וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון לממשלה: הודיעו תוך 45 יום מתי יפונה מיכל האמוניה מחיפה

1.6.2015 / 17:55

בית המשפט העליון קבע כי על הממשלה להודיע עד תום התקופה מתי יפונה המיכל, אשר מכיל 12 אלף טונות אמוניה ועיריית חיפה מסרבת להעניק לו רישיון עסק. "רק סגירת המיכל תסיר את האיום הזה מעל ראשי התושבים"

מיכל האמוניה, מפרץ חיפה. צבי רוגר / עיריית חיפה,
מאבק של שנים. מיכל האמוניה/צבי רוגר / עיריית חיפה

בית המשפט העליון הקציב היום (שני) לממשלה 45 ימים על מנת להודיע על התאריך שבו יפונה מיכל האמוניה שבמפרץ חיפה. השופטים בדיון, אליקים רובינשטיין, נעם סולברג וענת ברון, ביקשו לדעת כיצד תפעל הממשלה בתקופת הביניים שעד לפינוי המיכל כדי לצמצם את הסכנה הנשקפת ממנו לציבור.

הדיון נערך בעקבות ערעור של חברת "חיפה כימיקלים", המפעילה את המתקן, לנוכח החלטת עיריית חיפה שלא לתת לו רישיון עסק. ועדות התכנון דחו את הערעורים שהגישה החברה ואת בקשותיה למתן רישיון עסק למיכל, עקב החלטת העירייה. בעקבות זאת, פנתה החברה לבית המשפט העליון.

המיכל הוקם בשנת 1986, והוא יכול לאחסן 12 אלף טונות של אמוניה. בחמש השנים האחרונות נאבקת עיריית חיפה על הוצאת המתקן מהעיר, ולא מעניקה לו רישיון עסק או היתרי בנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, התייחס למיכל בדוח שהוגש בסוף שנת 2012, וכתב כי "על משרדי הממשלה הרלוונטיים, בייחוד המשרד להגנת הסביבה בשיתוף איגוד הערים, לאכוף על המפעל לפעול בנחרצות בכל האמצעים המתחייבים כדי למנוע סכנה לציבור". כמו כן, כתב כי הסכנה הנשקפת מהמיכל יכולה להימנע באמצעות מיגון נוסף שלו, "או באמצעות העברתו לאתר אחר, רחוק מריכוזי אוכלוסייה, או באמצעות נקיטת צעדים נוספים".

עוד טען המבקר כי לנוכח הסיכונים המתמשכים שנשקפים ממיכל האמוניה, שעל חלקם הצביע מבקר המדינה עוד בשנת 2007 בדוח על היערכות העורף ותפקודו במלחמת לבנון השנייה, על הרשויות לנקוט ב"פעולה דחופה ונמרצת בנושא זה, ויפה שעה אחת קודם".

בספטמבר 2013 החליטה הממשלה על הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב, צעד שיאפשר לסגור את המיכל במפרץ חיפה. על פי התכנית, עד 2017 היה אמור המיכל בחיפה להיסגר, אולם עד כה לא פורסם עדיין מכרז להקמת המפעל בנגב. לפני כחצי שנה הודיע מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, כי סגירת מיכל האמוניה בחיפה תידחה ל-2018.

עוד באותו נושא

יונה יהב: להקפיא לאלתר תכנית להקמת חוות מכלי דלק בחיפה

לכתבה המלאה
הגשת דו"ח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, אפריל 2015. טלי מאייר
"על משרדי הממשלה לפעול בנחרצות בנושא". שפירא/טלי מאייר

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, בירך על ההחלטה ואמר כי צריך אף להקדים את תאריך היעד. "הכתובת חקוקה כבר שנים על הקיר, באותיות ענק, והיא אומרת סכנה. עד כאן. נגמרו התירוצים, על ממשלת ישראל לקבל החלטה אמיצה ולהקצות באופן מידי את התקציבים הנדרשים להפסקת פעילות המיכל והעתקתו מלב המטרופולין, עוד לפני התאריך שנקבע לכך על ידי הממשלה".

עורך הדין רשף חן, היועץ המשפטי של עיריית חיפה, התייחס להחלטת בית המשפט העליון ואמר: "זו החלטה טובה. זה בדיוק מה שצריך - תהליך שלפיו המדינה תפעל הכי מהר שאפשר. המדינה רוצה לפעול, אבל למרות הרצון הדברים נגררים".

מעמותת "צלול" לאיכות הסביבה נמסר: "ההחלטה מוצדקת ומוכיחה מעל לכל ספק שמיכל האמוניה של 'חיפה כימיקלים' מיושן ומסוכן כפי שטענו כבר שנים. אסור שמיכל כזה, עם 12 אלף טונות של גז נפיץ ורעיל, ימוקם בלב המטרופולין השלישי בגודלו בישראל. רק סגירת המיכל תסיר את האיום הזה מעל ראשי התושבים ועל המשרד להגנת הסביבה לעמוד בהתחייבותו ולפרסם בימים הקרובים את המכרז להקמת מפעל אמוניה בדרום שיחליף את המיכל – כפי שהבטיח השר החדש אבי גבאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully