וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אורן תוקף את אובמה: "ממשלו נטש במכוון את ישראל"

16.6.2015 / 14:26

במאמר תקיף בוול סטריט ג'ורנל טען שגריר ישראל בארה"ב לשעבר שהנשיא זנח שני עקרונות יסוד ביחסים עם ירושלים, בהם הימנעות ממחלוקות פומביות. לדבריו, הרעיון להוצאת הנשק הכימי מסוריה היה ביוזמת ישראל

ח"כ מייקל אורן, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
צפוי לעורר סערה. ח"כ מייקל אורן בכנס הרצליה בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

ח"כ מייקל אורן (כולנו), לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, פרסם הבוקר (שלישי) מאמר תקיף במיוחד כלפי נשיא ארצות הברית ברק אובמה ב"וול סטריט ג'ורנל". במאמר, שכותרתו החד-משמעית הייתה "כך אובמה נטש את ישראל", מאשים אורן את ממשל אובמה בפגיעה מכוונת בישראל והוא צפוי לעורר סערה פוליטית בוושינגטון. אם הדבר תלוי בח"כ אורן, זו רק ההתחלה.

המאמר של אורן מתפרסם הבוקר כחלק ממסע פרסום שהוא עורך לקראת היציאה לחנויות של ספר חדש פרי-עטו, הסוקר את תקופת כהונתו כשגריר בוושינגטון. אורן מונה למשרה הדיפלומטית החשובה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2009, ומילא את התפקיד עד לסוף שנת 2013. בספר שיצא לאור בארצות הברית בשבוע הבא, ח"כ אורן יספק לקוראים את גרסתו לאירועים שטלטלו באותה תקופה את מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית, החל מנאום קהיר של אובמה ועד להסכם על הוצאת הנשק הכימי מסוריה.

המאמר מסכם במידה רבה את טענותיו של אורן כלפי ממשל אובמה. אורן כתב כי במסגרת מערכת היחסים הטעונה בין אובמה לנתניהו, שני הצדדים עשו טעויות גדולות, אולם "רק אחד מהצדדים עשה זאת בכוונה". לדבריו, ישראל טעתה כשהרחיבה את הבנייה בהתנחלויות בניגוד לעמדת הממשל, וגם נאומו של נתניהו בקונגרס (שאורן התנגד אליו בזמן אמת) היה בגדר טעות. עם זאת, הצעדים השגויים שנקט ממשל אובמה עולים, לטענתו, על אלה של ישראל.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בניו ג'רזי, 18 במאי 2015. רויטרס
"זנח את הנוסחה של שרון ושל בוש". נשיא ארה"ב אובמה/רויטרס

אורן מסביר כי ממשל אובמה זנח מראשית הדרך שניים מעקרונות היסוד החשובים ביותר של מדיניות החוץ האמריקנית כלפי ישראל: הימנעות ממחלוקות פומביות ו"אפס הפתעות". לדבריו, לאורך השנים התעצבה תפיסה שלפיה מחלוקות בין ירושלים לוושינגטון אינן יוצאות מתחומי החדר הסגור כדי לא ליצור בקרב אויביה של ישראל תחושת פגיעות. ממשל אובמה, לטענתו, דווקא החצין מחלוקות עם ישראל בשורה של נושאים, ואף הפתיע אותה כאשר נקט עמדות בעייתיות מבחינת ישראל במגוון סוגיות - מהדרישה להקפאה מוחלטת של הבנייה מעבר לקו הירוק ועד לתמיכה במהלכים לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, כולל מאגרי הנשק הבלתי-קונבנציונאלי של ישראל.

אורן מציין כי אחת הטעויות הגדולות ביותר של אובמה, לטענתו, הייתה זניחת הנוסחה שעליה הסכימו בשנת 2004 ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ונשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש בנושא גושי ההתנחלויות. אותה נוסחה, שקיבלה ביטוי במכתב שהעביר בוש לשרון, קבעה כי ארצות הברית מבדילה הלכה למעשה בין התנחלויות מבודדות בעומק הגדה המערבית, לבין "גושי ההתנחלויות" הגדולים הסמוכים לקו הירוק. ממשל אובמה התנער מהמחויבות הזו, ויתרמה מכך, הוא התייחס באופן דומה לבנייה בהתנחלויות ובנייה בשכונות יהודיות במזרח ירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השמיט את ישראל מרשימת המדינות התומכות". פליטים בהאיטי/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאמר הבוקר מסתמן כקדימון בלבד לסערה שעשויה להתעורר בעקבות ספרו של אורן. בשבועות האחרונים הודלפו בקפידה כמה פרטים מהספר לעיתונות האמריקנית. כך למשל, העיתונאי איליי לייק פרסם באתר "בלומברג" כי אורן חושף בספרו שישראל עמדה מאחורי הסכם הפשרה הרוסי-אמריקני להוצאת הנשק הכימי מסוריה, שנחתם בסתיו 2013. השר יובל שטייניץ, שעל פי ספרו של אורן הוא זה שהגה את התכנית, אישר את הדברים בריאיון ל"ניו יורק טיימס". הסכם הוצאת הנשק הכימי מסוריה נחשב לאחד מההישגים היחידים של ממשל אובמה במזרח התיכון בשנים האחרונות, והצגתו כרעיון ישראלי שהאמריקנים אימצו בהמלצת שטייניץ, מעוררת כעת עניין רב בתקשורת האמריקנית.

על פי כתבה שפורסמה בעיתון "ניו יורק פוסט", שידוע בגישתו הביקורתית כלפי אובמה, בספרו של אורן יש גם דוגמאות "ביזאריות" לעוינות שבין וושינגטון לירושלים, למשל נאום שבמסגרתו אובמה הודה לכל המדינות שתרמו בשנת 2010 לשיקום האיטי מרעידת האדמה העזה שהכתה במדינה, אך השמיט את ישראל, שסייעה יותר ממדינות רבות שאותן הנשיא דווקא הזכיר בדבריו. בחוגי הימין היהודי בארצות הברית יש כבר עתה עיסוק רב בספר עוד לפני שהגיע לדוכנים.

אורן, יש לציין, לא שותף לביקורת הנחרצת והגורפת של הימין הישראלי וחלק מהימין היהודי-אמריקני על אובמה. במאמר בוול סטריט ג'ורנל הוא הבהיר, לצד הטענות הקשות נגד אובמה, כי "בניגוד לדברים של חלק ממבקריו, אובמה אינו אנטי-ישראלי ויש לזקוף לזכותו את העובדה שהוא חיזק באופן משמעותי את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל". אלא שהעובדה הזו, קובע אורן, אינה מבטלת את הנזקים שנגרמו ליחסי שתי המדינות בשבע השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully