וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון לירידה באיכות חלב העזים: עדרי מרביעים מחו"ל

17.6.2015 / 21:22

אחרי שני עשורים שבהם עזים וכבשים בארץ התרבו רק ב"זיווגי קרובים", מה שגרר ירידה בתנובת החלב ובבריאות החיות, אושרה תכנית סיוע. 1,200 גדיים וטלאים יעלו לישראל מספרד לסייע בהשבחה

עדר כבשים במדריד. רויטרס
הפתרון: כבשים מספרד. כבשים ורועה במדריד/רויטרס

מרעננים את הדור: אחרי שני עשורים של "זיווגי קרובים", שבגללם נרשמה הידרדרות במצב הבריאותי של עדרי הכבשים והעזים בישראל – הוחלט להיעזר בסיוע מיוחד מחו"ל. מדובר בתכנית שבמסגרתה יוטסו ארצה 1,200 גדיים וטלאים מספרד לטובת הרבעה – מה שלפי מומחה לגנטיקה יעזור בהעמדת צאצאים בריאים יותר אשר יפיקו חלב איכותי יותר.

יבוא למען הזרעה היה מקובל בעבר, והצאן הישראלי זכה להשבחה גנטית קבועה. אולם, לפני 20 שנה הוחלט לסגור את גבולות הארץ ליבוא מחשש לחדירת מחלות לישראל. "זיווגי הקרובים" העמידו כאמור דור פחות בריא, דבר שהצריך יותר שימוש בתרופות וגרר ירידה בתנובת החלב – כך לדברי דוד דרור, בעליה של חברת "גנטיקה איכותית", שעוסקת בטיפוח וברווחת בעלי חיים. העוסקים בתחום מצדם נדרשו להוצאות ייצור גבוהות יותר, בשל העלייה בטיפול בבעלי החיים, שכלל כאמור גם טיפול תרופתי.

"הצרכן הישראלי אמנם מקבל מוצר שעומד בתקן, אבל הוא באיכות נמוכה יותר. עלויות הייצור הגבוהות משפיעות לא רק על היצרן אלא גם על הצרכן", אמר דרור. לדבריו, הפתרון היה נעוץ בהרבעה אולם בניגוד לענף הבקר, בצאן קשה יותר לבצע הזרעה מלאכותית והיה צורך להביא לארץ גדיים וטלאים צעירים שירביעו את הנקבות. "כל זאת בנוהל שיבטיח את בריאות הכבשים והעזים בישראל ומניעת מעבר מחלות", הסביר דרור, שהחברה שלו מייבאת בקר לארץ ומבצעת מיזמים גנטיים במשק החי ברחבי העולם.

הגדיים והטלאים להרבעה צפויים להגיע מדרום ספרד, אזור משופע בחוות המייצרות חלב וגבינות צאן איכותיות. הפסקת זיווגי הקרבה בארץ צפויה להביא לשיפור בבריאות העזים והכבשים, שיביא לצמצום הצורך בשימוש באנטיביוטיקה ובהורמונים ולהפחית את עלויות היצור. "כתוצאה מכך הציבור ייהנה ממוצרי חלב איכותיים ומשובחים יותר – וגם זולים יותר", סיכם.

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
קצין בכיר רומז: הכרזנו על שטח צבאי בגלל שמועה שהפיצו דרוזים
טיסת אל על שהייתה בדרכה לניו יורק תשוב לנתב"ג בשל תקלה
צרפת: נעצר חשוד בתכנון הפיגוע במסעדה יהודית ב-1982

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully