וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתר הדתי המאוים בישראל: מי יעצור את חילול הקברים בהר הזיתים?

24.6.2015 / 17:59

בבית העלמין בהר הזיתים שבירושלים טמונים גדולי האומה, אך פלסטינים הגרים ליד נוהגים לנפץ קברים במקום בלילות. המשטרה ומשרד הבינוי הציבו מצלמות אבטחה ובטודנות, אך טרם מיגרו את התופעה. "אין בעל בית בהר הזיתים"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה לעבר בית בהר הזיתים ביום שני האחרון)

בית הקברות בהר הזיתים הוא אחד מבתי הקברות היהודיים הקדומים ביותר. הוא נפרש על פני שטח עצום וקבורים בו יותר ממאה אלף יהודים, בהם רבנים ואדמו"רים, מנהיגים, אנשי תרבות ואנשי רוח. בין היתר קבורים בו ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה ובנו איתמר בן אב"י, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, ש"י עגנון, לוחמי הרובע היהודי שנפלו בקרבות תש"ח ואנשים רבים שביקשו להיקבר בו בשל היותו בית הקברות היהודי הקרוב ביותר להר הבית. על פי האמונה היהודית מבית הקברות אף תחל תחיית המתים עם בוא המשיח.

אלא שבית הקברות נמצא תחת מתקפה מתמדת מצד צעירים פלסטינים המתגוררים בשכונות הסמוכות ראס אל-עמוד וסילוואן. בביקור במקום ניתן להבחין בעשרות מצבות מנופצות וסימני פיח כתוצאה מהצתות. המשטרה ומשרד הבינוי, שאחראים על אבטחת המקום, מתקשים לשמור על המתחם הענק, ולמרות הצבת מאבטחים ומצלמות אבטחה במקום, השחתת המצבות נמשכת, אם כי בעוצמה נמוכה יותר.

קברים הר הזיתים. צילום: זיו ריינשטיין,
שלושה מקרי ונדליזם רק בחצי השנה האחרונה/צילום: זיו ריינשטיין

מנתוני המשטרה עולה כי בחצי השנה האחרונה נופצו מצבות בשלושה מקרים שונים, שהאחרון בהם אירע ב-6 במאי בחלקת יוצאי אפגניסטן. שלושה רעולי פנים ניתצו שש מצבות חדשות - ונמלטו.

כמו כן, לפני כמה חודשים, בעקבות מידע מודיעיני, עצרה משטרת ירושלים חוליה מאורגנת שבה חברים ארבעה צעירים תושבי ראס אל-עמוד וא-טור, שנהגו להשחית מצבות בבית הקברות. חברי החוליה נחקרו, הודו במעשים והוגשו נגדם כתבי אישום. בימים אלה מתנהלת עבודת מטה רחבה בהנחיית מפקד מחוז ירושלים, משה אדרי, בשיתוף גורמים במשרד הבינוי, על מנת להגביר את האבטחה סביב המקום.

החלק הפגיע ביותר הוא חלקו התחתון של בית הקברות, הגובל בשכונת ראס אל-עמוד. בין השכונה לבית הקברות מפריד כביש אחד בלבד, שמאפשר למשחיתים לפגוע במצבות ולחמוק חזרה אל בתי השכונה במהירות רבה, מבלי שאיש יבחין בהם. נוסף על כך, מרבית מעשי ההשחתה מתרחשים בשעות החשיכה. אחד הפתרונות שהוצעו במשטרה כדי להתמודד עם הבעיה הוא הקפת האזור בבטונדות גבוהות, שהוצבו במקום לפני כעשרה ימים. במשטרה ציינו כי מאז הצבתן פחתו אירועי ההשחתה, אולם גורמים אחרים במשטרה הודו כי ההרס נמשך.

רק ארבע מצלמות אבטחה

בניגוד לחברי החוליה שנעצרו והוגש נגדם כתב אישום, מרבית מבצעי ההשחתה בכלל לא נתפסים. אלו שכן נתפסים, נמצאים הודות למצלמות האבטחה המוצבות בחלקים מסוימים של המתחם. אלא שבמקום מוצבות שבע מצלמות אבטחה בלבד, ורק ארבע מהן פעילות, לאחר ששלוש מהן נהרסו על ידי אלמונים. התקציב המוקצה למשרד הבינוי לצורך הפעלת המצלמות הוא 150 אלף שקלים בשנה, אך בפועל, תקציב תחזוקת ורכישת המצלמות מגיע לחצי מיליון שקלים עקב התיקונים התכופים.

כוחות הביטחון מודעים לבעייתיות הטמונה בהגנה על המתחם, והאחריות לכך מוטלת על המשטרה ועל משרד הבינוי. משרד הבינוי הוא זה שהאחראי על אבטחת בית העלמין, והוא מפעיל עשרות מיחידת האבטחה של מזרח ירושלים, שמסיירים מדי יום בבית הקברות ומלווים את המבקרים. אם הם מעוניינים, המבקרים יכולים לתאם את הגעתם לבית הקברות עם מוקד האבטחה של היחידה, ללא תשלום, ומאבטחים של היחידה ילוו אותם ויבטיחו את שלומם בעת הביקור. בנוסף לכך, במסגרת פרויקט "מבט ירושלים" עתידות להתווסף לארבע המצלמות עשרות מצלמות אבטחה נוספות.

לפני שלוש שנים הקימה המשטרה נקודת משטרת סמוך לבית הקברות. "אנו עסוקים רבות בפעילות האבטחה של המתחם סביב בית העלמין ובצירי ההגעה אליו", אמר גורם במשטרת ירושלים. "לצד פעילות האכיפה מתבצעת גם פעילות חינוכית בבתי הספר וניסיונות הידברות עם גורמים מהשכונות הפלסטיניות הסובבות. מדובר באותו ציר שבו היו שני פיגועי הדריסה האחרונים. השוטרים שנמצאים שם דרך קבע הם אלו שנפגעו. מדובר בציר שמשמש את התושבים היהודים המתגוררים באזור, את התושבים הערבים ואת המוני התיירים הפוקדים את ההר, את מלון שבע הקשתות והאזורים הסובבים", הוסיף.

הכוחות לא מזדרזים להיכנס לבית הקברות

יו"ר סיעת "ירושלים מאוחדת" ותושב הר הזיתים, אריה קינג, ששובץ במקום הרביעי ברשימת "עצמה לישראל" בבחירות האחרונות, הסביר כי לא מדובר בתופעה חדשה, אולם חלה החמרה במצב בחודשים האחרונים. "מאז שעברתי להר הזיתים ב-1997 לא הייתה שנה שלא היה ונדליזם ופגיעה בקברים של היהודים", אמר. "אין כאן חדש, אך יש החמרה של המצב בשנה-שנתיים האחרונות, ובדגש על החודש-חודשיים האחרונים. מספר האירועים גדול במאות אחוזים ביחס לשנה שעברה, ומספר הקברים שנפגעים בכל אירוע גדל גם כן. אם פעם היו הורסים קבר אחד, היו עושים מזה רעש. כעת מדובר על עשרות קברים שמחוללים בכל אירוע".

לטענתו, מדובר בפעולת הרס מאורגנת המבוצעת על ידי חוליות המונות לעיתים עשרות בני אדם שלא מטופלת כראוי. "הם מגיעים עם ציוד מתאים וממלאים את המצבות השבורות בזבל ובצמיגים בוערים. חלק מהצעירים לא נמלטים כשמגיעים המאבטחים והשוטרים, ומעדיפים להתעמת איתם. כל המצלמות האבטחה וכל כוחות הביטחון לא יועילו משום שיש בעיה אחת - ישנה הנחיה שאם אין סכנת חיים ליהודי חי, הכוחות לא מזדרזים להיכנס לבית הקברות ולהפסיק את הפגיעה".

קניג המשיך וסיפר כי בחג הפורים האחרון הוא וחבריו הבחינו ב-"20 ערבים שוברים מצבות בחלקת 'גור', וכוח משטרה הביט על המעשה ממרחק של מאה מטר מהם ולא עשו דבר. עכשיו הם אומרים לנו 'זה הרמדאן, אין מה לעשות'. הבעיה היא שאין ריבונות ואין רצון אמתי להפסיק את המעשים האלה. הבעיה האמתית היא שאין בעל בית בהר הזיתים, ישנם יותר מדי משרדי ממשלה שנושאים באחריות משותפת להר, צריך להקים גוף אחד שמסתכל על הכול בגדול ומנהל את המקום".

לא כמו כל בית עלמין אחר

ביום שני שעבר נערך בוועדת הפנים של הכנסת דיון סוער, שבמהלכו אמר מפקד מרחב קדם, ניצב-משנה חיים שמואלי כי המקום נמצא תחת אבטחת המשטרה במשך 24 שעות ביממה. "אנחנו אחרי תקופה לא קלה של פיגועים בירושלים, רק במאי היה פיגוע דריסה בהר הזיתים נגד שוטרים במקום", אמר. "אין פה בעיית מוטיבציה ואני מוכן להזמין כל אחד לראות את השוטרים שמסכנים את חייהם". לדבריו, "נקודת המשטרה על ההר מונה 26 שוטרים ולוחמי מג"ב והפעילות מתבצעת 24 שעות ביממה, בעיקר באבטחת צירי הגישה ל-2000 המבקרים והתיירים שפוקדים את המקום. המלצת המשטרה היא לגדר את החלק המזרחי של הר הזיתים ולסגור את הצירים המובילים לחלקות הקברים עם שערים".

איזי לרר, מנהל בכיר באגף ביטחון מידע וסייבר במשרד הבינוי, אמר במהלך הדיון כי המשרד פועל בנושא מתוקף החלטת ממשלה. "זה החל באבטחת בתי יהודים במזרח העיר, ומאחר וראו שאנחנו בגזרה, הטילו עלינו אחריות לאבטח את בתי העלמין. תפקידנו לאבטח עולים לרגל לקברי משפחות ולמנוע ונדליזם בעזרת שלושה צוותים בגזרה. נכון שכל אזרח יכול להגיב ולסייע, אבל פה מדובר בפורעים רעולי פנים ולא אחד על אחד. השיטה היא קודם כל זיקוקים ועימות, וקו שני שמבצע ונדליזם". לרר המליץ על הצבת צוות מג"ב קבוע שיוכל להגיע לכל נקודה בהר בכל רגע נתון.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) סיכם את הדיון וקרא להכריז על ההר כאתר מורשת לאומי. "עם שלא מכבד את המורשת, שלא יתפלא שאחרים בעולם מזלזלים בו", אמר. "ההר צריך להיות מוכרז כאתר מורשת לאומי והוועדה בראשותי תפעל לשם כך. הוא אינו כמו כל בית עלמין אחר". עוד אמר ח"כ אמסלם כי הוועדה תסייר בהר בעוד כחודש, עד אז יפנה לשר הבינוי יואב גלנט, יזמן את נציגי המשטרה, עיריית ירושלים ומועצת בתי העלמין, במטרה לייצר "חבילת ביטחון" לטיפול בסוגיה. לדבריו, "לא יעלה על הדעת שאדם לא יעלה לקבר הוריו מפחד".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully