והכסף אוזל. אני מפחד מהתוצאות והשלכותיהם".

יאניס, מנהל מרכול במרכז העיר, מסר נתונים דומים והוסיף: "יש ירידה במכירות של מוצרים יקרים. אנשים מעדיפים אלכוהול זול יותר ומוצרי צריכה בסיסיים. הם בוחרים את המותגים הזולים יותר ומוותרים על מתוקים, דגים ואלכוהול איכותי". באותו הקשר, גם חברות אבטחה פרטיות נהנות מפירות המשבר, כשבמרבית החנויות והמרכולים מסתובבים אנשי ביטחון פרטיים. זאת משום שהרשתות חוששות שההמון יפרוץ לחנויות השונות ויבזוז אותן בשל המשבר הכלכלי הקשה.

פרט לכך, גם הכנסייה האורתודוקסית אורבת בפינה לתושבים חסרי התקווה. לדברי העיתונאי המקומי פבלוס סחטוריס, "יותר ויותר אנשים מיואשים הולכים לכנסייה ומתפללים בתקווה אחרונה לשיפור במצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully