וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסערה: התיאטרון של נורמן עיסא יופיע בבקעת הירדן

אחרי שהשחקן עצמו סירב להופיע מעבר לקו הירוק במסגרת הצגה של תיאטרון חיפה, הודיע תיאטרון הילדים שבבעלותו כי יגיע עם הצגותיו לאזור. "דרך יצירת תיאטרון יש סיכוי לשנות". השרה רגב בירכה על ההחלטה

צילום: בני בן סימון, עריכה: יאיר דניאל

(מירי רגב: אשקול את התמיכה בתיאטרון של נורמן עיסא)

אחרי שסירב השחקן נורמן עיסא להופיע בבקעת הירדן במסגרת ההצגה "בומרנג" של תיאטרון חיפה והסערה שהתחוללה בעקבות כך, היום (חמישי) נענה תיאטרון עמותת "אלמינא" בניהולו של עיסא להזמנת ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני, להופיע במקום.

"עמותת תיאטרון אלמינא תשמח ביותר לבוא להופיע בבקעת הירדן עם ההצגות שלה ולקיים הלכה למעשה את החזון", נכתב במכתב מטעם צוות העמותה לראש המועצה אלחייני. "העמותה פועלת למען שינוי חברתי וחינוכי ומאמינה שדרך יצירת תיאטרון, המספקת מפגש 'אחר' עם ה'אחר', מתאפשרת היכרות ממשית וחוויה משותפת, החופשית מדעות קדומות ובעלת סיכוי לשינוי".

מנכ"לית התיאטרון גדעונה רז, רעייתו של עיסא, מסרה כי: "התיאטרון הוא לכולם. התיאטרון הוא לילדים ערבים, יהודים ולכולם. אנחנו מוכנים להופיע ולהמחיש את הרצון שלנו לחיים משותפים ולקבלת האחר. התיאטרון הוא לא של נורמן. נורמן הוא שחקן פרטי ותיאטרון אל-מינא הוא עמותה המוקמת על ידי קבוצת מייסדים, שנורמן הוא חלק מהם. גם העמותה מעולם לא קיבלה תמיכה וכרגע הוגשה תמיכה בקשה לכך".

רז עוד הוסיפה כי "התיאטרון הוא לכולם. אנחנו מופעים במשולש, בירושלים, בנצרת, במג'דל שמס ואנחנו נופיע גם בבקעת הירדן. תיאטרון חיפה היה צריך לדאוג לשים לו מחליף. עיסא לא קובע, אבל כל אחד כטוב בעיניו יעשה. מי שדתי, שלא ידליק אור בשבת. התיאטרון מורכב מקבוצת שחקנים שפועלים יחדיו בצורה מכבדת, שנותנת לכולם מקום למען קירוב לבבות והכרה הדדית. אנחנו מאמינים שעצם הישיבה המשותפת יחד מאפשרת היכרות חוויה משותפת ושינוי ותודעתי".

נורמן עיסא. ראובן קסטרו
נורמן עיסא/ראובן קסטרו

במקביל, היום זימנה שרת התרבות והספורט מירי רגב למשרדה שורת אמנים, מנהלי מוסדות תרבות ומנהלי קרנות ומועצות תרבות לדיון בנושא חרמות. בסיכום הפגישה הוחלט להקים פורום משותף לשיח בענייני התרבות על מנת לטפל בסוגיות העולות. בדיון התייחסה רגב להחלטת התיאטרון להופיע בבקעת הירדן: "אני תומכת בחופש הביטוי ואני מתכוונת להמשיך לתמוך בחופש הביטוי, אבל משרד התרבות לא צריך לממן מתקציב המדינה קבוצות וארגונים שעושים דה-לגיטימציה למדינת ישראל ותומכים בחרמות נגד מדינת ישראל".

לדבריה, "כל אמן זכאי להביע את עמדתו ואת דעתו. אין לי כל כוונה לסתום פיות, גם לא למי שמבקר את המדינה. זו מדינה דמוקרטית, אבל אין שום סיבה שאנו נממן כל אחד בכספי מדינה. אני אוהבת את נורמן עיסא כשחקן ומכבדת ומעריכה את התיאטרון החשוב שהוא ואשתו הקימו ביפו ושנועד לעודד דו-קיום. המדינה צריכה לעודד דו קיום ולתמוך בדו-קיום, אבל לא רק ביפו, אלא גם באריאל וגם בבקעת הירדן. עיקרון הפלורליזם ועיקרון הדו-קיום צריך להיות כולל לכולם, ללא הגבלה של אזור גיאוגרפי. אני לא מתכוונת להכניס דעות פוליטיות, אבל אני לא אחרים אף אחד ואף אחד לא יחרים אותי. אם העיקרון הזה מקובל עליכם, אנחנו נאבק יחד למען התרבות במדינת ישראל".

טקס ממלכתי לציון יום ירושלים, גבעת התחמושת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
בירכה על החלטת התיאטרון. שרת התרבות מירי רגב/נועם מושקוביץ

בין הנוכחים היה יו"ר תיאטרון גשר, עו"ד אלי זהר, שסיפר לוואלה!NEWS על השיחה וכן על החלטת "אלמינא", שעליה בירך. "זהו חזון התיאטרון שמשקף את רחשי לבם של מרבית אזרחי ישראל, שמצפים ומאמינים בדו קיום. ברגע שאלמינא עשו את המהלך הזה, אני חושב שנעשה צעד גדול כדי להבהיר את טיב היחסים בין התיאטרון למשרד התרבות. ללא קשר לאמירה של נורמן אם כן היה צריך להופיע או לא".

על השיחה עם רגב אמר: "אנשים הביעו עמדותיהם גם על מידת ההתערבות מול חופש הביטוי המוחלט והפלורליזם הטוטאלי. בעיקר עסקנו בתקציב התרבות, בקריטריונים לתמיכה ובסך הכל היה דיאלוג טוב. זה פתיח למערכת יחסים חדשה בין המשרד לבין עולם התרבות". על השרה החדשה אמר: "אין ספק שהשרה מפגינה כושר למידה מצוין ועמדות ברורות, גם לגבי התפיסה הלאומית שלה וגם לגבי תפיסתה החברתית. אנחנו עוד נשמע ממנה. היא הולכת לממש את יכולתה לעשות משהו לעולם התרבות, ואני אומר את זה מתוך הרבה הערכה לדעותיה ומחלוקת על חלק מהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully