וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: חמאס ישיב היום על ההצעה להפסקת אש למשך 5 שנים

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי בכיר הארגון אבו מוסא מרזוק, שהגיע לקטאר בשבת, דן עם ההנהגה ועם ראש הלשכה המדינית משעל בהצעה של הנסיכות. עוד דווח כי ישראל הסכימה להקמת נמל צף, שיהיה בפיקוחה

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

הנהגת חמאס שוקלת בחיוב את הצעת קטאר להפסקת אש עם ישראל למשך חמש שנים והיא צפויה להשיב על כך היום (שלישי) - כך דווח בכלי תקשורת פלסטיניים וערביים. לפי הדיווחים, בכיר הארגון מוסא אבו מרזוק, שיצא במפתיע מרצועת עזה בשבוע שעבר אחרי פחות משבועיים מהגעתו, הגיע לנסיכות בשבת ושם ערך פגישות בנושא ובהן נטה הארגון לקבל את ההצעה. זאת בין היתר בשל הפילוג בינו לבין הרשות הפלסטינית. כמו כן, דווח כי ישראל נוטה לקבל אף היא את ההצעה.

אוסמה חמדאן, שאחראי על היחסים הבינלאומיים של הארגון, אישר כי הארגון קיבל הצעה כתובה להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל מעריך כי התשובה עליה תינתן היום. בריאיון לאתר "פלסטין אונליין", המקורב לחמאס, אמר חמדאן כי ההצעה היא הרחבה של הפסקת האש מסיום מבצע "צוק איתן" וכי היא כוללת את הסרת המצור מהרצועה, פתיחת כל המעברים והקמת נמל ימי.

עוד דווח כי אבו מרזוק ערך פגישות ממושכות בדוחא עם ראש הלשכה המדינית חאלד משעל וחברי ההנהגה הנמצאים לצדו כדי לקבל תגובה סופית להצעה שהגישה קטאר בתמיכת טורקיה. ההצעה הקטארית כוללת הקמת נמל צף זמן קצר אחרי שהפסקת האש תיכנס לתוקפה ולאחר מכן יפעלו הצדדים להארכתה. הנמל אמור להיות תחת פיקוח ישראלי וייתכן כי גורמים בינלאומיים ישתתפו אף הם במאמצי הפיקוח. עם זאת, הקמת נמל התעופה לא נכללה בשלב זה בהצעה לנוכח סירובה ישראל לדון בכך.

לקריאה נוספת בנושא
הפלסטינים נגד הדוח של ישראל: "ביצעה פשעי מלחמה לעיני המצלמות"
גורמי צבא בינלאומיים: "ישראל עשתה הרבה מעבר לנדרש ב'צוק איתן'"

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
נוטים לקבל את ההצעה. ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל/AP

בסוף השבוע ביקר ברצועת עזה השליח החדש של האו"ם לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, ניקולאי מלדנוב, שנפגש עם בכירי חמאס ודן עמם גם כן באפשרות להגיע להסכם על הפסקת אש של שלוש עד חמש שנים. המתווה שעליו דן מלדנוב עם בכירי החמאס שונה מעט מזה שהוצע על ידי קטאר, ודומה יותר להצעת הפסקת האש של חמאס שנחשפה במרץ האחרון בוואלה!NEWS. המתווה כולל בתוכו גם את נושא נמל התעופה, שהיה חלק מהצעת הפסקת האש של חמאס במרץ, אולם ישראל מסרבת לכך.

מלדנוב נפגש מאז כניסתו לתפקיד גם עם גורמים בכירים בישראל. מקורות דיפלומטיים שמעורים במגעים להפסקת אש אמרו לוואלה!NEWS כי איש הקשר המרכזי בצד הישראלי למגעים בנושא הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שמרכז במקביל גם את הטיפול הישראלי במהלכים לשיקומה הכלכלי של הרצועה. האלוף מרדכי סיכם בשנה שעברה על מנגנון פיקוח מיוחד בנושא המעברים ברצועת עזה יחד עם קודמו של מלדנוב בתפקיד, הדיפלומט ההולנדי רוברט סרי, כמו גם על הקמת מנגנון לשיקומם של כ-25 אלף מבנים ברצועה שנהרסו תוך כדי צוק איתן.

אם חמאס אכן יהיה מוכן לסגת מדרישתו לנמל תעופה, כפי שמציע הדיווח הבוקר, הדבר יגדיל את הסיכויים שישראל תהיה מוכנה לקדם את המגעים לקראת הפסקת אש ארוכת טווח. זאת משום שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מעוניין בעת הזו בעימות נוסף ברצועת עזה, כפי שניתן ללמוד מהתגובה המאופקת של ישראל לשיגורי הרקטות מעזה לעבר ישראל בשבועות האחרונים על ידי ארגונים המנסים לאתגר את שלטון חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully