וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "אם לא נמנע מאיראן נשק גרעיני - לא יהיה הסכם"

30.6.2015 / 21:17

הנשיא האמריקני התייחס לשיחות הגרעין שהוארכו בשבוע נוסף, והדגיש כי "האיראנים יהיו צריכים לענות על דרישות הקהילה הבינלאומית". בנוסף, רוחאני הזהיר כי אם ההסכם ייכשל, הם ימשיכו בפעילות הגרעינית

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס היום (שלישי) לשיחות הגרעין בין איראן והמעצמות, אשר נכנסו לישורת האחרונה והוארכו מוקדם יותר בשבוע נוסף. אובמה אמר כי במידה והצדדים המשתתפים בשיחות לא יהיו בטוחים שאיראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני במסגרת ההסכם, לא יהיה הסכם.

"המטרה של שיחות הגרעין היא לא לבסס אמון, אלא להציב מנגנון הניתן לאימות שבו אנו חוסמים את דרכי הגישה שמאפשרות לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר אובמה במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם נשיאת ברזיל, דילמה רוסף. "אם ההבנות שהושגו בלוזאן ייושמו ביעילות, תושג מטרתי והיא שאיראן לא תחזיק בנשק גרעיני", ציין אובמה והוסיף: "אם הם לא מסוגלים, זו תהיה בעיה משום שאמרתי מההתחלה שאנטוש את הדיונים אם אראה שמדובר בהסכם רע".

אובמה הוסיף כי הצדדים דנו רבות על היכולת של איראן למלא את חלק מהתנאים שעלו בשיחות בלוזאן. "בסופו של דבר, האיראנים יהיו צריכים לענות על הדרישות שהוצבו על ידי הקהילה הבינלאומי", הדגיש.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במהלך מסיבת עיתונאים עם נשיאת ברזיל, יוני 2015. רויטרס
ההסכם צריך לחסום את דרכי הגישה שמאפשרות לאיראן להשיג נשק גרעיני". הנשיא אובמה, היום/רויטרס

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחני הזהיר את המעצמות כי טהראן תחדש את פעולותיה הגרעיניות, אשר הושהו במסגרת המו"מ, אם הצדדים יפרו את הסכם הגרעין, במידה וייחתם. "אם נגיע להסכם, שני הצדדים צריכים להיות מחוייבים אליו", אמר רוחאני. "אם הצד השני יפר את ההסכם, נחזור לדרכנו הישנה – בצורה חזקה יותר ממה שהם יכולים לדמיין".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא איראן חסן רוחאני, מאי 2015. AP
"אם הצד השני יפר את ההסכם, נחזור לדרכנו הישנה". נשיא איראן רוחאני/AP

מוקדם יותר האריכו איראן ושש המעצמות את הסכם המסגרת שהושג בין הצדדים בנובמבר 2013, דבר שלמעשה האריך את השיחות ביניהם כדי להגיע להסכם סופי. זאת, לאחר שהתברר באופן חד משמעי כי הם לא יעמדו בתאריך היעד שנקבע להיום. "שש המעצמות ואיראן החליטו להאריך את הצעדים שנקבעו תחת הסכם המסגרת עד ל-7 ביולי כדי לאפשר לצדדים עוד זמן על מנת להגיע לפתרון ארוך טווח", אמרה מארי הארף, יועצת בכירה במשרד החוץ האמריקני.

למרות קביעת תאריך היעד החדש, גורמים דיפלומטים אמרו היום כי השיחות בווינה יימשכו ככל שיידרש כדי להגיע להסכם שיביא להגבלות על תכנית הגרעין מחד, ועל סיום הסנקציות מנגד. השיחות בין הצדדים ממשיכות והיום נפגש שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, אשר חזר הבוקר מהתייעצויות עם ההנהגה האירנית בטהראן. "אני כאן כדי להשיג הסכם סופי, ואני חושב שנאחנו יכולים לעשות זאת", אמר זריף. הוא צפוי להיפגש בהמשך עם מקביליו מרוסיה וגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully