וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאללה, כפיים: הספין הרעוע של שלום חנוך למשיכת תשומת לב למופעו

28.5.2015 / 17:14

שלום חנוך מתנגד לנאום של מירי רגב לפני הופעתו בגלל שאינה מהמחנה שלו ובגלל חוסר רגישותה, אומר מקורבו. אולם כשרת התרבות והספורט היא ראויה לפתוח את פסטיבל ישראל ולקבל 100 ימי חסד, או לפחות 45 ימים כמו שהיא ביקשה. דעה

אילוסטרציה מירי רגב שלום חנוך. צילום: ראובן קסטרו, אורית פניני, עיבוד תמונה
שרת התרבות מירי רגב ושלום חנוך/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו, אורית פניני

לא רק עורכי העיתונות החרדית מבקשים למחוק את מירי רגב מהתמונה. קבלת הפנים העכורה לשרת התרבות והספורט החדשה מירי רגב מצדם של אמנים גדולים נמשכת. לאחר תגובות קשות שנשמעו עם כניסתה לתפקיד של רגב מצד אמנים, אשר בהן בלטה במיוחד אמירתו של זוכה פרס ישראל גברי בנאי לוואלה תרבות, כי מירי רגב היא "בהמה", כעת גם מי שנחשב למלך הרוק פותח חזית מולה. הבוקר נודע כי שלום חנוך מתנגד לנאומה של רגב, לפני הופעתו הערב (חמישי) שתפתח את פסטיבל ישראל, בה יארח את דני סנדרסון, ברי סחרוף ויהודה פוליקר.

היה קצת קשה להאמין לעופר נברו, מנהלו של חנוך, שאמר: "אין לנו שום דבר אישי נגדה". גם אם שלום חנוך ומנהלו לא אמרו זאת, אולי בגלל שאין להם את האומץ הציבורי להודות בכך, סביר מאוד שהתנגדותו של חנוך לנאומה של מירי רגב נובעת מכך שהיא מירי רגב. להלן, נובעת מהתדמית הציבורית הבעייתית שלה ומההתבטאויות חסרות הטעם שלה. חיזוק להנחה זו ניתן למצוא גם בדברים שאמר לי אדם המקורב לשלום חנוך אשר מעורב במופע: "כולנו חבר'ה לא ימנים, דעתנו ידועה. זה יהיה מאוד מפתיע אם כולנו הקצת נוטים שמאלה במפה פתאום נאמר שאנחנו הרוסים מאהבה על מירי רגב. אף אחד לא יאמין לנו. אז לבוא ביום חגנו ולכער בצורה בוטה את מה שאנחנו עמלנו עליו כל כך הרבה שנים זה לא יפה בלשון המעטה. מירי רגב פועלת מתוך קנטרנות. היא יודעת שאף אחד שם לא אוהב אותה. היא באה להראות שהיא יכולה להרים עלינו אצבע, להרים עלינו יד, מטאפורית. הנאום שלה לפני ההופעה של שלום זה אמבוש מצדה. אני מתאר לעצמי שהיא יודעת מה דעתם של רוב האמנים שמופיעים שם. אני בהלם מההחלטה הזאת. בואנה, היא פשוט... אדם שאוהב ללבות יצרים. המילה 'רגישות' לא קיימת במערך המושגים שלה".

ח"כ מירי רגב  במסע"ת של הליכוד בפרשת העמותות, בית סוקולוב ינואר 2015. ראובן קסטרו
שרת התרבות והספורט מירי רגב/ראובן קסטרו

חנוך עצמו אישר כי ידע שנשיא המדינה רובי ריבלין ושראש עיריית ירושלים ניר ברקת צפויים לשאת דברים באירוע הפתיחה לפני תחילת הופעתו. "וזה בסדר כמובן, מתוקף האירוע", אמר, "אבל לא אשלים עם העובדה שעל הבמה שלי, שבה אני מופיע, יעלה פוליטיקאי מכל צד או מפלגה ויבקש לנצל את הבמה הזו להאדרת כוחו או העברת מסרים", אמר לעיתונאי רז שכניק. כאן מתגלה צביעותו של חנוך. אם הוא מסרב לנאום של פוליטיקאי, מדוע הוא לא מביע את התנגדותו לנאום של ניר ברקת? התשובה ברורה, גם אם חנוך לא קרא לילד בשמו: מירי רגב היא סדין אדום עבור השמאל, וגם אם אנשים חושבים שקנתה ביושר את מעמדה זה, חבל שלא מוכנים לתת לה את ההזדמנות להוכיח שהיא יכולה להשתנות במידה מסוימת.

למירי רגב מגיעים 100 ימי חסד להוכיח האם היא מתאימה לתפקיד שרת התרבות של ישראל. היא עצמה, אגב, בריאיון לוואלה תרבות שהתקיים שלושה ימים לאחר מינויה לתפקיד, ביקשה אפילו פחות זמן – רק 45 ימי חסד. רגב נבחרה בבחירות דמוקרטיות, ובין אם נאהב זאת או לא – היא שרת התרבות והספורט שלנו, אישיות ממלכתית, וככזאת זכותה לפתוח את פסטיבל ישראל. משרד התרבות שבראשותה גם שותף במימון פסטיבל ישראל. למה שלא תישא דברים? רק בגלל שהיא מירי רגב? אם כך, זהו יחס לא ראוי בשלב מוקדם כל כך של הקדנציה שלה. תעשית המוזיקה בארץ ספגה לא מעט ביטולים של הופעות בינלאומיות בגלל חרמות. לא ראוי שגם בתוך המדינה יתקיימו חרמות ועוד כנגד שרת התרבות שרק יצאה לדרכה.

עוד באותו נושא

אמנים בהלם ממינויה של מירי רגב לשרת התרבות; גברי בנאי לוואלה: "בעיני היא בהמה"

לכתבה המלאה
שלום חנוך. איור: עידו הירשברג, עיבוד תמונה
לא מחכה למירי רגב. שלום חנוך/עיבוד תמונה, איור: עידו הירשברג

למען הסר ספק, כותב שורות אלה הזדעזע מאמירות איומות של רגב ("הסודנים הם סרטן בגוף שלנו" למשל) ועדיין מרחפים מעל רגב סימני שאלה גדולים: האם תתמתן והאם תתממש הכרזתה כי עולם התרבות יופתע ממנה. בינתיים, יש לציין שרגב הגיבה באיפוק יחסי לאמירתו של גברי בנאי כנגדה, ולהתנגדותו של חנוך שתנאם לפני הופעתו. כמובן שאם רגב תנהג באופן שאינו ממלכתי, ותנצל את הבמה של פסטיבל ישראל או במות אחרות בהמשך כהונתה לאמירות לא ראויות או למטרות פוליטיות מובהקות, יהיה זה צעד מגונה ויסמן מיד את המתת החסד לתקופת החסד.

בסביבתו של חנוך אומרים כי זהו מופע פרטי שלא נקנה על ידי פסטיבל ישראל, כאחד הצידוקים להתנגדותו של חנוך לנאום של רגב. מצד אחד, אין להקל דעת בטענה שהפסטיבל לא שילם מתקציב המופעים שלו לאמן כדי שיבוא להופיע, באופן עקרוני כמובן שיש לאמן חופש לקבוע מה התכנים ומה המסרים שיעברו על הבמה במופעו הפרטי, כשם שזכותך להזמין לבית שלך את מי שאתה רוצה ואי אפשר לכפות עליך להכניס לביתך את מי שאינך רוצה לארח. מצד שני, המצב מורכב יותר מהדרך בה מציגים אותו מקורבי חנוך. יש לזכור שהפסטיבל הממלכתי פרש את כנפיו האמנותיות על המופע, כיבד אותו במעמד של מופע הפתיחה של הפסטיבל, העניק לו פרסום ויחסי ציבור חיוביים, חנוך קיבל את הפלטפורמה המשמעותית ונהנה מהיוקרתיות של פסטיבל ישראל. חנוך אינו יכול להתעלם מהעובדה שהוא בא לאירוע ממלכתי. ראוי היה שחנוך יגיע לכותרות בזכות יצירה גדולה חדשה ולא בזכות מה שנראה כמו ספין רעוע למשיכת תשומת לב למופע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully