וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התאורה נפלה על אנשים, בואו דחוף": השיחה למד"א אחרי האסון בחתונה

24.6.2015 / 0:24

אחד המשתתפים באירוע באולם "עדיה" ביבנה הזעיק את כוחות ההצלה אחרי קריסת התאורה. "נפלו המנורות מהתקרה. אני לא יודע מה הלך כאן. נראה לי אפילו שמישהו מת". בחקירתו במשטרה אמר אחד הבעלים: "חשוב לנו לדעת איפה המערכת כשלה"

צילום: באדיבות יבנה נט, עריכה: שניר דבוש

אמש (שלישי) פורסמה השיחה שהתקבלה במד"א אחרי קריסת גוף התאורה אמש באולם "עדיה" ביבנה במהלך חתונה. באסון נהרגה אביבה חיון, ו-15 נפצעו.

"אמבולנסים דחוף ל'עדיה'. דחוף", אמר אחד מהמשתתפים בחתונה בשיחה למוקד 101 של מד"א. "נפלו המנורות מהתקרה. כל התאורה נפלה על אנשים". כנשאל לגבי מצבם של החוגגים שנפגעו אמר: "אני לא יודע מה הלך כאן.
נראה לי אפילו שמישהו מת".

מוקדנית: "אמבולנסים יוצאים אליך, זה בסדר".

עד ראייה: "יש פה מינימום איזה חמישה שלא בהכרה".

מוקדנית: "תקשיב לי, אני צריכה שתעזור לי כרגע, אוקיי?תשתף איתי פעולה. תיגש לשם, ותגיד לי כמה אנשים יש,
שהם לא מדברים, לא זזים.

עד ראייה: "(סופר) אחד... שניים... יש פה איזה עשרה בערך.
אפילו יותר".

מוקדנית: "אוקיי, כמה אנשים יש שהם כן בהכרה, שכואב להם, שנפצעו, שנחתכו?".

עד ראייה: "איזה ארבעה-חמישה נראה לי. אני לא בטוח".

מוקדנית: "הבנתי. יש כאלה שמנסים להנשים אותם גם?"

עד ראייה: "נראה לי שראיתי מישהי מתה. אני לא יכול להסתכל על זה. אני לא יכול להתקרב לשם. שניה רגע, מבקשים מאיתנו להתפנות החוצה. הנה, אמבולנסים הגיעו".

כשלים בכבל הבטיחות בחתונה באולמי עדיה, יבנה. צילום מסך
אולם האירועים שבו קרס גוף התאורה/צילום מסך

מחקירת המשטרה עולה שככל הנראה אחד מחבלי התמיכה של גשר התאורה היה רופף, וזה מה שלכאורה גרם לאסון. מוקדם יותר אתמול הגיעו בעלי האולם לחקירה ולשימוע לפני סגירה מנהלתית של האולם במטה מרחב השפלה ברחובות.

"אנחנו רוצים שתבדקו ותראו מה קרה באולם, איך קרה אסון כזה. חשוב לנו לדעת איפה המערכת כשלה", אמר אחד הבעלים במהלך חקירתו במשטרה. "אני הייתי באולם ויכולתי להיפגע ולהיהרג באותה מידה. הרי הסתובבתי מתחת למתקן". הוא סיפר לחוקריו כי הוא ושותפו היו בטוחים שגשר התאורה נבדק והותקן על פי התקנים ואף הציג לחוקרי המשטרה את אישור המהנדס. "אנחנו מוכנים לסגור את האולם למשך 30 יום רק כדי שתבדקו איפה הייתה כאן התקלה. מה גרם לאסון. אין לנו מה להסתיר. פעלנו בדיוק כפי שהיינו צריכים לפעול בהסדרת האישורים למתקן".

לקריאה נוספת
אביבה נהרגה בחתונה: "המדינה אשמה באוזלת היד"
מדוע כבלי הבטיחות לא מנעו את קריסת גוף התאורה?
אולם ללא רישיון, בעלים שהורשעו בפלילים ומהנדס שיצטרך לספק תשובות

במשטרה גוברת ההערכה כי בעלי האולם באמת לא ידעו שהמתקן בעייתי, וכי הוא נבדק כהלכה על ידי המהנדס. "אנחנו בודקים אם מדובר במוצר שכבר נבדק ואושר במכון התקנים או שמדובר בעבודת ייצור במסגריה מקומית שנבנתה על פי מפרט טכני שהוכן במיוחד לאולם", אמר גורם במשטרה. "מדובר בגשר תאורה שמופעל על ידי ארבעה מורידים שמעלים ומורידים את הקונסטרוקציה. זיהינו באולם השני את אותו גשר תאורה. אנחנו נבדוק את הגשר השלם המותקן באולם השני, נלמד אותו היטב ונבדוק איפה בדיוק היה הכשל הטכני שגרם לאסון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ההרוגה באסון הובאה למנוחות

חוקרי המשטרה חקרו תחת אזהרה גם את המהנדס שאישר את גשר התאורה, אולם גורם בכיר במשטרה אמר כי המהנדס צפוי להיחקר עוד כמה פעמים. יחד איתו אמורים להיחקר בעלי תפקידים נוספים שהיו קשורים בהרכבת גוף התאורה.

אביבה חיון, נהרגה באולם האירועים עידה. באדיבות המשפחה
אביבה חיון, שנהרגה בקריסת גוף התאורה/באדיבות המשפחה

מומחה תאורה התייחס לפרטים הטכניים שהמשטרה חוקרת, ובין היתר לשאלה מדוע כבלי הבטיחות, המשמשים גם את אנשי יחידת החילוץ של חיל האוויר 669, לא עבדו. "גוף התאורה שקרס באולם השמחות ביבנה נחשב לאטרקציה שבעלי אולמות שמחה רבים ברחבי הארץ מבקשים להתקין בימים אלה. מדובר בגוף תאורה עשוי מקונסטרוקציה מתכתית שעליה מותקנים פנסי לד. המערכת מופעלת על ידי מנוע חשמלי הגורר כבלים למעלה ולמטה. לגוף התאורה צריך להיות מערכת כבלי בטיחות שאמורים לתת גיבוי לכבלים המחוברים למנוע. ברגע שהכבלים שמעלים ומורידים את גשר התאורה קורסים, כפי שקרה, אמורים כבלי הבטיחות לעצור את הנפילה לאחר כמטר. לא ברור לי איך זה שכבלי הבטיחות לא פעלו", אמר.

הרוגה ועשרים פצועים בקריסת עמוד תאורה במהלך חתונה באולם האירועים "עדיה" ביבנה – משדר. מערכת וואלה!
חוגגים המומים ביציאה מהאולם, שלשום צילום: מערכת וואלה!NEWS)/מערכת וואלה!

מוקדם יותר אתמול נקברה אביבה חיון בת ה-54 שנהרגה באולם. היא הותירה אחריה שלושה ילדים ובעל, דוד הכלה שנישאה שלשום. "המשפחה שלנו שבורה. היה לנו אירוע משמח, חתונה, כולם רקדו - וברגע אחד גשר תאורה קרס והשאיר אנשים מרוסקים", אמר ארז חיון, בנה של ההרוגה. לדבריו, האסון שפקד את המשפחה הוא עוד מקרה בשורה של אירועים טרגיים זהים. "אני רואה את המדינה כאשמה באוזלת היד שגרמה למה שקרה, יש יותר מדי מקרי עבר דומים", האשים.

סיוון דבוש, ידידת המשפחה, סיפרה על ההרוגה: "היא הייתה אישה מדהימה עם לב ענק. היה לה עסק להשכרת ציוד לאירועים וקייטרינג, כל הנוער במושבים עבדו אצלנו. הם משפחה מוכרת מאוד באזור, זו מכה קשה בשבילנו".

לפניות לכתב אבי אשכנזי: aviash123@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully