וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ארצות הברית תהרוג את עונש המוות?

30.5.2015 / 0:25

נברסקה השמרנית הייתה השבוע למדינה ה-19 שביטלה את שיטת הענישה השנויה במחלוקת. המהלך משקף מגמה הולכת וגוברת בארה"ב כולה, ואפילו רפובליקנים מוצאים סיבות להתנגד ל"תכנית הממשלתית הרחבה והיקרה"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי, קריינות: אביב אברמוביץ'

מושל נברסקה, פיט ריקטס, נודע בחיוכו הרחב. הפוליטיקאי בן ה-50, שנכנס לתפקידו לפני ארבעה חודשים בלבד, התאמץ לחייך גם ביום רביעי כאשר התייצב לצד פרה שחורה ומגרגרת בעיר לינקולן ופתח את אירועי "חודש החלב". זמן קצר קודם לכן, ולא הרחק משם, אירוע חריג מחק את החיוך מפניו של המושל הרפובליקני: מרד בבית המחוקקים.

30 סנאטורים בלבד נדרשו כדי לגבש קואליציה בין-מפלגתית שהתנגדה לעונש המוות ושהצליחה לגבור על זכות הווטו של המושל. בכך הפכה נברסקה למדינה השמרנית הראשונה בארצות הברית שמבטלת את עונש המוות מאז שנות ה-70, ולמדינה ה-19 שעשתה זו בארצות הברית כולה.

"לפי דקות אחדות הצביע בית המחוקקים על ביטול עונש המוות, ואני לא יכול לבטא את עומק הזעזוע שלי", מיהר ריקטס לכתוב בעמוד הפייסבוק שלו. הזעזוע, לדברי המושל, נובע מההחלטה לוותר על "כלי משמעותי שהגן על גורמי אכיפת החוק ועל תושבי נברסקה". אך נראה שריקטס, לשעבר מנהל בכיר בחברת השקעות שייסד אביו, יתקשה למצוא נתונים משכנעים כדי לבסס את טענותיו.

עוד ידיעות מהעולם:
ניו יורק: 18 שנות מאסר למיליונרית שהרגה את בנה האוטיסט
חשד: לבנוני תכנן פיגועים נגד מטרות ישראליות בקפריסין
שני הפושעים הנאצים המבוקשים ביותר כבר לא יעמדו למשפט

מושל נברסקה פיט ריקטס - לינקולן, 27 במאי 2015. AP
מושל נברסקה, פיט ריקטס, מתאמץ לחייך באירועי "חודש החלב"/AP

מתנגדי עונש המוות בנברסקה טענו שהוצאות להורג אינן מרתיעות רוצחים ואינן מצמצמות את שיעורי הפשיעה. ואכן, מנתוני ה-FBI עולה כי שיעור מעשי הרצח במדינות שאין בהן עונש מוות היו תמיד נמוכים יותר, בממוצע, מבמדינות שבהן רוצחים מוצאים להורג. ב-2013, לדוגמה, היו בטקסס, הידועה בהוצאות להורג, 3.4 מעשי רצח על כל מאה אלף תושבים – פי שניים מבמדינת דקוטה הצפונית, שביטלה את עונש המוות.

טיעון נוסף נגד עונש המוות התמקד בעלות הכבדה למשלם המסים, הכרוכה בערעורים הממושכים ובהחזקת האסיר באגף הנידונים למוות למשך תקופות ממושכות, המגיעות לעתים לעשרות שנים. מחקר שהזמין בית המחוקקים של קנזס ב-2003 העלה שניהול משפט עונש מוות יקר ב-70% ממשפט רגיל. מחקר מקביל שבוצע במרילנד העלה כי משפט עונש מוות עולה בממוצע שלושה מיליון דולרים.

במובנים רבים, ההתנגדות לעונש המוות בנברסקה משקפת מגמה גוברת בארצות הברית כולה. מגמה זו התעצמה בשנים האחרונות בשל 153 מקרים של אסירים שנידונו למוות, ושהאישומים נגדם בוטלו בשל בדיקות DNA. העיסוק התקשורתי בממד האתי של עונש המוות גבר במיוחד בשנה שעברה, אחרי הוצאה להורג שהשתבשה באוקלהומה. האסיר השחור קלייטון לוקט התענה יותר מ-43 דקות אחרי שהרעל שהוזרק לגופו לא עבד. הוא התפתל וזעק מכאבים כאשר ורידיו התפקעו, והמחזה היה כה קשה, עד שהתריסים נסגרו בפני עדי הראייה שהוזמנו – במיוחד – לחזות במותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תמיכת הציבור האמריקני בעונש מוות צנחה מ-80% ל-56%

לפי מרכז המידע האמריקני לעונש מוות, התמיכה הלאומית בהוצאות להורג צנחה בשני העשורים האחרונים מ-80% ל-56% בלבד. עם זאת, ביטול עונש המוות בנברסקה מתבלט דווקא בשל השיוך השמרני המסורתי של המדינה ובשל העובדה שמחוקקים רפובליקנים רבים תמכו במהלך נגד עמדת מפלגתם, ונגד עמדת המושל.

מארק היידן, דובר הארגון "שמרנים נגד עונש מוות", אמר למגזין "אטלנטיק" כי ההתנגדות להוצאות להורג נובעת מכך ש"בסופו של יום, מדובר בעוד תכנית ממשלתית רחבה, מאוד מסוכנת ויקרה – שאינה משיגה אף אחת ממטרותיה". לדבריו, הרפובליקנים צריכים לשאול את עצמם אם הם סבורים שממשל, המועד לטעויות, מסוגל לנהל באופן יעיל ושקול תכנית שממיתה את אזרחיו. "אני חושב שהתשובה היא לא", אמר היידן.

מוקדם לדעת אם ההחלטה הדרמטית בנברסקה תשפיע גם על מחוקקים במדינות "אדומות" אחרות, המזוהות עם המפלגה הרפובליקנית. כך או כך, רוב המדינות בארצות הברית מתקשות כיום להוציא להורג אסירים בשל מחסור מתמשך בקוקטייל התרופות המשמש לזריקות הרעל. ספקי התרופות האירופיים מסרבים למכור את התרופות לבתי הכלא בארצות הברית מטעמים אתיים, ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", לטקסס נותרה מנת רעל המספיקה להוצאה להורג אחת בלבד. בינתיים אושרו פתרונות זמניים, כגון שימוש בכיתות יורים ביוטה, וייתכן שבהמשך גם בארקנסו.

חדר הנידונים למוות בלינקולן, נברסקה, 2010. AP
יש מחסור מתמשך בקוקטייל התרופות להוצאה להורג. חדר הנידונים למוות בלינקולן, נברסקה/AP

בזירה המקומית ניתן להבחין בקולות ברורים של כפירה. אחד המייצגים הטובים ביותר של התמורות במפלגה הרפובליקנית בנברסקה הוא ברט לינדסטרום, מחוקק צעיר שהצטרף ל-30 הסנאטורים בהצבעה ההיסטורית. בריאיון למקומון "אומהה" הוא סיפר על הלבטים הארוכים שקדמו להצבעה.

לדבריו, עד לפני כמה חודשים הוא סבר שעונש מוות הוא עונש הכרחי לרוצחים, כמימוש של תפיסת "עין תחת עין". כך חונך בבית, במפלגה ובכנסייה. לבסוף הוא הבין כי חברות במפלגה הרפובליקנית, אין משמעה תמיכה אוטומטית בעונש מוות. לינדסטרום הזכיר כי ב-2013 ניצבה ארצות הברית במקום החמישי בעולם במספר ההוצאות להורג של אזרחים, אחרי סין, איראן, עיראק וערב הסעודית. "וזו לא רשימה של מדינות שאני אוהב", סיכם.

(עדכון ראשון: 22:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully