וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחאת הסרדינים" תימשך - אך לבנט עשויה להיות בעיה אחרת

מחאת ההורים נגד הצפיפות בכיתות נכנסת ליומה הרביעי, וכמה בתי ספר ישביתו את הלימודים למשך שעה. במקביל, יו"ר המרכז לשלטון מקומי מזהיר: "רפורמת הסייעות לא תצא לפועל בשל בעיות תקציב"

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

(צפו: ריאיון של שר החינוך נפתלי בנט באולפן וואלה!NEWS)

"מחאת הסרדינים", שבמסגרתה מוחים הורי התלמידים על הצפיפות בכיתות, נכנסת היום (רביעי) ליומה הרביעי, ובתי הספר בערים שונות בארץ צפויים לשבות במהלך שעת הלימודים הראשונה, בהם בתי ספר בשרון, בפתח תקווה ובדימונה. מחר צפויים לשבות למשך שעה עד שעתים בתי ספר נוספים ברחבי הארץ ובשישי צפויה המחאה להתרחב ובכמה ישובים יתקיימו במקביל להשבתות גם עצרות מחאה.

היום יושבתו בתי הספר היסודיים בשעה הראשונה בהוד השרון, ברעננה, ברמת השרון, בהרצליה ובכפר סבא. בפתח תקווה ישבתו בשעה הראשונה בתי הספר נתן יונתן, אהוד מנור, חיים חפר, בר לב, נעמי שמר ופאול קור, ואילו בדימונה תושבת כל מערכת החינוך במהלך השעה הראשונה.

עוד כתבות בנושא:
אחרי הניצחון בגנים: נמשכת השבתת בתי הספר במחאה על הצפיפות
בנט על "מחאת הסרדינים": העלויות עצומות, אין פתרון מידי
החל מהיום: שיבושים בלימודים ברחבי הארץ בשל צפיפות בכיתות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחר תעבור המחאה לעיר עפולה, שם יושבתו השעתיים הראשונות בבתי הספר בית זאב, מעלות ניסים, בן צבי, אלומות, אלון יזרעאל, תדהר, גוונים, נופים, אוהל מאיר ונועם מוריה. ביישוב שמשית שבעמק יזרעאל ישבות בית הספר רעות במהלך השעה הראשונה, ובפרדס חנה כרכור ישבות בשעתיים הראשונות בית הספר הממלכתי-קהילתי כרכור. כמו כן, בערד וביישוב להבים ישבתו בתי הספר היסודיים גם הם בשעתיים הראשונות.

ביום שישי כאמור תתגבר המחאה, ובגדרה ישבות בית הספר אוהל שלום במשך כל היום, ובתי הספר פינס, גוונים, רעות, רימונים והבילויים ישבתו במהלך השעתיים הראשונות. ביישובי המועצה האזורית ברנר ישבתו בתי הספר בית אור ובראשית בשעתיים ראשונות ותתקיים עצרת מחאה ביישוב קדרון בהשתתפות עשרות תלמידים והורים. גם בכפר תבור מתוכננת הפגנה ובטירת הכרמל ובפתח תקווה כל בתי הספר היסודיים יושבתו במשך כל היום. כמו כן, כל בתי הספר היסודיים בקרית אונו ישבתו בשעתיים הראשונות, ואילו בתי הספר היסודיים בכרמיאל יושבתו לשעתיים החל מהשעה 10:00. בשבוע הבא צפויה המחאה להגיע ליישובים אחרים, ובאשקלון כבר הודיעו כי בשני הבא ישבתו כל בתי הספר בעיר במשך כל היום.

הפגנת הורים וילדים על הצפיפות בבתי הספר,ירושלים  יוני 2015. באדיבות הורי בי"ס גוננים בירושלים, מערכת וואלה! NEWS
תלמידי בית הספר גוננים שבירושלים מוחים על הצפיפות בכיתות, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הורי בי"ס גוננים בירושלים

פורום ועדי ההורים היישוביים, המונה למעלה מ-80 ישובים בארץ, הכריז בתחילת השבוע על חידוש "מחאת הסרדינים" בעקבות ישיבה שניהלו 12 יושבי ראש של הוועדים עם מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, שבו נתבשרו כי בכוונת המשרד להוציא אל הפועל את הוראתם מהשנה החולפת לאחד כיתות שמתחת לתקן של 40 תלמידים בכיתה. יושבי הראש טוענים כי כהן הודתה שלא הגישה את מסקנות הוועדה המקצועית לבחינת "יחס מורה-תלמיד", שסיימה את עבודתה כבר לפני ארבעה חודשים, לשר החינוך החדש נפתלי בנט, ולכן טרם נלקחה החלטה סופית בנושא.

מאז תחילת המחאה אמר בנט במקומות שונים כי "הנושא נמצא על שולחני ואטפל בו", ואילו בראיון לאולפן וואלה!NEWS הוא אמר כי "מדובר בבעיה שקיימת כבר שנים רבות ואי אפשר לפתור אותה בן לילה". לדבריו, הפחתת התלמידים בכיתות תגרור "עלויות עצומות של בניית מאות או אלפי כיתות. אני נכנס לעניין ואדווח אחרי שאבצע". ההורים מצדם מתכוננים לקיץ מלא מחאות, בדיוק כפי שארע בקיץ שעבר עד שהלחימה בעזה גדעה את מאבקם.

"התכנית לא יכולה לצאת לפועל ב-1 בספטמבר"

למרות המחאה המתרחבת, אין מדובר בצרה העיקרית של בנט. יממה בלבד לאחר השקת הרפורמה להוספת סייעת שנייה בגני ילדים, יו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, דורש מבנט שמשרד החינוך יממן בשנת הלימודים הקרובה את עלות הסייעות. זאת, מאחר והתקציבים העירוניים אושרו ונסגרו טרום הצגת הרפורמה החדשה ואין לרשויות המקומיות יכולת לסטות מהחתום.

עלות תוספת הסייעת נאמדת ב-400 מיליון שקלים מתקציב משרד החינוך, ומחצית מזה מתקציב הרשויות המקומיות. ביבס הבטיח כי אם דרישתו תיענה, המימון יקוזז עם משרד החינוך בשנת הלימודים הבאה, ואם לאו הרשויות יאלצו לגבות את העלות מההורים באמצעות תשלומים עירוניים, העלאת מס הארנונה או גבייה ישירה מההורים במסגרת "תשלומי הורים" – שמשמעה למעשה הוא תשלום עבור גני הילדים, דבר העומד בניגוד מוחלט לחוק חינוך חינם לגילי 3-4.

שר האוצר משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט בכנס ההכרזה על סייעת שנייה בגני הילדים. טלי מאייר
שר החינוך בנט ושר האוצר כחלון במסיבת העיתונאים שבה הודיעו על הרפורמה, שלשום/טלי מאייר

"אני הבהרתי שמבחינת תקציב הרשויות התכנית לא יכולה לצאת אל הפועל ב-1 בספטמבר, עוד לפני ההכרזה אתמול על התכנית החדשה", אמר ביבס לוואלה!NEWS. "מתוך 257 רשויות בישראל, 57 חזקות והשאר מאוזנות או במענקי איזון. אני רשות מאוזנת אבל לצורך העניין אם את ארבעת החודשים הראשונים אני מביא מהבית זה בלתי אפשרי".

ביבס אמר כי משרד החינוך טען שיפתור את הסוגיה הזו עם משרד האוצר, אך הדגיש כי "היום בבוקר דיברתי איתם אחרי האופוריה של אתמול והנה מתחילים את הגמגומים. אני רוצה להבהיר - לא חתמנו איתם על כלום אתמול (עם הודעה על הרפורמה, ר"ב). אנחנו עדיין במו"מ, אתמול הייתה הבהרה לתקשורת שיש כוונה כזאת. עכשיו שיטרחו לסגור את הקצוות".

חיים ביבס ראש עיריית מודיעין, יולי 2013. נועם מושקוביץ
"הרפורמה לא יכולה לצאת אל הפועל מבחינה תקציבית". ר המרכז לשלטון מקומי, חיים ביבס/נועם מושקוביץ

כשביבס נשאל אם הוא מודע לכך שהמשמעות של חיוב ההורים בתשלום על הסייעת הוא הפרת חוק חינוך חינם לגילי 3-4, הוא השיב: "ואם אני לוקח את זה בארנונה? זה יותר טוב? זה הכול עניין של סמנטיקה. זה הוויכוח שיש על השולחן ולדעתי מתחיל ליפול האסימון לכולם. משרד החינוך לא הבין מה זה תקציב דיפרנציאלי והיום בסופו של דבר כולם הבינו שהכסף מגיע מהתושבים. כל ראש רשות לא יכול להיכנס לגירעון. כשמדינת ישראל תקבע "סל תלמיד" אנחנו נדע לבוא ולומר למדינה 'זה התקציב שלי'". ביבס הוסיף ואמר: "אני הילד הרע שצריך לקלקל את המסיבה ולהסביר לפני ה-1 בספטמבר שלא יהיה לזה תקציב אצלנו אבל אין עדיין שום דבר סגור".

גורם בכיר המעורה בפרטים התייחס אף הוא לרפורמה ואמר כי "בנט דרש בהסכמים הקואליציוניים 600 מיליון שקל בעבור סייעת שנייה בגנים. לאיפה נעלמו לו 200 מיליון? שר האוצר חייב להיכנס לנושא הזה ולדרוש הבהרות".

השר בנט אמר בתגובה: "בניגוד לפרסומים, הסייעת השנייה לא תמומן על ידי ההורים. משרד החינוך משקיע 400 מיליון שקל והרשויות המקומיות ישתתפו לפי הרמה הסוציו-אקונומית של הרשות. רשויות חלשות ישתתפו ב-10%, ורשויות חזקות ב50% זאת על מנת לצמצם את הפערים. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם השלטון המקומי למען ילדי ישראל".

מהקואליציה הארצית למען שיפור התנאים בגני הילדים נמסר: "ציפינו לעימותים על רקע מקורות המימון ואנחנו לא מתרגשים. אנחנו רק מקווים שכשעשן הקרבות יתפזר הסייעות יגיעו לגנים ויימצא מקור המימון שאינו ההורים".


לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully