וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניצחון בגנים: נמשכת השבתת בתי הספר במחאה על הצפיפות

יממה אחרי רפורמת הסייעות, השבתת הלימודים בבתי הספר נכנסת ליומה השלישי, כחלק מ"מחאת הסרדינים". תלמידת כיתה ג': "אין תשומת לב לכולם, אני מקווה שבמשרד החינוך יקשיבו לנו". ההורים: "כשל מכוון". רשימת בתי הספר המלאה - בפנים

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

(צפו בדיווח על היום השני של המחאה מאולפן וואלה!NEWS, אתמול)

שיבושי הלימודים במסגרת "מחאת הסרדינים" נגד הצפיפות בכיתות, נכנסים היום (שלישי) ליומם השלישי, ובתי הספר "אור" שבכפר אורנים ו"שרת" שבבת ים יחלו את הלימודים בשעה 10:00 בבוקר במקום בשעה 08:00. אתמול, שובשו הלימודים בשלושה בתי ספר בגבעתיים וברוב בתי הספר באשדוד. בהמשך השבוע בתי ספר נוספים יצטרפו למחאה, אולם מטעם שר החינוך נפתלי בנט טרם נמסרה תגובה בנושא. "זה כשל מכוון", אמר יו"ר ועד ההורים העירוני. "כלומר, גם בשנה הקרובה יהיה כשל. אנחנו דורשים את התערבותו של השר".

"השר מקיים דיאלוג אינטנסיבי ביחד עם מרכז השלטון המקומי וארגון ההורים הארצי בנושא הצפיפות בכיתות, במטרה לתת מענה מידי לכיתות צפופות במיוחד", נמסר ממשרד החינוך, שם טוענים כי השר דווקא מעורב בנושא. "כמו כן, מנכ"לית המשרד, מיכל כהן, הנחתה את מנהלי המחוזות לקיים דיאלוג שוטף ומתמיד עם נציגי ההורים במחוזותיהם ולתת מענה ופתרון בהתאם לצרכים העולים מן השטח".

כיתות ריקות, אשדוד יוני 2015. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"דורשים את התערבות השר". כיתה ריקה באשדוד, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

גולדנברג, עם זאת, טוען כי הנושא נמצא בטיפול משרד החינוך כבר זמן רב אולם לא נעשה דבר בעניין. "לפני כשנה הקים שר החינוך ועדה בעקבות לחץ מסיבי של ההורים. הדברים לא טופלו", אמר. "12 יו"רים של ועדי הורים באו למנכ"לית, אבל עד עכשיו היא לא הציגה לשר החינוך את המסקנות".

שר החינוך לשעבר שי פירון הקים במהלך כהונתו ועדה מקצועית שבחנה את יחס "מורה-תלמיד" בכלל הכיתות בארץ, ומסקנותיה העיקריות היו לצמצם את מספר התלמידים ל-32 בכיתה וכן להוסיף פרחי הוראה בכיתות הנמוכות בכדי לצמצם את היחס. עד להגשת דוח המסקנות, החליט פירון לשבץ מורות חיילות ובנות שירות לאומי בכיתות א' ו-ב' שבהן סובלים התלמידים מצפיפות גבוהה, אך גם שם נתקלו בקשיים והתלוננו כי העזרה נוספה בצורה לא אחידה ביישובים בארץ וגרמה לאי שוויון בין בתי ספר.

בדצמבר האחרון הגישה הוועדה את מסקנותיה למנכ"לית משרד החינוך. על אף בקשות הוועדה, שמונה נציגים ממשרד החינוך, נציגי הורים נציגי מורים ונציגי רשויות ומועצות אזוריות, משרד החינוך סירב לפרסם את מסקנות הדוח ונותר בסירובו עד היום. הטענה הייתה כי במשרד החינוך מחכים לשר חדש שיאלץ להחליט אם לאמץ את מסקנות הוועדה או לאו.

"יש לנו בכיתה הרבה ילדים, המורה לא מצליחה לדבר עם כולם"

בבית הספר כצנלסון בגבעתיים, שהיה מעורב אתמול במחאה, לומדים כ-800 תלמידים. בעיית הצפיפות ממוקדת בעיקר בשכבות של כיתות א' ו-ג', שבהן יש ארבע כיתות בכל שכבה, בניגוד לשלוש כיתות בשכבה בשאר השכבות. הנהלת בית הספר הודיעה להורים כי היא עתידה לאחד כיתות בשכבת ג', לאחר שמספר התלמידים ירד מ-120. בשכבת א' יש בימים אלה 120 תלמידים, אולם ההורים חוששים כי עד לפתיחת שנת הלימודים יהיו תלמידים שלא ימשיכו בבית הספר לכיתה ב' וגם בשכבה הזו יוקטן מספר הכיתות.

הפגנת הורים וילדים על הצפיפות בבתי הספר,ירושלים  יוני 2015. באדיבות הורי בי"ס גוננים בירושלים, מערכת וואלה! NEWS
"אלה ילדים, לא קופסאות על המדף". התלמידים מוחים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הורי בי"ס גוננים בירושלים

יו"ר ועד ההורים בבית הספר אמר בשיחה עם וואלה!NEWS כי על אף בקשת ההורים, בית הספר לא נענה לדרישתם שלא לפתוח את הכיתות מחדש. "עד דצמבר מיועדות להתווסף 180 דירות באזור הרישום של בית הספר", הוא הסביר. "שאלנו אם אפשר לפתוח מחדש את הכיתות, כי ברור שיתווספו ילדים. התשובה הייתה: 'אנחנו עובדים לפי התקן', וזה משהו שאנחנו לא יכולים להתמודד מולו. אלה ילדים, לא קופסאות על המדף". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים שכל ילד יקבל את מקסימום הפוטנציאל שבו המורה לא תשים לב למתקשים. הילדים לא צריכים לשלם את המחיר".

גם התלמידים עצמם בבית הספר כצנלסון היו שותפים למחאת ההורים, ואף הפגינו אתמול בבוקר ברחבת בית הספר, וקראו "אנחנו לא סרדינים". גלי, בת תשע וחצי ותלמידת כיתה ג' בבית הספר, אמרה: "יש לנו בכיתה הרבה ילדים, והמורה לא מצליחה לדבר עם כולם. אין לכולם תשומת לב, חייבים לפצל כיתות. יש צפיפות גדולה בכיתות, וזה לא כל כך נעים ללמוד ככה". היא הוסיפה: "אני מקווה שבמשרד החינוך יקשיבו לנו".

הפגנת הורים וילדים על הצפיפות בבתי הספר,ירושלים  יוני 2015. באדיבות הורי בי"ס גוננים בירושלים, מערכת וואלה! NEWS
תלמידים מחוץ לבית ספר "גוננים" בירושלים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הורי בי"ס גוננים בירושלים

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך בשלטון המקומי, אבי קמינסקי, התייחס לנושא ואמר כי רק פתרון שלא יהיה תלוי ברשויות המקומיות, יפתור את הנושא. "בכל הקשור למספר התלמידים בכתות הלימוד יש להחיל פתרון ממלכתי כולל שיגובש על ידי אנשי מקצוע ולא אנשי תקציבים", אמר. "רק פתרון בסדר גודל לאומי שיהיה לא תלוי ברשויות המקומיות יביא לפתרון מקיף של הנושא. הפתרון צריך להיות בר ביצוע ולא ניתן לשינוי ברשויות חזקות או על ידי הורים בעלי אמצעים. פתרון זה הוא חלק משמעותי מתהליך צמצום הפערים בחברה".

הוא הוסיף: "המדינה מינתה ועדה מקצועית לבחינת הנושא ויש לבחון ברצינות הראויה את המלצות הועדה. כמו כן, יש לכלול בחשיבה בנושא זה גם את הנושאים הנגזרים מכך כדוגמת מציאת שטחים ובינוי וכן יכולות כלכליות נלוות לתהליכים אלו. ראוי כי המלצות הועדה שיוצגו בנושא זה ייקחו בחשבון את המדד הסוציאקונומי ויאפשרו סיוע במקומות בהם זקוקים לכך".

היכן ישובשו הלימודים בהמשך השבוע?

מחר בתי הספר היסודיים בהוד השרון, ברעננה, ברמת השרון, בהרצליה ובכפר סבא יושבתו בשעת הלימודים הראשונה. בפתח תקווה יושבתו בתי הספר נתן יונתן, אהוד מנור, חיים חפר, בר לב, נעמי שמר ופאול קור בשעת הלימודים הראשונה.

ביום חמישי יושבתו בתי הספר היסודיים בערד בשעה הראשונה. כמו כן, בעפולה יושבתו בתי הספר בית זאב, מעלות ניסים, בן צבי, אלומות, אלון יזרעאל, תדהר, גוונים, נופים, אוהל מאיר ונועם מוריה בשעתיים הראשונות. ביישוב שמשית שבמועצה האזורית עמק יזרעאל בית הספר רעות יושבת בשעה הראשונה, ובית הספר הממלכתי-קהילתי כרכור יושבת בשעתיים הראשונות.

ביום שישי בתי הספר בטירת הכרמל יושבתו בכל היום ובכרמיאל יושבתו כל בתי הספר היסודיים למשך שעתיים החל מהשעה 10:00. בגדרה, בתי הספר פינס, גוונים, רעות, רימונים והבילויים יושבתו בשעתיים ראשונות ללימודים, ובית הספר אוהל שלום יושבת ליום שלם, כמו גם בית הספר הס בפתח תקווה. במועצה האזורית ברנר יושבתו בתי הספר בית אור ובראשית בשעתיים הראשונות ללימודים, ועצרת מחאה תתקיים ביישוב קדרון בהשתתפות עשרות תלמידים והורים.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully