וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הפושעים הנאצים המבוקשים ביותר כבר לא יעמדו למשפט

התביעה בהמבורג קבעה בתום 13 שנות חקירה כי הפושע המבוקש ביותר על פי מרכז ויזנטל, גרהרד זומר, אינו כשיר לעמוד למשפט בשל דמנציה. ולדימיר קטריוק, אוקראיני שהתגורר בקנדה, מת בגיל 93 וחמק מבקשות להסגירו

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(צפו: אירוע לציון 70 שנה לניצחון על הנאצים ברוסיה)

ולדימיר קטריוק, חבר פלוגות אוקראיניות של "וואפן אס-אס" במהלך מלחמת העולם השנייה והפושע הנאצי השני המבוקש ביותר על פי מכון ויזנטל, מת בשבוע שעבר בגיל 93 – כך מסר אתמול (חמישי) עורך דינו אורסט רודזיק לעיתון הקנדי "טיימס אנד גלוב". מוקדם יותר אתמול נמסר מהתביעה בהמבורג כי גרהרד זומר, הפושע הנאצי המבוקש ביותר, לא יועמד לדין בגין הרג יותר מ-300 בני אדם באיטליה, בשל דמנציה.

קטריוק, ממוצא אוקראיני, התגורר ב-60 השנים האחרונות בקוויבק שבקנדה ועבד ככוורן. רוסיה ביקשה את הסגרתו בכמה מקרים בגין חלקו לכאורה בטבח בכפרים בבלרוס, אולם הממשלה הקנדית לא נאותה לבקשה ממוסקבה. בשנץ 2012 התחייבה קנדה לבחון שוב את הנושא, אולם לא נמסרה מאז כל החלטה בעניין.

עוד בוואלה חדשות:
רוסיה: שריפה פרצה במצעד לציון 70 שנה לניצחון על הנאצים
"מנהל החשבונות של אושוויץ" עומד לדין על סיוע לרצח 300 אלף יהודים
האם תוכנית הגרעין של היטלר התגלתה באוסטריה?

חיילי אס.אס  הולנדים, 1941. AP
חיילי "וואפן "אס-אס"/AP

בתחילת החודש, ועדת חקירה רוסית דרשה מקנדה את הסגרתו של קטריוק פעם נוספת, אולם באוטווה התעלמו מהבקשה. היחסים בין שתי המדינות מתוחים במיוחד מאז הסיפוח הרוסי של חצי האי קרים, שלו מתנגדת חריפות הממשלה הקנדית. בנוסף לכך, ארגונים יהודיים בקנדה קראו פעמים רבות להסגרתו של קטריוק.

קטריוק הופיע בפני בית המשפט הקנדי בשנת 1999 בחשד שהשיג אזרחות קנדית בטענות שווא, אולם הרשויות לא הצליחו להוכיח את עברו הנאצי. ב-2007 התקבלה החלטה סופית שלא לשלול ממנו את אזרחותו. לטענתו של קטריוק, הוא אכן הצטרף ל"וואפן אס-אס" אולם לא שיתף פעולה עם הנאצים.

בתוך כך, בהמבורג הסתיימה חקירתו של זומר, מפקד יחידת הפאנצרגרנדיר ה-16 של ה"אס-אס", והוא נמצא בלתי-כשיר לעמוד למשפט. על פי ההערכות, הוא אחראי לטבח בכפר סנטה אנה די סטאצמה בטוסקנה שבצפון איטליה ב-12 באוגוסט 1944. מאות בני אדם, בהם נשים וילדים רבים, נהרגו בטבח זה.

אפרים זורוף, המנהל הישראלי של מרכז ויזנטל, מסר כי זומר היה תחת חקירה מאז 2002 ואף הועמד לדין והורשע באיטליה במעשים המיוחסים לו. "העובדה שהוא הצליח לחמוק מהצדק, למרות שהוא היה תחת חקירה במשך 13 שנים, היא כתם על מערכת המשפט הגרמנית", טען זורוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully