וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: התיעוד המלא של האירוע שבו הוכה פלסטיני בידי חיילים

סרטון שתיעד במלואו את האירוע במחנה הפליטים ג'ילזון הסמוך לרמאללה פורסם ביוטיוב. "אדוני, אתה תקבל את שלך. אל תדאג", אמר המפגין אחרי שהוכה בידי החיילים. המעורבים קיבלו עונשים קלים בלבד

צילום: ארגון ISM, עריכה: מתן חדד

ארבעה ימים אחרי התקרית במחנה הפליטים בג'ילזון, פורסם היום (רביעי) ביו טיוב הסרטון המלא שתיעד את האירוע שבו הוכה מפגין פלסטיני בידי חיילים. בסרטון נשמע המפגין הפלסטיני אומר לאחד החיילים: "תוריד ממני את הידיים, תעיף את היד שלך!". בהמשך הרוחות התלהטו כאשר שני הצדדים גידפו אחד את השני. "אדוני, אתה תקבל את שלך. אל תדאג", אמר המפגין אחרי שהוכה בידי החיילים. "אתה תקבל את שלך בקרוב, אם תרצה או לא תרצה".

מפקד חטיבת כפיר, אלוף-משנה אשר בן לולו, ערך תחקיר בנושא ללוחמים ולמפקדים שבסיומו קבע כי עצם קיום המעצר היה נכון ולגיטימי, אך הדרך שבה התבצע הייתה שגויה. עוד קבע כי אופן ההתבטאות של אחד הלוחמים אינו תואם את ערכי צה"ל ואת ההתנהגות המצופה מחייל בצה"ל.

אל"מ בן לולו החליט להתחשב בנסיבות ולהטיל על החיילים עונשים קלים - החייל אשר נצפה מקלל את הפלסטיני נשפט על ידי מפקד הגדוד ל-30 ימי ריתוק, ושני החיילים שנצפו "מפעילים כוח לא מידתי" במהלך המעצר נשפטו ל-28 ימי מחבוש על תנאי. עם זאת, כשבחן המח"ט את תפקודו של מפקד הפלוגה שנכח בחלק מהאירוע בשטח, הוא בחר להחמיר ולנזוף בו – דבר הגורר השלכות משמעותיות על עתידו של המ"פ.

גורמים באוגדת איו"ש אמרו ביום ראשון כי המח"ט בחר להחמיר עם המ"פ מאחר ונמצאו ליקויים בתפקודו בכול הנוגע לפיקוד על הלוחמים ולהכנות למשימה. כמו כן, נמצא כי לא תפקד ברמה המקצועית שהייתה מצופה ממנו בזמן האירוע, כולל שליטה בכוח, ולאחר האירוע.

חיילי צה"ל מכים פלסטיני בכפר ג'ילזון בסמוך לרמאללה, 12 ביוני 2015. טוויטר, צילום מסך
"המעצר התבצע בצורה שגויה". התקרית בג'ילזון/צילום מסך, טוויטר

גורם באוגדת איו"ש מתח ביקורת על העונשים הקלים שניתנו לחיילים. "אם הדיווח לא היה יוצא בכלי התקשורת הפלסטינים, הוא לא היה מגיע לשולחן המח"ט כמו שקרה בפועל, וזה אמור להדליק נורה אדומה", אמר. "השאלה היא אם נזיפה למ"פ אמורה להעביר את המסר לשאר הקצינים שמתמודדים עם הפרות סדר כל שבוע. אנחנו עומדים בפתח של מערכת דה-לגיטימציה ומצופה מהמפקדים בשטח לגלות רגישות לנושאים דומים. למצלמות בשטח יש כוח הרסני".

על אף שעל הלוחמים הוטלו עונשים קלים במיוחד, לוחמים אחרים מתחו ביקורת על החלטת המח"ט. "לנזוף במ"פ ולרתק לוחם או להכתים לוחמים אחרים בעונש על תנאי זו בושה", ציינו כמה לוחמים. "הייתה אלימות של הפלסטינים. המ"מ נפצע ולוחמים יכלו למות. לא הכול צולם במצלמות. זה לא היה פלסטיני תמים".

עם כניסתו של אל"מ בן לולו לתפקיד מפקד החטיבה הוא הנהיג יד קשה בכול הקשור לסוגיות ערכיות. זאת, בין היתר, בעקבות אירועים קודמים והשם הרע שדבק בחטיבה. כדי להמחיש את קלות העונש שהוטל על הלוחמים, נזכרו הערב גורמים בחטיבה כי המח"ט החליט לפני כשנתיים להדיח לוחם על בעיטה בפלסטיני במהלך פעילות מבצעית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully