וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הדוח: ביקורת על שטייניץ, שלום ולנדאו בטיוטת המבקר על הגז

2.7.2015 / 0:58

שפירא שלח את דוח הטיוטה לשרי האנרגיה בשש השנים האחרונות כדי לקבל תגובה לביקורת המושמעת על השלושה בדוח. נתניהו התייחס למתווה הגז המוצע: "אנחנו מביאים את המתווה הנכון"

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

מבקר המדינה, יוסף שפירא, שלח אתמול (רביעי) טיוטות של הדוח הנוגע למשק הגז הטבעי בישראל לשרי התשתיות, האנרגיה והמים בעבר, עוזי לנדאו וסילבן שלום, ולשר המכהן יובל שטייניץ. זאת, לאחר ששפירא ביקש משטייניץ להקפיא את אישור מתווה הגז עד לפרסום דוח טיוטת ביקורת מעודכנת בנושא. בטיוטה, שנשלחה כדי לקבל את תגובת השלושה, מעביר המבקר ביקורת נגד שלושתם, כמי שהשתתפו בפיתוח משק הגז הטבעי בחופיה של מדינת ישראל, ובכך למעשה נקשר שמם למחדלים הנוגעים לגיבוש מדיניות הגז בישראל.

בנוסף לכך, נשלחה טיוטה לתגובה גם לרשות להגבלים העסקיים, למועצה הלאומית לכלכלה ולמשרד ראש הממשלה. כל אותם גורמים נדרשים בצורה תקדימית להשיב תוך שבוע, כאשר הכוונה היא לסיים בקרוב את הדוח בנושא ולפרסמו בציבור.

שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, 30 ביוני 2015. נועם מושקבויץ, נועם מושקוביץ
שר התשתיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ/נועם מושקוביץ, נועם מושקבויץ

עוזי לנדאו כיהן כשר התשתיות והמים בין השנים 2013-2009, סילבן שלום כיהן בתפקיד בין 2015-2013 ואילו יובל שטייניץ מכהן בתקפיד כעת ואחראי על גיבוש מתווה הפשרה עם חברות הגז. כמו כן שטייניץ כיהן כשר האוצר בין 2013-2009 והיה אמון על רגולצית מיסוי הגז בוועדת ששינסקי.

בין השנים הנידונות, חשפה השותפות הישראלית-אמריקנית דלק ונובל אנרג'י את תגליות הגז תמר, דלית, לוויתן, תנין וכריש. בשל אחזקתן במאגר תמר, המשך הפעילות שלהן בענף נדרשה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. עם זאת, שתי החברות ביקשו בקשה לפטור לפני היציאה לקידוח במאגר לוויתן רק בדיעבד. דבר זה יצר תמונה בעייתית בשוק הגז, כאשר שתי החברות הפכו לבעלות כל שוק הגז בישראל. הדבר הביא ליציאה במערכה רגולטורית להסדרת מבנה שוק הגז בישראל שבאה לידי ביטוי בימים אלו. המבקר בדוחו בודק את הכשלים והאחראים שהביאו למצב זה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הגשת דו"ח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, אפריל 2015. טלי מאייר
מבקר המדינה יוסף שפירא/טלי מאייר

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול למתווה הגז המוצע. "אי אפשר לדבר על השקעות בלי משקיעים, אי אפשר לדבר על תחרות בלי מתחרים, ואי אפשר לדבר על גז בלי גז", אמר נתניהו באירוע לציון יום העצמאות של ארה"ב בבית שגריר ארה"ב בישראל. "אנחנו צריכים את היכולת להוציא את הגז מהים, ולכן אנו מביאים את המתווה המאוזן והנכון הזה. כשאני מדבר על גז, אני רוצה להסביר לאזרחי ישראל: זה לא מה שאתם רואים בכיריים של הבישול. זה בעצם המקור העיקרי לחשמל, לתחנות הכוח שמספקות אותו".

לדברי נתניהו, "אין לי שום כוונה להישאר עם שדה אחד וצינור אחד. זה לא יביא לשום תחרות, אלא יביא לכך שנהיה בתלות ביטחונית שאינה באה בחשבון. אנחנו צריכים הרבה שדות והרבה צינורות ויש לנו סיבות ביטחוניות ואחרות מדוע זה הכרחי".

נתניהו השווה את המצב בישראל למצב במדינות שונות בעולם שנקלעו לבעיה דומה. אני לא מתכוון להיקלע למצב של מדינות אחרות, שבגלל פופוליזם ודרישות ועודף רגולציות, השאירו את עצמן עם הגז באדמה", אמר. "זה קרה למצרים, לארגנטינה ולמדינות נוספות. הן דיברו והתווכחו, לא החליטו, הבריחו את המשקיעים וכתוצאה מזה - אין להן גז. לנו יש גז, אבל יש לנו הרבה יותר מקורות גז. אנחנו יכולים לקדם גם את הדבר שהוא נכון למשק הישראלי לצרכי החשמל של ישראל, לצרכי הכלכלה שלה, וגם לאפשר למשקיעים להשקיע פה ולהביא משקיעים חדשים".

נתניהו: "אעשה הכל כדי להוציא את הגז מהאדמה".
"אי אפשר לדבר על גז בלי גז". נתניהו

לפי המתווה הגז המוצע, חברת "דלק" תמכור את כל אחזקותיה במאגר תמר תוך שש שנים וחברת "נובל אנרג'י" תדלל את אחזקותיה מ-39% ל-25% ותוותר על זכות הווטו תוך שש שנים. בכל הנוגע למאגר לוויתן לא יהיה שינוי במבנה האחזקות והנושא ייבחן מחדש תוך עשר שנים. כמו כן, שתי החברות יצטרכו למכור את כל אחזקותיהן במאגרים הקטנים תנין וכריש תוך 14 חודשים. רוכשי המאגרים יתחייבו לשווק גז רק לישראל.

משמעות המתווה היא שלחברת "נובל אנרג'י" תהיה בעלות צולבת על שני מאגרי הגז הגדולים וחברת "דלק" תמכור את אחזקותיה רק בעוד שש שנים, מה שיאט בתחרות. עוד נכתב במתווה כי "הממשלה לא תיזום שינויים מהותיים בנושאים האמורים. הממשלה אף תתנגד להצעות חוק פרטיות בעניינים אלה ככל שאלה יבקשו לבצע שינויים כאמור".

(עדכון ראשון: 23:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully