וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "הושלמו בהצלחה המגעים להעברת S-300 מרוסיה"

סגן שר החוץ של איראן הבהיר כי מערכת הטילים תועבר "בהקדם האפשרי". במוסקבה ציננו את ההתלהבות: "חשוב לשמור על השיח השוטף". חודש לפני תאריך היעד לשיחות הגרעין, כל צעד ישפיע על ההסכם

צילום: דוברות משרד הביטחון, עריכה: שניר דבוש

(יעלון: עסקת ה-S-300 - תוצאה ישירה של הסכם הגרעין)

רוסיה ואיראן השלימו "בהצלחה" את המשא ומתן בנוגע למכירת מערכת ההגנה האווירית S-300 לטהראן – כך הכריז אתמול (שני) סגן שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, במהלך ביקור רשמי במוסקבה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, הוא הוסיף במסיבת עיתונאים עם מקבילו הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, כי העסקה תושלם "מוקדם ככל הניתן".

משרד החוץ במוסקבה לא אישר את הדברים, ובהודעה רשמית הובהר כי "חשוב לשמור על השיח השוטף בין רוסיה לאיראן". עד כה חזרו וטענו בטהראן כי מערכת הטילים תתקבל עד סוף שנת 2015.

לפני כחודש, אמרו ברוסיה כי מערכת ה-S-300 לא תימסר לאיראן בעתיד הקרוב. "יותר חשוב שתתקבל החלטה פוליטית וחוקית אשר תאפשר העברה שכזו", אמר סגן שר החוץ סרגיי רייבקוב. "מועצת הביטחון של האו"ם מעולם לא אסרה על מכירת המערכת", הזכיר הנשיא ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים במוסקבה שכינס באמצע אפריל. לדבריו, טהראן הפגינה "גמישות" בשיחות הגרעין עם שש המעצמות, ולפיכך אין מניעה לספק לה את המערכת, שכל ייעודה "הגנתי".

עוד בוואלה חדשות:
דיווח: ישראל הציעה לסעודיה מערכת "כיפת ברזל"
ישראל התלוננה - ארה"ב הטילה עיצומים על חברות שסייעו לאיראן
איראן: "בידינו 80 אלף טילים שמכוונים לחיפה ולתל אביב"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפגישה בשנגחאי, סין, מאי 2014. AP
נשיא איראן חסן רוחאני ומקבילו הרוסי פוטין, בחודש שעבר/AP

מוקדם יותר, הסיר פוטין את האמברגו שהוטל בלחץ המערב על מכירת המערכת לאיראן. העסקה נחתמה במקור ב-2007, והאמברגו, שהוטל ב-2010, הוביל לתביעה איראנית נגד רוסיה, בדרישה לתשלום פיצויים בגובה ארבעה מיליארד דולרים. פוטין הבהיר כי ה-S-300 היא "מערכת הגנתית לכל דבר", וכי סוללות הטילים נועדו "לשמש גורם מרתיע" במזרח התיכון.

המגעים למכירת המערכת מגיעים על רקע שיחות הגרעין בין איראן למעצמות – ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, גרמניה וסין – בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן. לטענת מוסקבה, הסכם הביניים שנחתם בנובמבר 2013 מספיק על מנת להשלים את העסקה, אולם הצדדים מעדיפים ככל הנראה להמתין עד לתאריך היעד להסכם הגרעין, סוף חודש יוני, על מנת להשלים את העסקה הבילטראלית.

עם התקרבות תאריך היעד, המתיחות הדיפלומטית מורגשת, והצהרות שונות נשמעות מהדרגים השונים באיראן ובמדינות המשתתפות בשיחות, בניסיון להכין את הקרקע להסכם המסתמן. סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, טען אתמול כי בטהראן יסכימו לפיקוח בינלאומי על אתרי הגרעין "כל עוד הוא לא חוצה את הקווים האדומים שלנו", והזהיר את הקונגרס האמריקני מפני "ניצול" של פרק הזמן שניתן להם לבחון את פרטי ההסכם.

(עדכון ראשון: 22:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully