וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך קבינט הדיור מאיים על פנינת הטבע של ירושלים

5.6.2015 / 14:00

מצפה נפתוח, שבמורדות שכונת רמות, הוא אחד מאתרי הטבע הייחודיים בעולם. עם זאת, קבינט הדיור מאיים להכריז על השטח כ"מועדף לדיור" ובכך להאיץ את הבנייה באזור. "הבנייה תמחק את היסטוריית המקום"

מצפה נפתוח שבירושלים, עליו מתוכננות להיבנות אלפי יחידות דיור. אלכס גייפמן, מערכת וואלה! NEWS
אחד מאתרי הטבע הייחודיים בעולם מבחינת עושר המגוון הביולוגי המצטופף בשטח קטן יחסית. מצפה נפתוח/מערכת וואלה! NEWS, אלכס גייפמן

שלושה חודשים בלבד אחרי שהושק "המאבק הסביבתי של שנת 2015" נגד קידום תכניות בנייה רבות בהרי ירושלים המאיימות לפגוע בשמורות טבע רבות, התגלה השבוע, מתחת לרדאר, איום ממשי ביותר על מצפה נפתוח, הנמצא במורדות שכונת רמות שבירושלים. ביום שני הקרוב צפויה לעלות בקבינט הדיור בראשותו של שר האוצר החדש, משה כחלון, הצעה שלפיה יוכרזו עשרה אזורים בארץ כ"מועדפי דיור", והם ייהנו מהליך מזורז ביותר לאישור תכניות בינוי. ברשימת האתרים הנבחרים נמצא גם מתחם הכולל, על פי בדיקת אנשי קק"ל, גם את מצפה נפתוח.

מדובר באחד מאתרי הטבע הייחודיים בעולם מבחינת עושר המגוון הביולוגי המצטופף בשטח קטן יחסית, 600 דונם בלבד. "בכל אנגליה קיימים 1,500 מינים של צמחים, וכאן, בשטח של 600 דונם, יש 500 סוגים של צמחים", הסביר פרופ' אלון טל, חבר דירקטוריון קק"ל ויו"ר ועדת מנהל פיתוח הקרקע. "בשום מקום בעולם אין מגוון ביולוגי עשיר כל כך בשטח צפוף כל כך".

לדברי פרופ' טל, נוסף על מיני הצמחים הרבים נמצא במקום גם מגוון רחב של בעלי חיים. "נמצא כאן עדר הצבאים הגדול ביותר בהרי יהודה בעל מגוון גנטי עשיר", אמר פרופ' טל. "יש כאן מאה מיני ציפורים ומגוון עשיר ביותר של בעלי חיים שחלקם נמצאים בסכנת הכחדה. זאת גם נקודת ההצצה היחידה שנותרה לנוף שאליו השקיפו דוד המלך ושלמה המלך. יש כאן שרידים ארכיאולוגיים ושרידי חקלאות קדומה".

מצפה נפתוח שבירושלים, עליו מתוכננות להיבנות אלפי יחידות דיור. אלכס גייפמן, מערכת וואלה! NEWS
ההכרזה צפויה לסתום את הגולל על גורלו של המצפה/מערכת וואלה! NEWS, אלכס גייפמן

"הטרגדיה היא שההכרזה שרוצים לקדם נועדה להוריד את מחירי הדיור, אבל יש חלופות לקרקע הכל כך ערכית הזאת", הסביר פרופ' טל. "בשביל אלף יחידות דיור הולכים למחוק את כל ההיסטוריה והייחוד של פנינת הטבע הזאת? הממשלה עוד לא התחילה את דרכה ופתאום מהר, מהר לבנות? קק"ל בעצמה מקדמת שכונות, אבל צריך לעשות את זה במקומות הנכונים, זה מה שנקרא פיתוח בר-קיימא, שמאפשר לכל הצדדים לחיות זה לצד זה בשלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"האתר החשוב ביותר מבחינה סביבתית באזור ירושלים"

בשל חשיבותו האקולוגית של האזור רצוף היערות שבאחריות הארגון, ביקשו בחודשים האחרונים אנשי קק"ל להקים במקום פארק טבע קהילתי למטרות חינוך ילדים ובני נוער על ברכי ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבמקום. במכתב שנשלח אתמול ליו"ר קבינט הדיור כחלון, שעליו חתומים יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ופרופ' אלון טל, מבקשת קק"ל להסיר את מצפה נפתוח מרשימת האתרים המועדפים לדיור.

"אתר מצפה נפתוח בירושלים, המופיע בהצעת המחליטים של קבינט הדיור, הוא אתר אקולוגי בעל חשיבות יוצאת דופן ויש להחריגו מן האתרים המועמדים לדיור", כתבו אתמול השניים במכתב הבהול לשר כחלון. "ברצוננו לעדכן את כבודו כי קק"ל שותפה לגיבוש תכנית לפארק טבע קהילתי שמונחת כעת על שולחן הוועדה המחוזית, ולמיטב ידיעתנו תחומה חופפת את השטח שמוצע כ'מתחם מועדף לדיור'. נציין כי מצפה נפתוח מאופיין בערכי טבע רבים, ובעל מגוון ביולוגי עשיר במיוחד, ובסקר מדעי של החברה להגנת הטבע נקבע כי זהו האתר החשוב ביותר מבחינה סביבתית באזור ירושלים. המקום משמש זה שנים רבות יעד פופולרי לטיולים מודרכים של קק"ל ושל החברה להגנת הטבע, וכן מהווה ריאה ירוקה חיונית בעבור אוכלוסיית ירושלים הגדלה".

מצפה נפתוח שבירושלים, עליו מתוכננות להיבנות אלפי יחידות דיור. אלכס גייפמן, מערכת וואלה! NEWS
השמורה מכילה מאה מיני ציפורים/מערכת וואלה! NEWS, אלכס גייפמן

לאורך השנים התקיימו מאבקים סביבתיים של תושבי ירושלים ושל החברה להגנת הטבע נגד תכניות לבניית אלפי יחידות דיור באזור המצפה הייחודי. בנובמבר 2014 אף התייחס בית המשפט העליון לסוגיה וטען כי התכנית של מושב כסלון וחברת אזורים לבניית 3,000 יחידות דיור במקום היא תכנית לגיטימית וראויה שוועדת התכנון המחוזית חייבת לקלוט ולדון בה. ואולם, בעוד בקק"ל קיוו כי יצליחו לעצור את התכנית במסגרת ההתנגדויות שוועדות התכנון מאפשרות לנציגי כל הצדדים, לרבות נציגי התושבים ונציגי הארגונים הסביבתיים, עתה צפויה ההכרזה לסתום את הגולל על גורלו של המצפה.

כניסת השר משה כחלון לתפקיד שר האוצר, מאי 2015. נועם מושקוביץ
ה"תכנון יביא בחשבון את כל שיקולי הסביבה". משה כחלון/נועם מושקוביץ

החוק למתחמים מועדפים לדיור אושר באוגוסט 2014. הוא הורה על הקמת ועדה ארצית מיוחדת לתכנון ולבנייה שתתמקד במתחמים שהוכרזו כ"מועדפים לדיור". "מטרתה (של הוועדה - ע"ח) היא אישור תכניות נרחבות למגורים בלוח זמנים הדוק כרכיב אחד בסל של פתרונות שמציעה הממשלה להתמודדות עם משבר הדיור", נכתב בהסבר על החוק באתר הרשמי של משרד הפנים. "הוועדה פועלת במתכונת של 'תכנית אחת בוועדה אחת', והוקנו לה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית".

"במקרה של הכרזה על מתחם כ'מועדף דיור', התכנית תעבור מסלול מהיר הרבה יותר לאישורה", הסביר פרופ' טל. "מדובר כאן במשהו ריכוזי יותר. כל הוועדה תאוכלס בנציגי השלטון המרכזי וללא שום ייצוג של השלטון המקומי, של התושבים או של ארגונים סביבתיים, שינסו לאזן את התמונה ולהציג גם את הצד של שמירת ערכי הטבע". לדבריו, חוק התכנון והבנייה שהיה נהוג עד לא מזמן אפשר לייצר מאזן של אינטרסים. עם זאת, "במתכונת של הכרזת אזור כמקום המיועד ל'דיור מועדף', אין כלל מערכת של איזונים, אין כאן דיון מאוזן", טען.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מורדות רמות היא תכנית חדשה שמתרחקת במכוון ממצפה נפתוח. בעבר הייתה תכנית שבוטלה עקב הטענות. התכנית המדוברת צמודה לשכונה קיימת, נכללת בתמ"א 35 ומקודמת זה זמן בידי רשות מקרקעי ישראל תוך התחשבות בירוק ובטבע. מדובר באישור לתכנון שיביא בחשבון את כל שיקולי הסביבה".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully