וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק לשכירות הוגנת חוזר: האם זה הסוף לדירות בלי שירותים?

11.6.2015 / 13:25

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בחוק שיזמה בכנסת הקודמת ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני, ושלא צלח את שלבי החקיקה. תמיכה מפתיעה מצד סיעת "כולנו" מגדילה כעת את הסיכוי שההצעה תעבור

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(דברי שר האוצר משה כחלון בדיון של קבינט הדיור, ביום שני)

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק לשכירות הוגנת, המבקשת להגדיר תנאי מחיה ראויים בדירות להשכרה ומנגנון פיקוח על העלאת שכר הדירה. הצעת החוק, שיזמה עוד בכנסת הקודמת ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), זכתה גם לתמיכת "יש עתיד", אולם לא צלחה את שלבי החקיקה בשל מחלוקות בתוך הקואליציה. כעת שיתוף פעולה מפתיע בין כל חברי הכנסת של סיעת "כולנו" מהקואליציה והח"כים סתיו שפיר וחיליק בר מהמחנה הציוני מגדיל את הסיכוי שההצעה תעבור.

להצעה, שהנוסח החדש שלה שונה במעט מזה שהוגש בכנסת הקודמת, שני חלקים: החלק הראשון מבקש להגדיר מהי דירה ראויה למגורים, וקובע, למשל, שבכל דירה תהיה חובה של מים זורמים ושירותים. זאת כדי להילחם בתופעה של השכרת מחסנים שאינם ראויים למגורי אדם. עוד נקבע בהצעה, כי בעלי הדירות יצטרכו לתקן בתוך שלושה ימים לכל היותר פגם שהתגלה בדירה הדורש תיקון דחוף. סעיף אחר קובע כי בעלי דירות שביטחו את דירתם לא יוכלו לגלגל את התשלום על השוכרים, ובעלי הדירות לא יוכלו לדרוש מהדיירים פיקדון בסכום שיעלה על תשלום של שישה חודשי שכירות.

עוד בוואלה!NEWS:
בעלי הדירות צריכים לתמוך בחוק שכירות הוגנת. דעה
עונש מוות למחבלים ושכירות הוגנת: החוקים הראשונים בכנסת ה-20

החלק השני של ההצעה מבקש לקבוע מנגנון פיקוח על מחירי הדירות. על פי המנגנון, יוכלו המשכירים להעלות את שכר הדירה ב-2% לכל היותר בכל שנה, ואחת לשלוש שנים כראות עיניהם.

"עיקרי ההצעה נותרו כשהיו - הסדרה של שוק השכירות, קביעה של חוזים ארוכי טווח, פיקוח על העלאת מחירי השכירות, הגדרה של מהי דירה ראויה למגורים והגדרת תחומי האחריות של השוכר והמשכיר כחלק מהחוזה", אמרה היום ח"כ שפיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יו"ר כולנו משה כחלון עם חברי הסיעה  רועי פולקמן ומירב בן ארי בבית הנשיא, מרץ 2015. טלי מאייר
ח"כ רועי פולקמן/טלי מאייר

"בשנים האחרונות ההבנה שהגיע הזמן להסדיר את שוק השכירות הופכת לחוצת מפלגות ועמדות פוליטיות", הוסיפה. "מאוד שמחתי לראות במצעי מפלגות רבות את הצעת החוק שאנחנו מקדמים כבר שנה ארוכה להסדרת שוק השכירות, ומיד אחרי הבחירות נפגשתי עם יו"ר סיעת כולנו, רועי פולקמן, וגילינו שכשניים מנציגי הדור הצעיר במערכת הפוליטית אנחנו חולקים רעיונות רבים להובלת שוק הדיור הישראלי קדימה. ההצעה שהגשנו מחדש זכתה לשמחתי לגיבוי מלא מצד שר האוצר הנכנס משה כחלון. אנו מצפים שאחרי כל המאמצים בשנה האחרונה נצליח ביום ראשון להעביר סוף סוף את החוק, ולהפוך את ג'ונגל השכירות לאפשרי והוגן בעבור השוכרים והמשכירים כאחד".

"זכינו להמון הרמות גבה", סיפר לוואלה!NEWS יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, המקדם את ההצעה יחד עם שפיר. "שאלו אותי: 'מה אתה מקדם חוק יחד עם האופוזיציה?', אבל התעקשנו על זה ונתקדם יחד. אני מניח שבסוף נהפוך את זה להצעת חוק ממשלתית. אני מקיים בנושא דיאלוג עם שרת המשפטים כי חשוב שזה יעבור יחד איתה. עוד אין הסכמות, אבל יש דיאלוג".

"אפשר לומר למשכירים: 'אתה יכול להעלות את זה בכמה שאתה רוצה אבל אז תשלם מס'"

"אני מאמין בסתיו", הוסיף פולקמן. "אמרתי לה שאני יודע שהיא עבדה על זה קשה. החוק לא היה מתקדם אלמלא 'כולנו'. החלטנו להציע הצעה אחרת, משותפת, שאנחנו עובדים עליה יחד. התפקיד שלי הוא לעשות את העבודה הפוליטית".

עם זאת, פולקמן הדגיש כי מטרת החוק אינה להוריד את מחירי השכירות, ולא ייפגעו הרווחים של בעלי הדירות. "המחירים ייקבעו על ידי ביקוש והיצע. לנו יש תכניות גדולות לשכירות מוסדית ולהכניס לשוק מסות של דירות לשכירות. המטרה היא אך ורק לייצר יציבות. מהלך של פיקוח לטווח ארוך זה לא דבר שעובר. נמצא פתרון שיהיה מקובל על כולם". לדבריו, יש לייצר מנגנון אכיפה שעובר דרך מערך המס ולא דרך בתי משפט. "אני רוצה לייצר תמריץ ולא סנקציה. למשל לתת למשכירים פטור ממס על שכירות, אבל להתנות אותו בזה שיעמדו בתנאי שכירות הוגנת. אפשר לומר למשכירים: 'אתה יכול להעלות את זה בכמה שאתה רוצה אבל אז תשלם מס'", הסביר.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully