וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מקשה משרד הפנים על זוגות של ישראלים ומבקשי מקלט

כדי שרשות ההגירה והאוכלוסין תכיר בזוגיות של הזוגות המעורבים מתבקשים מבקשי המקלט להגיש מסמכים מארץ מוצאם, שלא באמת ניתנים להשגה. בין המסמכים: תעודת יושר, תעודת לידה ודרכון בתוקף. "זו התעללות"

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
על פי הנוהל, מבקש מקלט שייעצר ואינו נמצא בהליך זוגיות - יישלח למתקן חולות. מבקשי מקלט בישראל/יותם רונן

זוגות שבהם אחד מבני הזוג הוא ישראלי והשני הוא מבקש מקלט, נתקלים בדרישות בירוקרטיות בלתי אפשריות כשהם מבקשים להצהיר על זוגיותם ברשות האוכלוסין וההגירה. ללא התהליך, אם לבן הזוג הזר אין אשרת שהייה בתוקף, הוא חשוף להרחקה ולמעצר במתקן חולות.

על פי נוהל "הוצאת הוראת שהייה" של רשות האוכלוסין וההגירה שנכנס לתוקף בינואר, מבקש מקלט שנמצא בזוגיות עם בעל או בעלת אזרחות ישראלית, או תושבות קבע, נדרש לפתוח הליך זוגיות בלשכת הרשות. אם לא יעשה כן וייעצר, יונפק לו זימון לחולות למועד מאוחר יותר, שיאפשר לבני הזוג לגשת ללשכות הרשות ולפתוח בהליך זוגיות.

אלא שנוהל "הטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים, לרבות בני אותו מין" של הרשות, קובע כי על מנת להצהיר על זוגיות צריכים בני הזוג להתייצב יחדיו בלשכה כשעל בן הזוג הזר להציג דרכון בתוקף לשנתיים, מה שלרוב אין בידי מבקשי מקלט. כמו כן, על בן הזוג הזר להציג שלל מסמכים שמי שלא יכול לשוב לארצו, לא יוכל להמציא. בין המסמכים הנדרשים: תעודת יושר מהשנה האחרונה, תעודת לידה ותעודות המעידות על סטטוס אישי.

"הם לא מסתכלים על מבקשי מקלט כעל אנשים"

לאה היא אזרחית ישראלית שהכירה את בן זוגה מיכאל, מבקש מקלט מאריתריאה, לפני שנתיים וחצי במהלך הופעה בתל אביב. בשל רצונם להינשא הם פנו במאי 2014, לרשות בבקשה להירשם כזוג ולהתחיל בהליך מדורג לקבלת מעמד. ביולי האחרון הם קיבלו תשובה כי בקשתם סורבה בשל העדר מסמכים, כשברשות אפילו לא טרחו לציין באילו מסמכים מדובר.

"כעסתי מאוד כשקיבלנו את תשובת הרשות כי הם פשוט מתעללים בנו", אמרה לאה, "מיכאל היה 15 שנה בצבא אריתריאה, ישב שם בכלא שנתיים ועכשיו פקידי ממשלה מרשים לעצמם להתעלל באנשים. הם אפילו לא מסתכלים על מבקשי מקלט כעל אנשים, לא מסבירים את ההחלטות שלהם ורק אומרים 'אין מסמכים? אתם לא יכולים להירשם'".

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
"פחד יומיומי ממעצר". מתקן חולות/יותם רונן

בספטמבר הגיש הזוג ערר על ההחלטה באמצעות עו"ד תומר ורשה. הם זומנו ללשכה וחודשיים לאחר מכן נערך להם ראיון זוגיות, שלב נוסף בהליך. אולם, באפריל האחרון קיבל הזוג פעם נוספת הודעת דחייה. זאת, בשל העדר מסמכים מקוריים ומאומתים ממדינת המוצא, מסמכים שכאמור אין בידו של מיכאל ולרוב כל מבקש מקלט יתקשה להציג. הדבר הותיר את מיכאל חשוף למעצר כשאשרתו לא חודשה ואם ייעצר - הוא יכול גם להישלח למתקן חולות.

"זה פחד יומיומי ממעצר", הסבירה לאה. "בקלות ישלחו אותו לחולות. הם רק מחפשים אנשים ואי אפשר לדעת מה יהיה אצלם. לא ייתכן שרשות ממשלתית דורשת דרישות בלתי ישימות. הם עוצמים עיניים ומתעללים באנשים. מיכאל יקר לי ואתן את הנשמה שלי בשבילו, אני לא מוכנה לוותר עליו ונמשיך להילחם".

מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"עוצמים עיניים ומתעללים באנשים". מבקשי מקלט בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

ס', אזרחית ישראלית, מכירה היטב את מצבה של לאה היות והיא נמצאת באותו מצב בדיוק. ס' מנהלת מערכת יחסים עם ב', מבקש מקלט מאריתריאה, מזה חמש שנים, שבמהלכן נולדו לזוג שתי בנות. יתרה מכך, ב' אף רשום במרשם האוכלוסין כאבי הבת הבכורה. לפני שנתיים פנה הזוג ללשכת הרשות בנתניה להסדרת מעמדו של ס' וזו דחתה על הסף את הבקשה בשל העדר מסמכים מקוריים ממדינת המוצא. הזוג הגיש ערר על ההחלטה, אלא שביקור בלשכה לפני שבועיים העלה כי הערר נדחה וכי אשרתו של ב' בוטלה כליל. בלשכה בנתניה וכן בבני ברק סירבו לחדש את האשרה, בניגוד להוראות הנוהל.

הזוג פנה באמצעות עו"ד ורשה למנהלת הלשכה והגיש בקשה לחידוש האשרה, אולם בקשתם טרם נענתה. כמו כן, נקבע לזוג מועד להגשת בקשה חוזרת לרישום זוגיות באוגוסט, אך כבר הובהר להם כי אם יגיעו ללא המסמכים הנדרשים בקשתם תדחה פעם נוספת.

"החשוב מכל הוא שבתי המשפט לא נותנים יד להתנהלות זו"

במצב בלתי אפשרי זה נמצאים זוגות רבים שבהם ישנו צד תושב ישראל שרק מבקש לממש את זכותו לחיות עם כל אדם שיבחר, אך רשות ממשלתית מונעת זאת. "זה שמשרד הפנים נוקט ביד קשה ומחמירה עם מבקשי מקלט אריתראים וסודנים כדי 'לעודד' אותם לצאת מהארץ - זו כבר חדשה ישנה, אך נראה שמשרד הפנים שכח מחובתו לכבד את אזרחי המדינה שלהם הזכות לבחור עם מי לחיות, וחובת משרד הפנים לאפשר זאת", אמר עו"ד תומר ורשה המייצג את שני הזוגות וזוגות נוספים. "מלכתחילה התעודות אינן באמת רלוונטיות להליך של ידועים בציבור, ולא מדובר בהוראת חוק אלא בהנחיה של משרד הפנים עצמו. ברור שאזרח ממדינת משבר אינו יכול לספקן. כך גם התניית חידוש אשרה ואי שליחת אדם לחולות בהגשת בקשה פולשנית למשרד הפנים, מותיר את הזוג בחוסר אונים ובפני שוקת שבורה. החשוב מכל הוא שבתי המשפט לא נותנים יד להתנהלות זו ופעם אחר פעם מחייבים את משרד הפנים לטפל בבקשות ואף מחייבים בהוצאות. נראה שמשרד הפנים נוקט פשוט בשיטת 'מצליח' - מי שיכול וילך לבית משפט ייהנה, ומי שלא - יאלץ להתמודד".

לפניות לכתבת דנה ויילר פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully