וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוטובלי נגד אורן: "דבריו על אובמה - מייצגים אותו בלבד"

21.6.2015 / 13:46

אחרי שחבר הכנסת כינה את ניסיונו של נשיא ארה"ב לפנות למוסלמים "נאיבי ומנותק מהמציאות", ביקרה אותו בחריפות סגנית שר החוץ: "כל ניסיון לפגוע ביחסים בין המדינות באמצעות ירידה לפסים אישיים לא יצלח"

מייקל אורן וציפי חוטובלי. ראובן קסטרו
AP, עיבוד תמונה
סגנית השר חוטובלי ומייקל אורן/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו AP

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, ביקרה היום (ראשון) בחריפות את ח"כ מייקל אורן (כולנו), אשר פרסם בסוף השבוע מאמר נוסף שבו תקף את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. "ח"כ מייקל אורן אינו מייצג את מדיניות ישראל בעניין יחסינו עם ארצות הברית אלא את עצמו בלבד", אמרה חוטובלי לוואלה!NEWS. "ארצות הברית היא ידידת אמת של ישראל וכל ניסיון לפגוע ביחסים בין המדינות באמצעות ירידה לפסים אישיים לא יצלח".

אחרי הסערה שעוררו הדברים שכתב במאמר ב"וול סטריט ג'ורנל", שבהם תקף את הנשיא אובמה, בסוף השבוע פרסם אורן מאמר נוסף שבמוקדו עמד הנשיא האמריקני, במגזין "פוריין פוליסי". במאמרו, שכותרתו "כיצד פתח אובמה את לבו ל'עולם המוסלמי' – ולבו נרמס", דיבר אורן, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, על אהדתו של אובמה לעולם המוסלמי, ותלה אותו, בין היתר, בנטישתו בידי דמויות אב מוסלמיות בילדותו.

"הגישות של אובמה ביחס לאיסלאם נובעות באופן ברור מהקשר האישי שלו למוסלמים. אותו קשר תואר בהרחבה בספרו 'חלומות מאבי', שפורסם 13 שנים לפני שנבחר", הסביר אורן בניתוח שביסס, לדבריו, על מחקר מעמיק שעשה בדבר השקפת עולמו של אובמה בעת שכיהן כשגריר בארצו. "אובמה כתב על הכפרים הקנייתים שבהם הרגיש בבית ועל זיכרונות ילדותו מאינדונזיה. אני יכול לדמיין כיצד ילד שגודל על ידי אם נוצרייה עשוי לראות את עצמו כגשר בין שני הגברים המוסלמים שלהם הייתה אמו נשואה. אני גם יכול לעלות על דעתי איך נטישה של ילד על ידי אותן דמויות אב תוביל אותו, הרבה שנים מאוחר יותר, לבקש הכרה מבני הדת שלהם".

עוד בוואלה!NEWS:
פיגוע דקירה בירושלים: שוטר מג"ב נפצע אנושות
שני ישראלים נהרגו בתאונות במהלך טיול באירופה
בשל טעות של המשטרה: מורשע ביבוא סמים זוכה אחרי 12 שנה

ברק אובמה במסיבת עיתונאים לאחר הטבח בכנסייה בצ'רלסטון, יוני 2015. רויטרס
"מאמין שהוא משמש גשר בין העולם המוסלמי למערב". אובמה/רויטרס

ח"כ אורן נתן כדוגמה לגישתו של אובמה כלפי מוסלמים את תגובתו לטבח במערכת המגזין "שרלי הבדו" בפריז בינואר השנה. "ימים אחדים אחרי שמתנקש ג'יהאדיסט רצח 11 עובדים ושוטר במגזין הצרפתי 'שרלי הבדו', צעדו מאות אלפי צרפתים בסולידריות נגד ההקצנה האיסלמית. 44 מנהיגים מרחבי העולם הצטרפו אליהם, אך לא הנשיא ברק אובמה. אובמה תיאר את הרוצחים כ'קיצוניים מרושעים שירו באופן אקראי בקונים במעדנייה'", כתב אורן בפתח המאמר.

"החרמת צעדת הזיכרון בפריז מצד אובמה, כמו גם סירובו להכיר בזהות הרוצחים, הקורבנות ואפילו אופי המקום של הרצח במרכול, מספק חלון הצצה אל אופן המחשבה שלו על האיסלאם ועל המזרח התיכון". המשיך השגריר לשעבר. "אומר בפשטות: הנשיא לא יכול היה להשתתף במחאה נגד קיצוניים מוסלמים, שאת ההשראה שלהם הוא רואה כעיוות, ולא כפירוש קיצוני לאיסלאם".

אורן התייחס לעובדה שאובמה מאמין שהוא, באופן אישי, משמש גשר בין העולם המוסלמי למערב, והדגים זאת באמצעות ציטוטים מדבריו במהלך מערכת הבחירות בארצות הברית ובנאום ההשבעה שלו לנשיאות. אורן ציין כיצד הדגיש אובמה את בני משפחתו המוסלמים ואת שמו האמצעי "חוסיין", עד כדי כך שרבים בציבור האמריקני היו משוכנעים שהוא עצמו מוסלמי.

עוד באותו נושא

כחלון לשגריר ארה"ב: דברי מייקל אורן - מסקנותיו האישיות

לכתבה המלאה
"בעוד הוא שב והדגיש את תמיכתה של ארצות בביטחון של ישראל, אובמה מתח ביקורת צורמת על מדיניות ההתנחלות בגדה"

חבר הכנסת ציין כי הגישה שהביע אובמה כלפי האיסלאם למעשה בישרה על עיצובה מחדש של המדיניות של ארצות הברית, בפרט בהקשר של ישראל. "בעוד הוא שב והדגיש את תמיכתה של ארצות בביטחון של ישראל, אובמה מתח ביקורת צורמת על מדיניות ההתנחלות בגדה המערבית ותמך בדרישה הפלסטינית להכרה", כתב אורן. "הוא גם הכיר בזכות של איראן להעשיר אורניום למטרות לא מלחמתיות".

למרות כל זאת, על פי אורן, ניסיונותיו של אובמה להושיט יד לעולם המוסלמי לא צלחו. זאת, בין היתר, בשל המדיניות שלו במזרח התיכון בעקבות פריצת האביב הערבי. "הנשיא שהתחייב לקרב בין ערבים לישראלים עשה זאת בסופו של דבר לא באמצעות שלום, אלא באמצעות החרדה המשותפת שלהם בשל תמיכתו באחים המוסלמים במצרים והנחישות שלו להגיע להסכם גרעין עם איראן", כתב. בסיכום הדברים כתב אורן כי ההיסטוריה עשויה לזכור את אובמה כ"נאיבי ומנותק ממציאות מורכבת וקטלנית", וכי ההחלטה הראשונה שאליה יידרש מחליפו בבית הלבן תהיה "להכיר בכך שאלה שהרגו בשם האיסלאם אינם קיצוניים אלימים בלבד, אלא קנאים המונעים בלהט של דת ספציפית, וקורבנותיהם רחוקים מלהיות אקראיים".

(עדכון ראשון: 12:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully