וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיפה ירוקה"? התכנית הממשלתית מתעלמת מהמאבקים הסביבתיים

15.6.2015 / 8:10

למרות שביקש מהארגונים במפרץ חיפה המלצות, העקרונות לתכנית החירום של המשרד להגנת הסביבה פורסמו ללא ידיעתם. "התכנית החדשה היא בדיחה. היד האחת מתקנת פרטים קטנים, אך היד השנייה תצבע את התמונה בשחור"

צילום: אדריאן הרבשטיין עריכה: מתן חדד

(צפו: הפגנה נגד הרחבת התעשייה המזהמת בשבוע שעבר בחיפה)

ימים ספורים לאחר שהשר הנכנס להגנת הסביבה, אבי גבאי, נפגש עם הארגונים הסביבתיים במפרץ חיפה, פרסם אתמול (ראשון) המשרד שבראשותו הוא עומד המלצות לתכנית חירום לצמצום זיהום האוויר והסיכונים הסביבתיים במפרץ חיפה. לעקרונות נלוותה הודעה חגיגית לעיתונות שכותרתה "חיפה ירוקה". ארגונים סביבתיים הפועלים באזור הופתעו מפרסום העקרונות, לאור העובדה שלפני פחות משבועיים פנה אליהם סגן ראש אגף איכות אוויר במשרד וביקש מהם להכין עד ה-8 ביולי המלצות על מנת ליישמן בתכנית. כמו כן, לאכזבתם של ארגוני הסביבה, לא הייתה בהודעה כל התייחסות למאבקים הבוערים שהם מנהלים היום נגד תכניות ההרחבה והוספת המתקנים לייצור, שינוע ואכסון דלקים וחומרים מסוכנים במפרץ.

"להוציא כותרת כזאת של 'חיפה ירוקה' זאת בדיחה עצובה", אמרה ליאורה אמיתי, מנכ"לית שותפה בעמותת אל"ס (אזרחים למען הסביבה) לוואלה!NEWS. "אנחנו מרגישים שמנסים לעשות פה איזה שהוא מחטף", היא הוסיפה. "בעוד שאנחנו עובדים על ההמלצות, אנחנו תוהים אם יש בזה טעם, לאור העובדה שהממשלה ועיריית חיפה ממהרות כהרגלן, 'לטהר' את מפרץ חיפה באמצעות הכותרת 'חיפה ירוקה'", אמרה.

עוד בוואלה חדשות:
השר להגנת הסביבה הבטיח: מיכל האמוניה במפרץ חיפה יפונה
יונה יהב: להקפיא לאלתר תכנית להקמת חוות מכלי דלק בחיפה
"הנושא הסביבתי הוא לא רק מנת חלקם של קומץ 'משוגעים לדבר'"

השר להגנת הסביבה אבי גבאי הצטרף לצלילה לניקוי הים התיכון בקיסריה  יוני 2015. צילום: לירן אוזן, מערכת וואלה! NEWS
ביקורת קשה בדוח מבקר המדינה. השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בצלילה לניקוי הים התיכון/מערכת וואלה! NEWS, צילום: לירן אוזן

בהודעה שפרסם המשרד להגנת הסביבה נמסר כי השר נפגש בסוף השבוע האחרון עם ראש עיריית חיפה יונה יהב ועם צוות המשימה שמינה להכנת התכנית. בפגישה הוחלט כי הצוות שמגבש את ההמלצות יחלק את המשימות לביצוע בין הגופים האחראיים, ובהם המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה ואיגוד ערים להגנת הסביבה. הצוות יגבש הצעת מחליטים שתוגש בעתיד לממשלה לנושאים כלל מערכתיים.

ההודעה ששוגרה אתמול הגיעה חודש וחצי בלבד אחרי הסערה הציבורית שהציפה את המדינה וההפגנות שנערכו בחיפה בעקבות המסמך של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו. במסמך קבע פרופסור גרוטו שמחצית ממקרי הסרטן בילדים בחיפה נובעים מזיהום אוויר, וכי שיעור חולי הסרטן במפרץ חיפה גבוה באופן מובהק מהממוצע הארצי. שבועות ספורים לאחר מכן, על רקע הדוח החמור שפרסם מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא על טיפול המשרד להגנת הסביבה בזיהום אוויר, נכנס השר גבאי לתפקידו.

מיכל האמוניה, מפרץ חיפה. צבי רוגר / עיריית חיפה,
גם לפני שלוש שנים הבטיחו לפנותו. מיכל האמוניה במפרץ חיפה/צבי רוגר / עיריית חיפה

בראש רשימת עקרונות התכנית עומדת "החמרת דרישות הפליטה ממפעלים באופן שיצמצם את השימוש בדלק המזהם מזוט ויעודד את השימוש בדלקים נקיים כדוגמת גז טבעי". שורה נוספת שמופיעה ברשימה היא זו שאותה הבטיחו בחגיגיות לפני כשלוש שנים השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן, ושר התמ"ת שלום שמחון: "הפחתת הסיכונים לאוכלוסייה מחומרים מסוכנים במפרץ באמצעות הוצאת מיכל האמוניה". בהמשך הסעיף נכתב כי הפחתת הסיכונים מחומרים מסוכנים תתבצע גם באמצעות פינוי חוות מכלי הדלק בקריית חיים, אולם גם תכנית זו אושרה עקרונית על ידי הממשלה כבר בשנת 2002 ולפני שנה וחצי היא אף אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה.

סעיפים נוספים ברשימה הוזכרו בביקורת החריפה שהטיח מבקר המדינה, וביניהם אכיפה רופפת, כשלים בהליכי הבקרה לניטור ודיגום איכות האוויר, ובעיות בשקיפות המידע ובאמינותו. כך למשל ממליץ הצוות המיוחד שהוקם להגביר את סיורי הפיקוח ובדיקות הפתע בארובות במפעלים. עוד ממליץ הצוות להרחיב את ניטור ודיגום איכות האוויר "במטרה למדוד מספר רב יותר של מזהמים באתרים רבים יותר ברחבי המפרץ". כמו כן, מציע הצוות לבצע מחקרים וסקרים לאיתור זיהומי אוויר וקרקע ובחינת השפעתם על בריאות הציבור. בהמשך מוצע להנגיש מידע לציבור לצורך "הגברת השקיפות במטרה לספק לתושבים את מלוא המידע הסביבתי באופן נגיש, פשוט ומובן".

סעיף מרכזי נוסף בעיקרי תכנית החירום שתוגש להחלטת הממשלה, מתייחס לזיהום מתחבורה: "סל פעולות להפסקת השימוש ברכבי דיזל מזהמים בערי המפרץ באמצעות קידום טכנולוגיות הנעה ידידותיות לסביבה כגון הנעה בגז טבעי והנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל".

מפעל דור כימיקלים, מפרץ חיפה, אפריל 2015. המשרד להגנת הסביבה,
"תמונת המצב חייבת להשתנות". מפעל דור כימיקלים במפרץ חיפה/המשרד להגנת הסביבה

אחרי הישיבה שנערכה בסוף השבוע אמר השר להגנת הסביבה אבי גבאי כי "תמונת המצב במפרץ חיפה חייבת להשתנות". עוד הוא הוסיף: "אנחנו עובדים עם משרד האוצר, משרד הבריאות והרשויות המקומיות למען מאות אלפי תושבים במטרופולין חיפה שזכאים לאיכות אוויר ואיכות חיים. בתכנית העבודה ישנם רעיונות ישימים שבאמצעות שיתוף פעולה בין כל הגורמים יצליחו להביא לשינוי משמעותי במפרץ".

אבל ההצהרות החגיגיות הללו לא מרגשות כאמור את ארגוני הסביבה. "עיקרי תכנית החירום כפי שהיא מוצגת באתר המשרד להגנת הסביבה, דומה יותר לתכנית לטווח הארוך ואין בה מהלך של חירום וצעדים שעומדים להינקט ברמה המידית", סיכמה אמיתי, למודת המאבקים הסביבתיים במפרץ חיפה. "אין התייחסות לתכנית ההרחבה והוספת המתקנים לייצור, שינוע ואכסון חומרים מסוכנים ודלקים במפרץ, אין התייחסות להכרזה על אזור מוכה זיהום אוויר כמתחייב מחוק אוויר נקי ואין כלל התייחסות למסקנות והמלצות ועדת הפנים שהמליצה להוציא עוד תהליכי ייצור מזיקים מהמפרץ ואף מישראל. אם זו הבשורה של הממשלה ועיריית חיפה לתושבי המפרץ אז המצב עודנו חמור ביותר וכלל לא מרגיע".

"מוטב היה שההמלצות לא יוצגו לשר על דפי העיתון"

אלה נווה, אפידימיולוגית סביבתית ויו"ר הפורום הסביבתי "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", אמרה שהמשרד מקדם "אחיזת עיניים", יוצר מצג שווא שלפיו הוא מטפל בזיהום ומאפשר להכניס בדלת האחורית תעשיות שאיש לא בדק את ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות האמיתיות הכבדות שיהיו להן. "ההטבות של סעיפי 'תכנית החירום' יתגמדו לאור חומרת המזהמים החדשים שעומדים להיכנס למפרץ חיפה", אמרה נווה. "לכן התכנית החדשה היא בדיחה, לעג לרש. בעוד היד האחת מתקנת פרטים קטנים בתמונה, היד השנייה תצבע את התמונה לגמרי בשחור. בפועל, תכנית זו היא הכרזת מלחמה על חצי מדינה".

ראש העיר חיפה יונה יהב הגיב לטענות ומסר כי "הקמת הצוות המשותף למשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה, הינם צעדים אשר יכולים להביא בשורה של ממש למאות אלפי תושבי מטרופולין חיפה. הנושאים שאותם הניח המשרד להגנת הסביבה בראש סדר העדיפויות כגון, פינוי חוות מכלי הדלק בקרית חיים, זירוז הוצאתו של מיכל האמוניה והגברת הפיקוח על המפעלים המזהמים – הנם בראש מעייננו, ואנו בחיפה מחכים בעיניים כלות לתוצאות של ממש".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "השר להגנת הסביבה אבי גבאי שנכנס לתפקידו לפני פחות מחודש שם לו בראש סדר העדיפויות את הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה ומקדם במרץ פעולות משמעותיות ויעילות ובשקיפות ציבורית מלאה. כחלק מהליך זה הוחלט לפרסם את עיקרי התוכנית לצמצום זיהום האוויר שנמצאת עדיין בתהליך עבודה בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים ובהם הארגונים הירוקים שנתבקשו להציג את המלצותיהם. בשל דחיפות הנושא, מוטב היה שההמלצות יוצגו לשר ישירות ובהקדם, ולא על דפי העיתון. התוכנית המלאה שתגובש, דרכי הפעולה, התקציבים ולוחות הזמנים יפורסמו בתום העבודה המשותפת של כלל הגורמים לאחר האישור הסופי של השר. בנוסף, בתאום מלא עם משרד האוצר פועל השר גבאי לפרסום המכרז להקמת מפעל ליצור אמוניה בדרום כבר בימים הקרובים".

בהכנת הידיעה השתתף אלי אשכנזי.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully