וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: פינוי הפצועים הסורים יימשך, תוצמד אבטחה

חרף הביקורת, ובצל הלינץ' האכזרי הלילה במג'דל שמס, הבהירו במערכת הביטחון כי הסיוע הרפואי לפצועים ממלחמת האזרחים לא יפסק: "זה הקוד המוסרי שלנו". נתניהו ייפגש מחר עם ראשי העדה הדרוזית

צילום: מאיר וקנין, דוברות בית החולים רמב"ם; עריכה: גדי וינסטוק

גורמים במערכת הביטחון אמרו הערב (שלישי) כי פינוי פצועים מסוריה יימשך, והוא ילווה בהערכת מצב מבוססת מודיעין - זאת נוכח שתי המתקפות על אמבולנסים צבאיים שפינו פצועים דרך הגבול. לדברי הגורמים, לפי הצורך תותאם האבטחה סביב הפינוי.

"המטרה היא להיות חכמים ולא צודקים. בסוף מדובר בפינוי פצועים, שחלקם במצב קריטי - ולמהירות הפינוי יש חשיבות גבוהה. אנחנו נפעל ברגישות". אחד הגורמים הדגיש כי אין שינוי במדיניות פינוי הפצועים נוכח שתי המתקפות על האמבולנסים הצבאיים ואמר: "הקוד המוסרי שלנו הוא כזה שאנחנו מפנים פצועים גם משטח מדינה שעד לא מכבר הייתה האויבת הגדולה ביותר שלנו".

בניסיון להגיע להבנות, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייפגש מחר עם ראשי העדה הדרוזית.

קרוב ל-200 בני אדם לקחו חלק בלינץ' האכזרי בפצועים הסורים הלילה במג'דל שמס. אף שהאירוע החמור הסתיים במותו של אחד הפצועים, ובפציעתם של חיילים שליוו את האמבולנס הצבאי – המשטרה עדיין לא הודיעה אם יש עצורים בידיה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, הבטיחו שינקטו ביד קשה נגד הפורעים, אולם אם לפסוק לפי פעולת גורמי האכיפה, נדמה שעד כה ההצהרות נותרו ריקות. על החקירה ופרטיה הוטל צו איסור פרסום.

עוד בנושא
מחאת הדרוזים מקרבת את ישראל יותר מתמיד ללחימה בסוריה
"המודיעין הסורי הסית את הדרוזים": האם צה"ל נערך כראוי?
עליית מדרגה: דרוזים תקפו אמבולנס צבאי שהוביל פצועים סורים

דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. רויטרס
דרוזים בהפגנת תמיכה באחיהם שמעבר לגבול, היום/רויטרס

סגן ניצב דורון מלכה דובר המחוז הצפוני של המשטרה מסר כי "מרגע האירוע קיים מפקד המחוז ניצב זוהר דביר מספר הערכות מצב. בשל רגישות הפרשה הוצא צו איסור פרסום ולכן לא ניתן לומר אם בוצעו מעצרים. אולם – צפויים מעצרים נרחבים".

הערפל שנותר בכפר שבמורדות החרמון, שיקף באופן סמלי את הדבר היחיד שהתושבים החלוקים בדעתם הסכימו עליו: חוסר הוודאות מהעתיד לבוא. עליהם, על אחיהם הדרוזים בסוריה. בירידה לגבעת הצעקות הנושקת לגבול ולבתים הראשונים של הכפר הדרוזי הסורי חאד'ר ניצבו עלי ומוניר כשעיניהם נוצצות מהלהט שהמשיך לאחוז בהם מאז האירוע החמור שאיבד שליטה.

"כל הכבוד למי שעשה את זה. לא רק שאני לא חושב שזה יגרום לנזק, זה יעשה לנו ולאחים שלנו בסוריה רק טוב", אמר לוואלה!NEWS עלי, דרוזי ממג'דל שמס, בתגובה ללינץ' שביצעו אנשי הכפר בפצועים הסורים שהובאו הלילה לטיפול בישראל. "לא יכול להיות שמדינת ישראל מטפלת במחבלים שרוצחים ומאיימים על האחים שלנו, ואחר כך מחזקת אותם ומחזירה אותם לשדה הקרב".

הלילה בסמוך לחצות ארבו מאות דרוזים באזור שער הכניסה לחטיבת החרמון, והמתינו ליציאת אמבולנס צבאי ובו פצועים מסוריה – רק כדי לתקוף את האמבולנס ואת היושבים בו, ולרצוח אחד מהם. הסיבה, לדבריהם, היא כי מדובר בפצועים אנשי ארגון המורדים הסורי ג'בהת א-נוסרה, שהרבו לתקוף לאחרונה את הדרוזים ברמת הגולן הסורית, במיוחד בכפר חאד'ר. "שג'בהת א-נוסרה ידעו שאנחנו לא נשב בשקט ולא נחכה שיבואו להרוג את האחים שלנו ואותנו. שידעו שגם אנחנו יודעים להיות מטורפים", אמר עלי. "שידעו שאנחנו יכולים גם לעבור את הגבול להילחם בשביל האחים שלנו. אנחנו הדרוזים נלחמים למען ישראל, אבל בשביל האחים הדרוזים שלנו אנחנו נילחם נגד כל העולם. נגד א-נוסרה, נגד אסד, נגד דעאש – וגם נגד ישראל או ארה"ב, אם צריך".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שיח מואפק טריף, כינוס חירום של הדרוזים, קבר יתרו, 23 ביוני 2015. ערן גילווארג
מפגש חירום של הנהגת העדה הדרוזית בעקבות הלינץ'/ערן גילווארג

לדבריו, במג'דל שמס, שנמצא מרחק קצר מהגבול הסורי, ניתן לשמוע בקלות את הדי הפיצוצים ממלחמת האזרחים שמתחוללת שנים מעבר לגדר. "זה פה, מתחת לבית שלנו – ממש חיים בפחד. עכשיו הם (המורדים, ע"ח) מאיימים על האחים שלנו, ומחר הם עלולים להגיע גם אלינו".

"זאת לא הדרך של העדה הדרוזית"

מאות מתושבי הכפר והאזור השתתפו בהפגנה בכיכר המרכזית, אחרי תקיפת האמבולנס הצבאי - שעוד עומד חבול ומנופץ זגוגיות בנווה אטי"ב, ואלה הביעו תמיכה בלינץ' האכזרי. אחד התושבים שהשתתף בהפגנה אמר כי הוא אמנם לא מכיר את מי שאחראי למעשה, אבל הביע שביעות רצון מהתקיפה. "שמדינת ישראל תשמע שהם מוסלמים מג'בהת א-נוסרה".

מנדי ספדי, יליד מג'דל שמס ששימש בעבר כראש לשכתו של סגן השר איוב קרא ונמצא מזה שנים בקשר עם גורמי אופוזיציה בסוריה אמר כי "הלינץ' הלילה פתח שער ענקי לגיהינום". לדבריו, אם עד כה היה סיכום שלא לפגוע בדרוזים של חאד'ר מצד צבא סוריה החופשי, נראה שכעת הסיכום הזה בטל ולא מחייב אותם. "שוחחתי עם מפקד הפעולות של צבא סוריה החופשי, וניסיתי להרגיע את הרוחות. דיברתי גם עם שייח מההנהגה הדרוזית בסוריה, ומהתרשמותי רק נס ימנע יום קשה ביותר על חאד'ר".

ראש המועצה המקומית של מג'דל שמס, דאולן אבו סאלח, ניסה במהלך שעות היום להנמיך את גובה הלהבות. "אנחנו מגנים את המקרים האלה, זאת לא הדרך של העדה הדרוזית וזה לא אופייני לאנשי מג'דל שמס", אמר בשיחה עם וואלה!NEWS, "צריך לזכור שכל צעד לא אחראי שאנחנו עושים כאן, משפיע על חייהם של אחינו בצד השני".

דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. רויטרס
הפגנת תמיכה בדרוזים שמעבר לגבול סוריה בחאד'ר/רויטרס

האירוע החמור הציף את הטענות הקשות של הדרוזים ברמת הגולן, אולם בניגוד למה שאומרים גורמים רשמיים בישראל, הכעס של העדה על הטיפול בפצועים הסורים לא צץ בשבועיים האחרונים, כך לדברי חמד עווידת, תושב מג'דל שמס המשמש ככתב הטלוויזיה האיראנית ברמת הגולן. "זאת הייתה פצצה מתקתקת שהאיום שהיא נושאת התגבר בתקופה האחרונה", אמר והוסיף כי עם החמרת המצב בסוריה, בשבועיים האחרונים התגייסו הדרוזים מכל הארץ להפגנות תמיכה המוניות. נוכח המצב המורכב, מתח עווידת ביקורת על התנהלות צה"ל וישראל בעניין הפצועים.

"ראו בתוכו פצועים עם זקן והתחילו לשבור את החלון"

"מכל 73 הקילומטרים של הגבול עם סוריה, פתאום צה"ל מעביר פצועים דווקא דרך מג'דל שמס?", תהה. לדבריו, המקרה שאירע שעות ספורות קודם לכן בסמוך לכפר חורפיש שבגליל העליון רק הגביר את הזעם של התושבים. "האמבולנס הצבאי הגיע לכפר בשעת השיא שבה הצעירים של יוצאים לבלות. היה כאן פקק וכמה צעירים שראו אותו הסתכלו דרך החלון, ראו בתוכו פצועים עם זקן והתחילו לשבור את החלון. באותו רגע חיילי צה"ל שהיו בפנים הפעילו את הסירנה וכאילו קראו בכך לדרוזים נוספים לשחר לטרף".

"הכתובת הייתה על הקיר. זה היה ברור שכמה מטומטמים צמאי דם שחושבים שאם האש בוערת אצל השכן, היא תיכנס גם לבית שלנו"

מנגד, ד"ר עלי עווד מהכפר בוקעתא הסמוך התקשה לכבוש את הזעזוע מהאירוע. "ההתנהגות הזאת לא קיימת במורשת שלנו כדרוזים - להרוג ועוד לצאת להפגנות שמחה שמהללות את הרצח הנורא הזה". על התנהלות צה"ל אמר: "נראה לי שכוחות הביטחון קצת מיתממים עכשיו. כמה פעמים צעירים דרוזים התאספו בשבועיים האחרונים ליד הגבול ואיימו שהם יחסמו את האמבולנסים הצבאיים שמובילים פצועים מסוריה? הם ידעו בדיוק מה קורה, ולמרות זאת החליטו לשלוח אמבולנס צבאי שעוד החריד את הכפר בצפירותיו? קשה לי להגיד את זה, אבל לצערי אני חושב שדווקא הצבא מנסה להבעיר את השטח", אמר. "הכתובת הייתה על הקיר. זה היה ברור שכמה מטומטמים צמאי דם שחושבים שאם האש בוערת אצל השכן, היא תיכנס גם לבית שלנו". לדבריו, הצבא רק "הוסיף שמן למדורה".

בביקורת על התוקפים אמר: "לאן הם מובילים אותנו? יש תוהו ובוהו בסוריה, אז מי רוצה שגם כאן יהיה תוהו ובוהו? אני חושש שאיזה אדם ברברי קיבל כאן החלטות מאוד מוזרות". בנוגע להשלכות של האירוע ציין כי לא מן הנמנע שהמורדים יחליטו לנקום בדרוזים בישראל. "אני לא אתפלא אם יתחילו עכשיו לירות מסוריה על מג'דל שמס או על בוקעתא הסמוכות לגבול. איזה אינטרס מונע מהם עכשיו להפציץ את ישראל? כולנו כאן נשלם מחיר כבד מאוד".

במקביל, פרסם ראש העדה הדרוזית השייח מואפק טריף הודעת גינוי ללינץ'. "הנהגת העדה הדרוזית מגנה בתוקף את תקיפת האמבולנס. זו לא דרכנו ואנו ננקוט בשורה של פעולות למנוע הישנות המקרה המצער והכואב הזה", נמסר מטעמו. ח"כ חמאד עמאר מישראל ביתנו הוסיף: "מעולם לא פגענו בחסרי ישע. יש לנו שליטה על הצעירים ואנחנו לוקחים אחריות". לדבריו, ברשתות החברתיות מופצת דיס-אינפורמציה שמלהיטה את הרוחות בקרב הצעירים.

סגן השר איוב קרא (ליכוד) המשיך והבהיר כי לטעמו מה שעשו אתמול הדרוזים זה "לפגוע באחיהם בסוריה". קרא הביע חשש שהמעשים הם "גזר דין מוות לאלה שמעבר לגבול". "יש לצערי אספסוף תוסס ברחוב. מדובר בנושא עדתי-דתי ויש בעיה לשלוט בדברים. אסד מפיץ מידע שגוי כדי לעורר את האספסוף הזה. יש לנו פתרונות ותשובות לכל דבר, אבל לא בדרך הזו שגורמת לנו לנזקים במקום להועיל להם. נסראללה ואסד מנסים לסכסך בין השלטון הישראלי לדרוזים וצריך להבהיר את זה בצורה ברורה".

(עדכון ראשון: 18:01)

השתתפו בהכנת הידיעה: אלי אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully