וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס רצה ליצור כאוס בגדה, אך הציבור הפלסטיני סירב להצטרף

5.7.2015 / 8:51

אירועי הטרור האחרונים גרמו לאבו מאזן להתעורר ולבצע גל מעצרים חסר תקדים של פעילי הארגון שרצו לפגוע בשלטונו. חרף הקיפאון המדיני והרג הצעיר בקלנדיה, שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל נמשך

צילום מסך

(השניות לאחר הירי של מח"ט בנימין בצעיר הפלסטיני)

גל המעצרים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון שהתחיל ביום חמישי בלילה היה אחד הגדולים שביצעה הרשות הפלסטינית בשנים האחרונות. הארגון טוען שכוחות הביטחון של הרשות עצרו יותר מ-120 מחבריו הארגון בפחות מ-48 שעות. אנשי הביטחון המסכל והמודיעין הכללי פשטו על בתיהם של אנשי דת, של אסירים משוחררים ובעיקר של סטודנטים ב"כותלות", אגודות הסטודנטים של חמאס ובראשן זו של אוניברסיטת א-נג'אח בשכם.

שרשרת הפיגועים האחרונה בגדה וכן תשתית חמאס שחשף שב"כ באזור שכם גרמו, כך נראה, לצד הפלסטיני להתעורר, בעיקר בלשכתו של יו"ר הרשות אבו מאזן. הנשיא הפלסטיני כבר הוכיח בעבר שהוא אינו מוכן לקבל שום אתגר על יציבות שלטונו, וגם הוא הבין שהמטרה המשנית של פעילי חמאס שיזמו את הפיגועים האחרונים ותכננו אחרים הייתה להרוג יהודים. היעד המרכזי היה להחליש את הרשות הפלסטינית, להביא למצב של מתיחות קשה מול ישראל ולערער את הסדר השלטוני בגדה או במילים אחרות – ליצור כאוס, פאודה.

אפשר לנחש שהצד הישראלי סייע גם במידע רלוונטי והמבצע יצא לדרך. זה אינו המבצע הראשון מסוגו, אך בקנה מידה מצומצם יותר. רק ב-2014 - שוב על פי טענות חמאס - עצרה הרשות יותר מאלף פעילי חמאס. רובם שוחררו לאחר חקירה, אך אחרים נותרו בכלא בחשד לתכנון פיגועים.

עוד בנושא צבא וביטחון
עדויות: הפלסטיני נורה 3 פעמים; צה"ל: "המח"ט פעל כשורה"
דאעש בסיני קיבל אחריות על הירי: "שיגרנו רקטות לפלסטין הכבושה"

חמושים מאבטחים את הלוויית הצעיר שנהרג בידי מח"ט בנימין במחסום קלנדיה, 3 ביולי 2015. AP
חמושים מאבטחים את הלוויית הצעיר הפלסטיני שנהרג מירי של מח"ט בנימין/AP

ובכל זאת, התזמון הנוכחי אינו נוח בלשון המעטה לאבו מאזן. ראשית, אלה ימי חודש הרמדאן, כשהציבור הפלסטיני מבקש בעיקר לאפשר לו לשמור על החודש הקדוש. פעילות מעצרים לילית במחנות פליטים, בכפרים ובערים שאותה מוציאה לפועל הרשות אינה עניין של מה בכך. לכך מתווספת הריגתו של הפלסטיני הצעיר מוחמד אל-כסבה ממחנה הפליטים קלנדיה ביום שישי האחרון מאש חיילי צה"ל. אל-כסבה היה אחיהם של שני "שהידים", שנהרגו על ידי כוחות הביטחון של ישראל במהלך 2002. לראיית הציבור הפלסטיני, בעוד שהמנגנונים עסוקים בשמירה על הביטחון הישראלי, כוחות צה"ל יורים למוות בעוד פלסטיני.

ואולם, הלך רוח הוא דבר אחד ומעשים הם דבר אחר. למרות התקרית בקלנדיה ובמקביל לגל מעצרים של הרשות ויום השנה לרצח הנער מוחמד אבו חדיר בירושלים, גם סוף השבוע הנוכחי עבר בשקט יחסי. קרוב ל-200 אלך בני אדם הגיעו לתפילת יום השישי השלישי בהר הבית ולא נרשמו כמעט אירועים חריגים. רוב הציבור מסרב להצטרף לניסיונות של חמאס להבעיר את הגדה ומבקש לשמור על הסדר והחוק, אך אין משמעות הדבר שחמאס ירים ידיים.

בזמן שהארגון מנסה לשמור על שקט מופתי ברצועה, הוא ימשיך לשלוח זרועות ארוכות מטורקיה ומעזה לתוככי הגדה כדי להוציא לפועל עוד ועוד פיגועים בתקווה להביא לערעור הרשות. רעיון הפיוס הפלסטיני נשמע בימים אלה כמעט כמו בדיחה ומה שנותרה היא המלחמה השקטה שמתנהלת בגדה בין פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לבין כוחות הביטחון הישראלים והפלסטינים. בשורה התחתונה, משא ומתן מדיני אמנם אין, אבל התיאום הביטחוני לרגע לא נפסק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully