וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות האזור נחושות לחסל את דאעש - אך האם זה יספיק?

בעיראק פתחו במבצע מיוחד, בסוריה זו שגרה ובירדן מתכוננים לאיום המתקרב – אולם צבאות ערב מתקשים לאחד כוחות נגד "המדינה האיסלאמית". האם המומנטום שנוצר יביא לחזית נגד דאעש את ההכרעה?

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: שניר דבוש

המיליציות השיעיות בעיראק הכריזו אתמול (שלישי) על פתיחה במבצע "לפקודתך חוסיין", להשתלטות מחדש על מחוז אנבאר האסטרטגי, שבירתו רמאדי נפלה בשבוע שעבר לידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). למרות שראש הממשלה חיידר עבאדי הבטיח לכבוש את המחוז בתוך כמה ימים, המיליציות העצמאיות, הפועלות לצד הצבא העיראקי, מובילות את המבצע.

נפילת רמאדי בעיראק לצד כיבוש העיר הסורית העתיקה תדמור בידי דאעש סימן שורה של ניצחונות אסטרטגיים לארגון האיסלאמיסטי, ששולט כעת על כמחצית משטחה של סוריה. מדינות האזור, בגיבוי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית שהוקמה לטובת המאבק בארגון, מתקשות כפי הנראה לגבש אסטרטגיה משותפת למאבק בארגון, אך נחושות לחסל אותו.

עוד בוואלה חדשות:
תיעוד: העיר העתיקה תדמור לאחר השתלטות לוחמי דאעש
בכיר משמרות המהפכה: "ארה"ב שותפה למזימה של דאעש"
שר ההגנה האמריקני: "יש בעיה עם רצון העיראקים להילחם בדאעש"

מפציץ מדגם B-1 של חיל האוויר האמריקני ממריא מבסיס אל-עדייד בקטאר להפצצות נגד יעדי דאעש (המדינה האיסלאמית) – אפריל 2015. חיל האוויר האמריקני, אתר רשמי
"מדינות האזור בגיבוי הקואליציה הבינלאומית מתקשות לגבש אסטרטגיה משותפת". מפציץ של חיל האוויר האמריקני בדרכו לתקוף יעדי דאעש/אתר רשמי, חיל האוויר האמריקני

השם שניתן על ידי המיליציות למבצע העיראקי הוא בעל אופי דתי שיעי ברור מאוד, ואזרחים סונים רבים שאינם תומכי "המדינה האיסלאמית" מתקשים עם פעילותם הנרחבת, במדינה שעדיין סובלת ממתח רב בין הפלגים השונים. הבית הלבן אף הגיב וטען כי השם השנוי במחלוקת עלול לעודד אזרחים סונים להצטרף לשורות דאעש.

כל זאת על רקע חילופי האשמות בימים האחרונים בין הצדדים הלוחמים בשטח, למדינות כמו איראן וארצות הברית המעורבות בלחימה, בדבר "חוסר רצון" לפעול נגד דאעש. כעת, ראש ממשלת עיראק עבאדי, שיעי מתון שלא זוכה לפופולריות רבה בקרב האזרחים, עומד למבחן האמיתי שלו, אם יצליח לאחד את השורות במה שעשוי להיות המאבק הנחרץ ביותר של כוחות הקרקע נגד דאעש, עד כה לפחות.

בשבוע הבא צפוי עבאדי להגיע לפריז, לוועידה בהשתתפות כ-20 שרי חוץ במטרה לבחון את ההתמודדות הבינלאומית עם הארגון האיסלאמיסטי. היום הזהיר שר החוץ של צרפת לורן פביוס כי עיראק וסוריה עומדות בפני פילוג נוסף, אם המאמץ הבינלאומי נגד דאעש לא יוגבר במהירות. כמו כן, טען פביוס כי הממשלה העיראקית לא כיבדה את ההתחייבויות לייצג את כל חלקי החברה. "בעיראק, כמו בסוריה, יש לחזק במהירות את ההתגייסות הבינלאומית, או שנעמוד בפני פילוג של לפחות אחת מהמדינות", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אחרי כיבוש תדמור, דאעש מתכוננים להתקדם בסוריה

כשבוע לאחר כיבוש תדמור, חיל האוויר של צבא סוריה תקף היום מטרות של דאעש במחוז רקה, שנחשב למעוזו של דאעש והאזור שבו יש לארגון את האחיזה היציבה ביותר. העיר רקה אף מוכרת כ"בירת 'המדינה האיסלאמית'" בסוריה. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית, 140 לוחמים נהרגו בתקיפה, אולם לא התקבל לכך אישור מגורמים נוספים. ארגון זכויות אדם סורי הוסיף כי מטוסים של הקואליציה הבינלאומית תקפו באזור אתמול.

גורם בצבא סוריה טען כי לוחמי "המדינה האיסלאמית" ינסו כעת להתקדם לאזורים נוספים, אולם הוא משוכנע כי כוחות הצבא יצליחו לבלום את התקדמות דאעש. זאת, למרות שבוושינגטון חזרו והבהירו כי כל שיתוף פעולה עם צבא אסד אינו בא בחשבון. "יש פעילות משמעותית, יותר מפעם, בגלל מה שקרה בתדמור", אמר הגורם, "דאעש לא יפסיקו לנסות להרחיב את האזורים שבשליטתם".

תיעוד: כך נראית תדמור אחרי השתלטות דאעש. רויטרס
העיר תדמור לאחר השתלטות דאעש/רויטרס

בין האזורים הנוספים שהנהגת דאעש מביטה לעברם – הגבול עם ירדן. בסוכנות הידיעות הממשלתית של סוריה דווח כי סוכל היום מבצע של דאעש במחוז סווידה, סמוך לגבול סוריה-ירדן. בממלכה ההאשמית כבר הרכיבו תכנית פעולה מורכבת להתמודדות עם האיום האיסלאמיסטי.

ירדן פועלת בכל החזיתות

"אנו עומדים בפני איומים רבים, אתגרים רבים", סיפר לרשת BBC גנרל תאופיק א-תוואלבה, הממונה על ביטחון הפנים מטעם המלך עבדאללה. מלבד הארגונים האיסלאמיסטיים בעברו השני של הגבול, בירדן חוששים מיצירת תאי טרור בעיירות כמו מען, זרקה ורוסייפה, שהתושבים בהם סונים ואינם נהנים מרמת חיים גבוהה כמו של שכניהם במדינות המפרץ עתירות הנפט.

יותר מ-2,000 ירדנים עברו עד כה לסוריה על מנת להילחם לצד דאעש, ורבים מהם לא שבו. אלה שכן חזרו נכלאו, ומי שהצליח לשכנע את הרשויות שוויתר על האידאולוגיה האיסלאמיסטית עובר תכנית "נגד קיצוניות". לדברי פארס א-רשיד ממשטרת ירדן, "אנחנו לא רוצים שהם ירגישו שאנחנו מתייגים אותם כפורעי חוק".

דאעש: שרפנו למוות את הטייס הירדני השבוי. צילום מסך
הוצאתו להורג הטתה את דעת הקהל בירדן לטובת הצטרפות לקואליציה. הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה/צילום מסך

חלק נוסף בתכנית הממשלתית למאבק בדאעש כולל גיוס של התמיכה הציבורית. הוצאתו להורג של הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה בידי דאעש ללא ספק הטתה את דעת הקהל בירדן לטובת הצטרפות לקואליציה הבינלאומית, אולם עם חשש הולך וגובר לפעולת נקם מצד דאעש, אזרחים רבים לא ששים לתמוך במבצע הצבאי. אפליקציה חדשה שהשיקה המשטרה, "אבירי ירדן", מאפשרת לצעירים להתריע על כל חשד לפעילות קיצונית במדינה.

לצד זאת, סוכנויות הביטחון גם מפעילות סוכנים ברחבי המדינה, והממשלה משקיעה משאבים רבים מאוד בחיזוק ביטחון הפנים. אולם העוני הקשה באזורים מסוימים במדינה ושיעור האבטלה הגבוה, לצד נוכחותם של כ-1.5 מיליון פליטים מסוריה שעברם של חלקם לא ידוע והמלחמה המתחוללת אצל שכנותיה עיראק וסוריה, מגבירות את החשש כי ירדן לא תהיה חסינה לעד מהאלימות שמאיימת על האזור כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully