וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח, פילוג ואי-ודאות באתונה: "מה יקרה כשהכסף ייגמר?"

בין "המטורפים שהורסים את המדינה" ל"בוגדים הכנועים", היוונים בעיקר רוצים לראות אור בקצה המנהרה. שש שנים של גזרות כלכליות לא הועילו, אך האם המצב ישתנה במשאל העם? שליח וואלה!NEWS מדווח מיוון

כתבתו של עמית לוינטל, עורך: לירון בארי, צילום, רויטרס, עריכת וידאו: מתן חדד

ברחובות אתונה, בתי הקפה הומים והציבור היווני נראה נינוח, אולם שיחה קצרה חושפת את המתח, החשש והייאוש מהמשבר הכלכלי החריף שפוקד את המדינה. "אין לנו כסף לשלם את שכר הדירה וכל החשבונות, והלחץ גדול מאוד", סיפרה היום (שלישי) לוואלה!NEWS אנה, סטודנטית ומלצרית בת 24. "עכשיו עוד אנשים מצליחים למשוך מעט כסף מהכספומט, אבל מה יהיה כשגם זה ייגמר?".

משאל העם הצפוי ביום ראשון הקרוב על חבילת הסיוע האירופית קורע ומפלג את החברה היוונית. "אווירה כזאת של ייאוש ושל מתח לא הורגשה ביוון מאז הכיבוש הנאצי בשנות ה-40", טען ניקולאוס, פנסיונר בן 80. "העם היווני מחולק וכל צד רואה את השני כפנאטי", הוסיף העורך הראשי של אחת החדשות "גאזטה", וסיליס פאפאנדראו. לדבריו, "הצד התומך בחתימה על הסכם עם מדינות גוש האירו קורא למתנגדים 'מטורפים שהורסים את המדינה והופכים אותה לנחשלת ופושטת רגל', והצד המתנגד להסכם מכנה את התומכים 'בוגדים' ו'כנועים שרוצים להפוך לקולוניה של גרמניה'".

עוד בוואלה חדשות:
ייאוש ברחובות ומסרים סותרים מהממשל: יוון מתקרבת להכרעה
אלפי יוונים הפגינו נגד אישור הסדר החוב: "לא להיכנע"
מרקל מזהירה: אם גוש האירו ייפול, אירופה תיפול יחד עמה

הפגנה נגד תכנית החילוץ מחוץ לפרלמנט באתונה, יוון, 29 ביוני 2015. רויטרס
הסקרים מנבאים תבוסה לראש הממשלה. הפגנה מול בניין הפרלמנט באתונה, אמש/רויטרס

אמש יצאו כ-20 אלף אזרחים לכיכר סינתאגמה, מול בניין הפרלמנט באתונה, בהפגנת תמיכה בממשלה – "אוחי", "לא" במשאל העם. אולם הערב מתוכננת הפגנה גדולה עוד יותר של תומכי "ניי", "כן". עם כל זאת, שני הצדדים מיואשים, ושניהם חשים אירופים לחלוטין, למרות ההשלכות הפוליטיות השונות של קריאותיהם. שני הצדדים עוד מסכימים כי מדינות גוש האירו דורשות מהיוונים יותר מדי, והפוליטיקאים המקומיים לא עשו די כי למנוע את הידרדרות המצב.

הסקרים מנבאים תבוסה לראש הממשלה אלכסיס ציפראס וניצחון לאיחוד האירופי. לפי אחד מהסקרים שפורסמו, 57% מהיוונים יצביעו בעד ההסכם עם האירופים ורק 29% יצביעו נגד. סקר נוסף מצביע על פער קטן יותר, אך עדיין משמעותי - 47% תומכים מול 33% מתנגדים. שיעור המתלבטים גבוה מאוד, וההערכות נעות סביב 20% מהציבור. עם זאת, יוונים רבים מבינים כי ההצעה האירופית היא צעד בלתי-נמנע והכרחי, כדי להציל את כלכלת המדינה ולהשאיר אותה חלק מגוש האירו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

השאלה מבלבלת – התשובה עוד יותר

מיליון וחצי יוונים – 26% מהאוכלוסייה הבוגרת – מובטלים, והתחזיות במקרה של פשיטת רגל צופות לא פחות מחמישה מיליון. האזרחים שעומדים בתורים הארוכים לכספומטים, כשמותר להם למשוך לא יותר מ-60 אירו בכל יום, מתקשים לשלם את החובות או לתמוך בבני משפחתם, אך הם מבינים שהולך להיות הרבה יותר גרוע. הכסף המזומן בכספומטים הולך ואוזל, והבנקים סגורים עד יום שני, לאחר משאל העם.

השאלה שעליה יצטרכו האזרחים לענות ביום ראשון מבלבלת למדי: "האם יש לקבל את תכנית ההסכם, שהוגשה על ידי הנציבות האירופית, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בפגישת יורוגרופ ב-26 ביוני 2015 ומורכבת משני חלקים, שמהווים את ההצעה המאוחדת?". הניסוח מוטה לטובת הממשלה, וממש קורא לציבור להצביע "לא", שגם מופיע בפתקי ההצבעה בחלקו העליון של הדף.

למרות הניסוח הטכני והמנוכר, לכולם בציבור היווני, באיחוד האירופי ובממשלת יוון ברורה האמת הפשוטה – ניצחון של מחנה ה"לא" משמעותו יציאה מגוש האירו, כפי שציפראס התחייב לפני הבחירות. ניצחון של מחנה ה"כן" יוביל להתפטרותו של ציפראס, לאחר חצי שנה בלבד כראש ממשלה. במקרה כזה, יוון תלך לבחירות בפעם החמישית בארבע השנים האחרונות.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מגיבה להתרסקות מטוס איירבס A320 של חברת ג'רמנווינגס בדרום צרפת. רויטרס
"המשבר הקשה והעמוק ביותר מאז הקמת השוק האירופי המשותף". מרקל/רויטרס

בין הממשלה באתונה לגורמים באיחוד האירופי, אי הוודאות חוגגת. כעת, למשל, לאיש לא ידוע כמה זמן תימשך ההגבלה על משיכת כסף מזומן. באיסלנד ובקפריסין קרו מקרים דומים בעבר, והציגו את הגבלת משיכת הכספים כ"מיועדת לזמן קצר", אולם היא נמשכה שנים.

"מה הטעם בכל הגזרות אם לא רואים שום אור בקצה המנהרה?"

שש שנים של גזרות כלכליות קשות רק הובילו למיתון ביוון, בלי אופק ובלי שום תמריץ לצמיחה. הכלכלה המקומית רק ממשיכה להתרסק, והתושבים מידרדרים לעוני ולא מצליחים להרים את הראש מעל המים. "מה הטעם בכל הגזרות אם לא רואים שום אור בקצה המנהרה?", טען יורגוס, בעל פיצוציה במרכז אתונה.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בדיון בפרלמנט על משאל העם על הסדר החוב, 27 ביוני 2015. רויטרס
יוון תלך שוב לבחירות? ראש הממשלה ציפראס/רויטרס

המשבר היווני חושף בעיה עמוקה בהתנהלות האיחוד האירופי. למרות השאיפה להיות מעין מדינת-על, האיחוד מורכב מתרבויות שונות, כלכלות, חברות, דרישות וציפיות שונות. החשש הגדול הוא שעזיבת יוון את גוש האירו תגרור אחריה את פורטוגל, ספרד ואיטליה. מנגד, גורמים רבים מעריכים שגוש האירו יצא מחוזק מהמשבר, גם אם בטווח הקצר הצמיחה תקטן. בכל מקרה, הקנצלרית אנגלה מרקל הבהירה: "זהו המשבר הקשה והעמוק ביותר מאז הקמת השוק האירופי המשותף ב-1957".

הלילה יוון תגיע לנקודת האל-חזור. ממשלת יוון כבר הודיעה שלא תשלם את החוב על סך 1.6 מיליארד אירו לנושים, כפי שהתחייבה. לאחר מכן, יהיה קשה מאוד להחזיר את הגלגל לאחור, ונדמה שאף אחד לא יודע מה יקרה בשבוע הבא, אחרי משאל העם. האירופים לא צפויים להתרכך אם מחנה ה"לא" ינצח, אבל יהיה להם קשה לנהל משא ומתן עם ציפראס, שישאף להתבדל אף יותר ולהיפרד מהאירו. ומה יקרה אם מחנה ה"כן" ינצח? הממשלה היוונית תתפטר, ולא ברור עם מי האיחוד האירופי ינהלו משא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully