וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק נתניהו": האם יוגבל משך כהונתו של ראש הממשלה?

29.6.2015 / 10:29

בין החותמים על ההצעה של ח"כ מרב מיכאלי: אביגדור ליברמן, איימן עודה, ו-30 ח"כים נוספים. הצעת חוק נוספת של האופוזיציה מבקשת להגביל משך הכהונה לשמונה שנים: "החוק אינו פרסונלי"

רוה"מ בנימין נתניהו מצביע לבחירות במרכז הליכוד. נועם מושקוביץ
נתניהו מצביע לבחירות במרכז הליכוד, לפני כשבועיים/נועם מושקוביץ

שיתוף פעולה פנים-אופוזיציוני נדיר, שכלל בין היתר חתימה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה על אותה הצעת החוק, הוליד את "חוק נתניהו". מדובר בשתי הצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת בשבוע שעבר ומבקשות להגביל את משך כהונתו של ראש הממשלה, האחת לשתי קדנציות והשנייה לשמונה שנים.

הצעה הראשונה נוסחה על ידי ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), ומלבד ליברמן ועודה חתמו עליה 33 חברי כנסת מכל סיעות האופוזיציה, בהם יצחק הרצוג וציפי לבני (המחנה הציוני), יאיר לפיד (יש עתיד) ואילן גילאון (מרצ). על פי ההצעה, תוגבל כהונתו של ראש ממשלה לשתי קדנציות לכל היותר. החוק, אם יאושר, ייכנס לתוקפו רק החל מהכנסת ה-22, במטרה למנוע מראית עין כי החוק נועד לפגוע אישית בנתניהו.

"יש חשיבות לתחלופה בדמוקרטיה, כדי שזו לא תהפוך להיות מונרכיה, במיוחד שמדובר בכל כך הרבה כוח", אמרה מיכאלי לוואלה!NEWS. "זה מקובל בהרבה משרות בכירות, שלא לדבר על נשיא ארצות הברית". לדבריה, "אין פה הצעה פרסונלית כלפי ראש ממשלה מסוים, לא לנתניהו ולא לאחר".

בהצעת החוק של ח"כ מיכאלי ישנה התייחסות ישירה לנתניהו. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מי שמכהן כיום כראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, תמך בשנות ה-90 בהגבלה של כהונת ראש הממשלה במסגרת ההצבעה על חוק הבחירה הישירה".

עוד בוואלה!NEWS:
3 שרים יעדרו, ליברמן לא מתחייב: נתניהו ישיג רוב בהצבעה על הגז?
אחרי הפסיקה בארה"ב: יש עתיד תגיש מחדש את ברית הזוגיות
עודה על בנט: "דיבר לראשונה בצורה דמוקרטית ושוויונית"

הצבעה שנייה בבחירות לנשיאות בכנסת, יוני 2014. נועם מושקוביץ
"למנוע ריכוז של כוח רב מדי בידיו של אדם אחד". קארין אלהרר במליאת הכנסת/נועם מושקוביץ
"נתניהו תמך בשנות ה-90 בהגבלה של כהונת ראש הממשלה במסגרת ההצבעה על חוק הבחירה הישירה"

הצעה נוספת, שאותה ניסחה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), ועליה חתומים 19 חברי כנסת מהאופוזיציה, תוגבל כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים לכל היותר, מהרגע שבו יאושר החוק במליאת הכנסת. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הגבלה זו, שהיא אחד האיזונים החשובים בדמוקרטיה, נועדה למנוע ריכוז של כוח רב מדי בידיו של אדם אחד ולאפשר גיוון בהנהגת המדינה ובמדיניות שמובילה הממשלה".

"כך נשמר אחד העקרונות המהותיים של הדמוקרטיה, שבה השלטון לעולם אינו ניתן באופן בלתי-מוגבל לאדם אחד", צוין עוד בדברי ההסבר. "כהונה רצופה למשך זמן רב של ראש ממשלה מעניקה לו מעמד פוליטי רב עוצמה ויתרון על פני יתר המועמדים, אשר מקשה על תחלופה סדירה של השלטון. כהונה ארוכה אף מאפשרת לראש הממשלה להעמיד בנקודות מפתח את אנשי שלומו כך שהאפשרות להחליפו נעשית קשה עוד יותר".

בשיחה עם וואלה!NEWS, הבהירה ח"כ אלהרר כי בניגוד להצעה של מיכאלי, הצעתה לא כוונה באופן ספציפי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הדבר שעומד מאחורי ההצעה הוא עיקרון שאומר שכשאדם נמצא הרבה זמן באותו מקום, ולא משנה הזהות הספציפית, זה פשוט מייצר יציבות שלטונית שהיא לא תמיד טובה לאזרחי ישראל", טענה, "אתה מבצר את מעמדך ויותר חסין מביקורת מאשר מישהו חדש".

עם זאת, הודתה אלהרר כי ההשראה להצעת החוק הגיעה, בין היתר, מכהונתו הרביעית של נתניהו. "אני מניחה שהעובדה שבחיים הפוליטיים הקצרים שלי ראיתי כמה ראש ממשלה יכול להמשיך ולהמשיך באין מפריע לימדה אותי על הבעייתיות", הסבירה, "אבל אין לי ספק שזה לא יחול עליו, וזה לא נועד להפריע לעבודתו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ח"כ מרב מיכאלי. ראובן קסטרו
"יש חשיבות לתחלופה בדמוקרטיה, כדי שזו לא תהפוך להיות מונרכיה". מיכאלי/ראובן קסטרו

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully