וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי: "מתווה הגז זקוק לשינויים, זה לא סוף פסוק"

2.7.2015 / 12:05

שר הכלכלה ביקר את תוכן ההסכם המתגבש ואמר שיש להתייחס אליו כאל טיוטה לדיון בלבד: "אף אחד לא אומר שהמתווה טוב". על חשיפתו לציבור הוא הוסיף: "זה לא נושא שגומרים בקבינט, כולם צריכים לשאת בנטל"

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

(נתניהו על הגז, אתמול: "אנחנו מביאים את המתווה הנכון")

לאחר שסירב להפעיל את סמכותו ולאפשר החלטה על מתווה הגז בקבינט המדיני-ביטחוני בטענה כי "מדובר בהחלטה בעלת השלכות ביטחוניות וכלכליות עצומות", יצא הבוקר (חמישי) שר הכלכלה אריה דרעי נגד תוכן המתווה עצמו. "אף אחד לא אומר שהמתווה הוא טוב, גם אלה שמגנים על המתווה אומרים שזה הרע במיעוטו", אמר דרעי במהלך סיור במועצה האזורית אשכול. "המתווה הזה יכול להיות טיוטה לדיון. ככה אני רואה את זה, אני לא רואה סוף פסוק. יש שינויים שצריכים לעשות".

בין הנושאים שיש לדעתו לשנות במתווה, ציין השר דרעי את מחירי הגז, את הפיקוח, ואת יציבות המחירים. "מה שיכול לעשות זאת הכי טוב זה החשיפה לאור השמש", הוא טען בהתייחסו לחשיפת המתווה לציבור בעקבות הצעד שנקט. "זה מה שעשיתי, וזה לא היה קל ולא נעים, אבל אני מאמין שבסוף יודו ויגידו לי שזאת הדרך הנכונה".

שר הכלכלה המשיך והביע את תמיכתו בחשיפת המתווה, ואמר כי מדובר בנושא מורכב שהציבור מוכרח להיות חשוף אליו. "זה לא נושא שגומרים בקבינט. זה לא נושא ששר אחד, גדול ככל שיהיה, ייקח על כתפיו. כולם צריכים לשאת בנטל הזה", קבע דרעי. "אני גם חלק מהדבר הזה, אני לא בורח מאחריות. חברות הגז צריכות להיות חשופות לכל גופי הממשלה ולשמוע את ההערות שלהם".

עוד על מתווה הגז:
הנצחת המונופול והכניעה לאמריקנים: מה באמת יש במתווה הגז?
דחיית ההצבעה על הגז: הסדק הראשון בקואליציית ה-61 של נתניהו
ליברמן: "לא נתמוך בהעברת הסמכויות על מתווה הגז לממשלה"

יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי בכנס של ראשי המפלגות, אונ' תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
"מאמין שבסוף יודו לי". דרעי/יותם רונן

על פי המתווה שהציג שר התשתיות יובל שטייניץ במלואו ביום שלישי האחרון, חברת "דלק" תמכור את כל אחזקותיה במאגר תמר בתוך שש שנים, וחברת "נובל אנרג'י" תדלל את אחזקותיה מ-39% ל-25% ותוותר על זכות הווטו שלה בתוך שש שנים. בכל הנוגע למאגר לווייתן, לא יהיה שינוי במבנה האחזקות, והנושא ייבחן מחדש בתוך עשר שנים. כמו כן, שתי החברות יצטרכו למכור את כל אחזקותיהן במאגרים הקטנים תנין וכריש בתוך 14 חודשים. רוכשי המאגרים יתחייבו לשווק גז רק לישראל.

משמעות המתווה היא שלחברת "נובל אנרג'י" תהיה בעלות צולבת על שני מאגרי הגז הגדולים, וחברת "דלק" תמכור את אחזקותיה רק בעוד שש שנים, מה שיאט בתחרות. עוד נכתב במתווה כי "הממשלה לא תיזום שינויים מהותיים בנושאים האמורים. הממשלה אף תתנגד להצעות חוק פרטיות בעניינים אלה ככל שאלה יבקשו לבצע שינויים כאמור".

מסיבת עיתונאים על "מתווה הגז", 30 יוני 2015. נועם מושקוביץ
שטייניץ במסיבת עיתונאים על מתווה הגז, השבוע/נועם מושקוביץ

המתווה נחשף לאחר שהממשלה לא הצליחה להעלות להצבעה בכנסת את העברת סמכויותיו של דרעי להפעלת סעיף 52 לחוק הממונה על ההגבלים העסקיים למליאת הממשלה. סעיף זה קובע כי במקרה שבו הממונה על ההגבלים העסקיים פוסל מהלך של הממשלה משיקולי תחרות במשק, אך הוא מוגדר חיוני לצורכי הביטחון האסטרטגיים של ישראל, שר הכלכלה יכול לבטל את החלטתו של הממונה ולהעביר את ההכרעה לידי הממשלה.

שלשום שלח מבקר המדינה יוסף שפירא טיוטה של דוח שכתב בנוגע למשק הגז הטבעי בישראל לשרי התשתיות, האנרגיה והמים בעבר, עוזי לנדאו וסילבן שלום, ולשר המכהן שטייניץ. בטיוטה מתח המבקר ביקורת על שלושתם כמי שהשתתפו בפיתוח משק הגז הטבעי בחופיה של ישראל, ובכך למעשה נקשר שמם למחדלים הנוגעים לגיבוש מדיניות הגז בישראל. עוד קודם לכן ביקש שפירא מהשר שטייניץ להקפיא את אישור מתווה הגז עד לפרסום טיוטת דוח ביקורת מעודכנת בנושא.

לפניות לכתב: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully