וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים להסכם הגרעין: "השיחות במבוי סתום, אין מנוס מהארכתן"

17.6.2015 / 21:20

דיפלומטים המעורים במו"מ בין טהראן למעצמות טוענים כי הצדדים נותרו במחלוקת על כל הסוגיות המרכזיות, שבהן הפיקוח על אתריה הצבאיים של איראן. "טיוטת ההסכם מלאה בטלאים ובחורים"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

איראן ושש המעצמות נמצאות במחלוקות על כל הסוגיות המרכזיות במסגרת המשא ומתן על תכנית הגרעין של טהראן – כך מסרו היום (רביעי) שני דיפלומטים המעורים בשיחות. לדבריהם, השיחות צפויות להימשך מעבר לתאריך היעד, 30 ביוני.

אחד הנושאים המרכזיים שעליהם הצדדים רחוקים מלהסכים הוא הפיקוח על אתריה הגרעיניים וצבאיים של איראן. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי תוקף במשך השבועות האחרונים את דרישתה של וושינגטון לכך שלפקחי האו"ם תהיה גישה למתקנים הצבאיים והגרעיניים של איראן, כדי שיוכלו לוודא כי טהראן מיישמת את ההסכם.

בשבועות האחרונים צוותי המשא ומתן של איראן ושל המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה – מנהלים שיחות בווינה, כשסבב נוסף יתקיים היום. במסגרת הסכם הקבע, האמצעים ליישום חלק מהסעיפים אמורים להיכלל בארבעה או חמישה נספחים למסמך העיקרים. לדברי הדיפלומטים, "טיוטת ההסכם מלאה בטלאים ובחורים" בשל חוסר ההסכמה על כעשר סוגיות מרכזיות. אלו אמורות להיכתב בנספחים, שטרם הושלמו.

לקריאה נוספת בנושא
רוחאני: "לא נמסור את סודותינו הצבאיים לזרים"
רוסיה מזהירה מ"האטה מדאיגה" בהתקדמות בשיחות הגרעין
בשל החשש מריגול: בכירים איראנים לא ישתמשו בסמארטפונים

שחות הגרעין בלוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
שיחות הגרעין תקועות. המשא ומתן בלוזאן, אפריל/רויטרס

שני הצדדים מצהירים כי הם עדיין מחויבים לעמוד בתאריך היעד, אולם הדיפלומטים מסרו כי כל הצדדים במשא ומתן מכירים בכך שדחיית תאריך היעד ל-8 ביולי לא תביא לקריסת השיחות. אם הקונגרס האמריקני יקבל לעיונו את ההסכם ב-8 ביולי, יהיו לו 30 ימים לבחון אותו לפני שהנשיא ברק אובמה יוכל לבטל את הסנקציות שהטיל. הימשכות המשא ומתן מעבר ל-8 ביולי, תאפשר לקונגרס תקופה של 60 ימים לבחינת ההסכם ובכך תעניק זמן רב יותר למתנגדי ההסכם – בארצות הברית ובאיראן – כדי לערער על ההבנות.

איראן מכחישה שתכנית הגרעין שלה נועדה לפיתוח נשק להשמדה המונית, אולם דורשת משש המעצמות להסיר את העיצומים שהוטלו עליה בגינה. המשא ומתן מתמקד בשלב זה ביישום ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים בחודש אפריל, לאחר שיחות קדחתניות בלוזאן שבשוויץ. איראן הסכימה, בין היתר, להפחית את כמות האורניום המועשר שבידיה למשך עשר שנים וכן לתכנן מחדש את כור המים הכבדים באראק, כך שלא ניתן יהיה להפיק מהפלוטוניום חומר בקיע לפצצה גרעינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully