וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון ערב הבחירות: "אעסוק במונופול הגז, צריך לפרק אותו"

27.5.2015 / 0:20

חרף התבטאויותיו של שר האוצר טרם כניסתו לתפקיד, הודיע כחלון כי הוא אינו מתכוון לעסוק בנושא בשל קרבתו לקובי מימון, מבעלי מאגר תמר. בריאיון לוואלה!NEWS אמר אז: "ההתעסקות בנושא – רשעות לשמה"

צילום: יותם רונן, טל אנגלנדר; עריכה: ליאור קירשנר

יממה לאחר ההודעה על התפטרותו של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע אתמול (שלישי) שר האוצר, משה כחלון, כי חרף הבטחתו הברורה הוא אינו מתכוון לעסוק בנושא מונופול הגז בישראל. זאת, בשל קרבתו לאיש העסקים קובי מימון, מבעלי מאגר הגז "תמר". הסמכויות בנושא יועברו לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

עם זאת, במהלך קמפיין הבחירות נשמע יו"ר כולנו מדבר בקול אחר בכל הקשור לנושא מונופול הגז וחברו מימון. בריאיון שהעניק ליונית לוי בחדשות ערוץ 2, נשאל כחלון אם קשריו עם איש העסקים ימנעו ממנו לעסוק בנושא. "מה זה קשור בכלל? אני אעסוק בזה", קבע בנחרצות.

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שבה ניסה להרחיק את קשריו עם מימון, בעל אחזקות במאגר "תמר" באמצעות חברת "ישראמקו", וכן עם יצחק תשובה, מבעלי "נובל אנרג'י" ואחד התורמים למכללת נתניה, שם עבד כחלון במשך שנתיים במסגרת המכון לרפורמות שהקים. "זה לא מעניין ולא רלוונטי", אמר לאורך מערכת הבחירות באשר ליחסיו עם מימון.

משה כחלון, יו"ר כולנו, לפני קריאתו להעיד בבית משפט, אפריל 2015. ניב אהרונסון
"אני יודע לטפל במונופולים". כחלון/ניב אהרונסון
"הגז טבעי הוא מונופול, וצריך לפרק אותו. אני יודע לטפל במונופולים וכבר עשיתי זאת. מדינה נורמלית צריכה דבר אחד - תחרות"

"מונופול צריך לפרק. זה רע לכלכלה, לצרכנים, למדינה וגם למונופול עצמו שלא מתייעל", חזר ואמר כחלון. "אני בעד לטפל בכל המונופולים באשר הם, ללא קשר אם הם ציבוריים או פרטיים. הגז טבעי הוא מונופול ככל מונופול, וצריך לפרק אותו. אני יודע לטפל במונופולים וכבר עשיתי זאת. מדינה נורמלית צריכה דבר אחד - תחרות".

בריאיון שהעניק לוואלה!NEWS ערב הבחירות תקף כחלון את ההתעסקות בקשריו עם בעלי האחזקות במשק הגז. כשנשאל כיצד הציבור יכול לסמוך עליו בכל הקשור לפיצול מונופולים בעוד מימון מקורב אליו ותשובה ממן את משכורתו במשך שנתיים, השיב כחלון: "תשובה הוא אמנם תורם למכללה, אבל לא לי. מעולם לא קיבלתי ממנו תרומה, לא ביקשתי והוא לא ביקש. החברים שעושים את זה בפייסבוק, עושים את זה מתוך רשעות לשמה. אם הייתי רוצה לעבוד במגזר הפרטי, הייתי עושה את זה. עבדתי במכללת נתניה, אין למכון המחקר של המכללה קשר ליצחק תשובה, הוא לא קיבל ממנו אגורה - לא במישרין ולא בעקיפין".

אסדת גז. Creative Commons
"הקשרים האישיים שלי לא רלוונטיים". אסדת גז/Creative Commons

גם בסיור בחירות שערך כחלון במפעל "פניציה" שבנצרת, הביע שר האוצר המיועד את עמדתו ונחישותו להילחם במונופלים לאחר שיקבל את התפקיד הנכסף. "אנחנו רואים שמונופול הוא נזק אדיר, גם מונופול הגז וגם ההולכה", אמר. "מאחורי כל מפעל כזה עומדות מאות משפחות שתלויות בו ואסור לתת לבירוקרטיה להביא לסגירת מפעלים. המנהיגות הפוליטית בישראל לא הצליחה לכנס את כל הגורמים האחראיים לכך ולהביא לפתרון. חשוב לזכור שהגז הוא משאב השייך לאזרחים ולכן אסור שהוא יהיה בשליטת מונופול. צריך לספק את הגז ולשפר את התייעלות המפעלים, ואסור לנו שהגז יישאר באדמה במקום שיזרום לתעשייה ולאזרחים".

הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים: "צר לי על התפטרות גילה"

דוד תדמור, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים וכיום מייצג בין היתר גופים בתחום האנרגיה והגז, אמר בריאיון לאולפן וואלה!NEWS כי הוא מצר על התפטרותו של דיויד גילה, שעזב את תפקידו אתמול לאחר ארבע וחצי שנים בשל התנגדותו להסכם הפשרה בנושא פירוק מונופול הגז, שהממשלה צפויה לאמץ. "הוא עשה עבודה טובה בתחומים רבים. תפקידו העיקרי הוא לקדם תחרות, אבל מדובר באחד הפרויקטים המורכבים בישראל", אמר תדמור.

לדבריו, גילה התפטר לאחר שנמצא בדעת מיעוט, אולם אין זה אומר שהוא היחיד שהגן על האינטרס הציבורי. "הוקמה ועדה ממשלתית בין משרדית שבאה לקדם החלטה להוציא את הגז מהקרקע במאגר גדול, שעדיין לא הצליחו לפתח אותו. הוועדה הגיעה למסקנה שיש איזון שהמדינה רוצה לקיים בין כל האינטרסים המתנגשים. היא לא מיקסמה את אינטרס התחרות כמו שהממונה על ההגבלים חשב שצריך להיות, אבל הממשלה סוברת שיש במתווה שילוב בין התחרות וקידום אינטרסים אחרים, וזה האינטרס הציבורי היום", אמר.

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

(עדכון ראשון: 15:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully