וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: "אלפי אסירים הוצאו להורג בידי צבא ניגריה"

לפי דוח של הארגון, יותר מ-8,000 גברים וילדים נהרגו בזמן שהוחזקו במעצר כחלק מהמאבק בבוקו חראם. יותר מ-1,200 מהם הוצאו להורג ללא משפט, היתר מתו בשל רעב ועינויים. "מעשים אלו מהווים פשעי מלחמה"

כוחות של צבא ניגריה בעיירה ששוחררה מידי בוקו חראם, 27 באפריל 2015. AP
כוחות של צבא ניגריה בעיירה ששוחררה מידי בוקו חראם, אפריל/AP

יותר מ-8,000 גברים וילדים נהרגו בזמן שהוחזקו במעצר בידי כוחות הביטחון של ניגריה כחלק מהמלחמה בארגון בוקו חראם – כך קובע דוח חדש של ארגון אמנסטי שפורסם היום (רביעי). לפי הדוח, שנכתב על פני 133 עמודים, יותר מ-1,200 מהעצורים הוצאו להורג ללא משפט מאז מרץ 2011. עוד נטען כי יותר מ-7,000 מתו בזמן שהוחזקו במעצר הצבא בשל רעב, צפיפות-יתר, עינויים ואי-מתן סיוע רפואי.

הארגון טען כי רבים מהמוצאים להורג נורו בראשם בתוך מתקנים צבאיים, על אף שלא הוו סכנה, במה שמהווה הפרה של החוק הבינלאומי. עוד נכתב בדוח כי החיילים הניגרים כינסו אלפי גברים וילדים, חלקם בני תשע בלבד, במעוזים של בוקו חראם. רבים מאלו שנשבו הוצאו להורג או מת במהלך המעצר אם משפחותיהם לא יכלו לשלם שוחד לכוחות. מחסור במזון גרם לרבים מהם לגווע ברעב וצפיפות יתר הביאה להתפשטות של מגיפות בקרבם.

"מעשים אלו, שבוצעו במסגרת של עימות מזוין מקומי, הם פשעי מלחמה", נמסר מצד הארגון, שהוסיף כי מפקדים בכירים בצבא צריכים להיחקר בגין מעורבותם האפשרית בפשעים נגד האנושות. "ישנן עדויות לכך שבכירים בצבא ידעו, או היו צריכים לדעת, על טבע הפשעים שבוצעו ועל היקף", נמסר. הארגון טוען כי הדוח שלו מתבסס על כ-400 ריאיונות שביצע עם מקורות, בהם קורבנות, עם עדי ראייה ועם אנשי כוחות הביטחון, כמו גם על סרטונים ועל תמונות.

נשיא ניגריה היוצא גודלאק ג'ונתן מברך את מחליפו מוחמדו בוהארי בטקס ההשבעה בבירה אבוג'ה, 29 במאי 2015. רויטרס
הנשיא החדש, מוחמדו בוהארי, לוחץ את ידו של הנשיא היוצא גודלאק ג'ונתן, שישי/רויטרס

במהלך שש השנים האחרונות פתח ארגון בוקו חראם בהתקוממות מזוינת, בעיקר בצפון-מזרח המדינה, במטרה להקים חליפות אסלאמית ביצאנית הנפט הגדולה ביותר באפריקה. אלפי בני אדם נהרגו במהלך השנים הללו ויותר ממיליון וחצי בני אדם נעקרו מבתיהם. בתחילת השנה שלט הארגון בשטח שווה גודל לזה של בלגיה, אולם איבד את רובו בעקבות מבצע אזורי משותף של שכנותיה של ניגריה – ניז'ר, צ'אד וקמרון.

עם זאת, הארגון טרם הוכרע סופית ורק אתמול נהרגו עשרות בני אדם בפיגוע התאבדות בשוק הומה אדם בעיר מידגורי. הנשיא החדש, מוחמדו בוהארי, הבטיח למחוץ את בוקו קראם וכינה אותו "חסר היגיון" ו"חסר אלוהים". היום הוא ערך שיחות עם מקביליו מניז'ר ומקמרון ודן עמם על המשך המאבק המשותף בארגון. במהלך טקס השבעתו בשבוע שעבר, הבטיח בוהארי לטפל בהפרות זכויות האדם מצב כוחות הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully