וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדות ועונש מוות ללא משפט באריתריאה: "לא החוק שולט, אלא הפחד"

דוח חדש של האו"ם קובע כי המדינה המזרח-אפריקנית ביצעה פשעים שעלולים להוות פשעים נגד האנושות. בין היתר נטען כי גיוס החובה המונהג במדינה גורם לאלפים להימלט ממנה בכל חודש

נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי בחרטום בירת סודן. AP
שולט במדינה מאז עצמאותה. נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי בביקור בסודאן ב-2012/AP

ממשלת אריתריאה ביצעה פשעים שייתכן שמהווים פשעים נגד האנושות - כך קובע דוח מעקב של האו"ם שפורסם היום (שני). בדוח מתוארים הוצאות להורג ללא משפט, עבדות מינית ועבודה בכפייה. לפי הדוח, המצב במדינה המזרח-אפריקנית גרמה לבריחתם של מאות אלפי תושבים מגבולותיה. הדוח יועבר למועצת זכויות האדם של האו"ם ב-23 ביוני.

"לא החוק שולט באריתריאה, אלא הפחד", נקבע בדוח שנכתב על ידי ועדת חקירה מיוחדת של האו"ם. אריתריאה סירבה להשתתף בחקירה והכחישה בעבר כי היא מפרה זכויות. לטענתה, אלו שעוזבים את שטחי המדינה הם מהגרי עבודה. האריתריאים הם קבוצת המהגרים השנייה בגודלה שחוצה את הים התיכון בדרכה לאירופה, אחרי הסורים. בכל חודש 5,000 תושבים נמלטים מהמדינה.

מהגרים מאריתריאה יושבים במחנה מאולתרת מתחת לגשר בפריז, אפריל 2015. רויטרס
מהגר מאריתריאה במחנה מאולתר בפריז/רויטרס

הנשיא איסאייס אפוורקי שולט במדינה במשך 22 שנים, מאז קיבלה המדינה את עצמאותה מאתיופיה בשנת 1993, ומעולם לא נערכו בה בחירות. בדוח מוזכרת מדיניות גיוס החובה המונהגת במדינה עבור מי שהגיע לגיל 18 בתור אחת הסיבות המרכזיות לגלי ההגירה ההמוניים מאריתריאה. בדוח נטען כי רבים מהמגויסים נשארים בצבא לפרק זמן בלתי-מוגבל, כשהם מקבלים משכורת זעומה ועלולים להישלח לעבודות פרך ולעבור עינויים כאמצעי ענישה.

כמו כן, נטען כי מדיניות "לירות כדי להרוג" במי שחוצה את הגבול שנקבעה בשנת 2004 במטרה למנוע מהאזרחים לעזוב את המדינה טרם "בוטלה באופן רשמי". זאת על אף הכרזות הממשלה כי היא אינה מיושמת יותר. עוד מואשמת אריתריאה בהפעלת רשת ענפה של ריגול ושל מחנות מעצר, שם מוחזקים אנשים, בהם גם ילדים, במשך שנים וללא משפט. בדוח נטען עוד כי שכנים ובני משפחה נאלצים פעמים רבות לדווח אחד על השני.

"כשאני באריתריאה, אני מרגיש שאיני יכול לחשוב בשל הפחד שאנשים יכולים לקרוא את מחשבותיי", סיפר עד ראייה שהתראיין עבור הדוח, שתיאר את הפחד ואת הפרנויה שנוצרה על ידי תכנית הריגול הנרחבת של הרשויות. החקירה קבעה כי "הפרות זכויות אדם שיטתיות ונרחבות מתבצעות באריתריאה תחת הוראות הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully