וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגישות בין גורמים מישראל ומסעודיה – בידיעת נתניהו

11.6.2015 / 14:16

בשבוע שעבר נחשפה פגישה של מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד, בהיותו נשיא מכון מחקר, עם גורם סעודי המקורב לשלטון. זו הייתה הפגישה החמישית ביניהם. לפי גורמים בכירים בירושלים, ראש הממשלה עודכן: "ראה בהן ערוץ חשוב להעברת מסרים"

דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ והגנרל הסעודי בדימוס אנואר אשקי, וושינגטון. באדיבות נענע10, צילום מסך
הפגישה בין גולד לאשקי בוושינגטון/צילום מסך, באדיבות נענע10

בשבוע שעבר עלתה לכותרות פגישה נדירה שנערכה בוושינגטון בין שני אישים בכירים מישראל ומערב הסעודית: מן הצד הישראלי, מנכ"ל משרד החוץ החדש דורי גולד, ומן הצד הסעודי, הגנרל לשעבר אנוואר אשקי, הנחשב מקורב לכמה מבכירי השלטון במדינה. השניים דנו באירוע מצומצם על שותפות האינטרסים בין ישראל לסעודיה בנושא האיראני.

גולד הדגיש במהלך האירוע כי הפגישה בין השניים לא נערכה במסגרת רשמית, שכן המינוי שלו למנכ"ל משרד החוץ נכנס לתוקף רק כמה ימים לאחר מכן. הוא הגיע לפגישה כמנכ"ל המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מרכז מחקר שהוא עומד בראשו משנת 2000, ואילו אשקי הגיע כראש מכון מחקר לענייני ביטחון לאומי הפועל בערב הסעודית. זו הייתה הפגישה החמישית בין שני מכוני המחקר מ-2014.

עוד בוואלה!NEWS:
ראש ארגון פשע נעצר בחשד שגנב קטנוע לצורך "פיגוע פלילי"
החוק לשכירות הוגנת חוזר: האם זה הסוף לדירות בלי שירותים?
חצי טריליון דולר בשנה: כך נלחמות מעצמות העולם במתקפות סייבר

"להגיד שהם נפגשו כשני אנשי אקדמיה זה חצי הלצה"

מבחינה פורמלית, גולד ואשקי ייצגו בחמש הפגישות הללו אך ורק את עצמם, מה שגרם לכמה פרשנים ומומחים בארצות הברית להטיל ספק במידת החשיבות של הפגישה ביניהם. פגישות בלתי-רשמיות בין ישראלים לסעודים התקיימו גם בעבר, ולרוב הן לא הובילו לשינוי כלשהו במציאות המדינית בין שתי המדינות, ה"מפלרטטות" זו עם זו סביב האיומים המשותפים להן, אבל לא מעבר לכך.

ואולם, על פי שני גורמים בכירים בירושלים, המקרה הנוכחי מעט שונה. לפי אותם גורמים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל עדכון מפי גולד לפני ואחרי כל פגישה שנערכה עם מכון המחקר הסעודי, ותהליך דומה התרחש גם בצד הסעודי. "נתניהו ראה בפגישות הללו ערוץ קשר חשוב שאפשר דרכו להעביר מסרים עם הסעודים", הסביר אחד הגורמים. "להגיד שהם נפגשו כשני אנשי אקדמיה, או שני מנהלים של מכוני מחקר, זה חצי הלצה".

רה"מ בנימין נתניהו ומנכ"ל משרד החוץ דורי גולד. לשכת העיתונות הממשלתית
גולד ניהול ערוצי קשר חשאיים בשליחותו בעבר. נתניהו וגולד/לשכת העיתונות הממשלתית

גולד מונה בדצמבר 2013 ליועץ מדיני מיוחד לראש הממשלה נתניהו, תפקיד שבו כיהן במקביל להמשך תפקידו כנשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. אמנם התפקיד שלו לא הוגדר כמשרה מלאה, אלא כמתן שירותי ייעוץ בנושאים מסוימים, אבל כך או כך, הוא נהנה מגישה ישירה לראש הממשלה. "הסעודים ידעו היטב על כפל התפקידים שלו. זה חלק מהעניין", הסביר אחד האישים בכירים בירושלים שעודכן על המפגשים הללו כבר בשנה שעברה.

"מנקודת המבט הסעודית, זה פרט חשוב שמבדיל את הערוץ המתמשך הזה ממפגשים בעבר"

הגורם הוסיף: "נכון שהיו בעבר מפגשים בלתי-רשמיים בין ישראלים לסעודים, פעמים רבות בחסות של מכוני מחקר כאלה ואחרים, אבל גולד כיהן כיועץ של נתניהו במקביל לניהול מכון המחקר שלו. מנקודת מבט ישראלית זה אולי לא משמעותי – הוא מקורב לראש הממשלה וזה מה שקובע, לא התפקיד הפורמלי שלו – אבל מנקודת המבט הסעודית, זה פרט חשוב שמבדיל את הערוץ המתמשך הזה ממפגשים בעבר".

לגולד יש היסטוריה של ניהול ערוצי קשר חשאיים או חצי-רשמיים בשליחותו של נתניהו. באמצע שנות ה-90, כשנתניהו היה יו"ר האופוזיציה, גולד ניסה לרקום ערוץ קשר בינו לבין בכירים בירדן מתוך תקווה שהללו יהיו שותפים להתנגדותו של נתניהו להסכמי אוסלו. בהמשך, לאחר בחירתו של נתניהו לראשות הממשלה, הכיר לו גולד את האינטלקטואל הלבנוני חוסיין אגא, ששימש יועץ חיצוני ליאסר ערפאת ולאבו מאזן. בסיוע ממשלת שוודיה הביא גולד את אגא לכמה ביקורים בירושלים, ובמהלכם זה אף נפגש אישית עם נתניהו בניסיון ליצור ערוץ משא ומתן חשאי.

גם אם מקבלים את הטענה הישראלית שהמפגשים בין גולד לגנרל אשקי היו עליית מדרגה לעומת פגישות דומות בעבר, חשוב לזכור שהגנרל הסעודי אמר בבירור במפגש הפומבי עם גולד כי כל עוד ישראל לא תקבל את יוזמת השלום הערבית מ-2002, שאותה יזם בית המלוכה הסעודי, אין סיכוי שהיחסים יקבלו גוון רשמי של ממש. נתניהו אמנם השמיע בשבועות האחרונים כמה התבטאויות חיוביות בנושא שלום אזורי והכנסת מדינות ערב לתהליך המדיני, אבל ההצהרות הללו עדיין רחוקות ממה שהסעודים היו רוצים לשמוע.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully