וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור מגיב לסערה: "בשתי המדינות יש אנשי שלום"

25.5.2015 / 13:50

במכתב שהעביר לידידו, העיתונאי הנריקה צימרמן, מבהיר פרנציסקוס כי אין אמת בטענה שהכס הקדוש הכיר באופן בלתי צפוי במדינת פלסטין. כמו כן, הבהיר: "נחתום על הסכם סחר גם עם ישראל"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

האפיפיור פרנציסקוס התייחס בסוף השבוע במילים נחרצות לסערה התקשורתית סביב קשרי הוותיקן והרשות הפלסטינית ואמר: "מי שלא מכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל נגוע באנטישמיות". האפיפיור כתב את הדברים במכתב שהעביר לידידו, העיתונאי הנריקה צימרמן, לאחר שנחשף לפרסומים שגויים בתקשורת הבינלאומית בנוגע לעמדותיו בנושא הישראלי-פלסטיני.

לדברי האפיפיור, אין אמת בטענה שפורסמה על ידי כלי תקשורת שונים בעולם לפני כשבוע וחצי, על כך שהוותיקן החליט באופן בלתי צפוי להכיר במדינת פלסטין. "העצרת הכללית של האו"ם הכירה כבר בשתי מדינות, ומאז אותה הכרה הכס הקדוש מדבר על מדינת ישראל ומדינה פלסטינית, או מדינת פלסטין", הבהיר האפיפיור. דבריו מדויקים, שכן הוותיקן החל להתייחס לפלסטין כמדינה כבר תחת הנהגתו של האפיפיור הקודם, מיד לאחר החלטת האו"ם בנושא בשנת 2012.

פגישת אבו מאזן והאפיפיור פרנציסקוס. AP
"הכס הקדוש מדבר על מדינת ישראל ומדינה פלסטינית". האפיפיור פרנציסקוס ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/AP

בהמשך המכתב כתב האפיפיור פרנציסקוס כי "בשתי המדינות היו ועדיין ישנם אנשי דיאלוג ושלום. לי אישית הייתה התנסות עם שמעון פרס ועם אבו מאזן". השניים השתתפו בתפילה למען השלום שאירגן האפיפיור בוותיקן בקיץ שעבר. עוד ציין האפיפיור במכתבו, כי "היו אפילו כאלה ששילמו בחייהם על התמיכה בשלום. אני זוכר את יצחק רבין". פרנציסקוס לא הזכיר במכתבו את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם כפי שפורסם בסוף השבוע בוואלה!NEWS, במהלך ביקורו בארץ בשנה שעברה ולאחר שיחותיו עם ראש הממשלה הוא הביע תקווה ש"האיש הזה עוד יביא לשלום".

בנוגע להסכם הסחר שנחתם בין הוותיקן לבין מדינת פלסטין, הסביר האפיפיור: "הכס הקדוש היה מצוי מזה זמן מה במשא ומתן לחתימת הסכמים הן עם ישראל והן עם פלסטין. ההסכם עם פלסטין נוסח ראשון ולכן נחתם. כאשר התהליך (של המשא ומתן – א"ת) עם ישראל יושלם, נחתום גם עם ישראל. זה ממש לא מהווה לחץ חיצוני". יש לציין כי התגובה הרשמית בירושלים להסכם בין הוותיקן לפלסטין הייתה ביקורתית ובמשרד החוץ "הביעו אכזבה" מהצעד. אולם בהמשך הוחלט שלא למתוח ביקורת על העניין, בין השאר בשל היחסים הטובים של ישראל והעם היהודי עם האפיפיור פרנציסקוס.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פגישת האפיפיור פרנציסקוס וראש הממשלה בנימין נתניהו. AP
הביע תקווה שנתניהו "עוד יביא שלום". פרנציסקוס וראש הממשלה/AP

פרנציסקוס הבהיר במכתבו כי "יש להבדיל בין העם היהודי ומדינת ישראל – שיש לה זכות להתקיים – לבין ממשלות זמניות של כל אחת מהמדינות. מי שלא מקבל את שני הדברים הראשונים – נגוע באנטישמיות". במילים אחרות, האפיפיור הסביר כי אפשר למתוח ביקורת על ההנהגה הנוכחית בכל אחת מהמדינות, אבל מי שמנצל את הביקורת הזו כדי לטעון נגד זכות קיומה של ישראל, מביע למעשה עמדה אנטישמית. בסיום מכתבו הוסיף: "אני מבין שלממשלה הנוכחית בישראל יש עמדה מסוימת לגבי ההסכם שחתמנו עם פלסטין, אבל חוסר ההסכמה בינינו היא חלק מהתהליך הדמוקרטי הפנימי במדינת ישראל".

את המכתב, כאמור, העביר האפיפיור העביר לעיתונאי צימרמן, כמו גם לידידו האישי הקרוב, הרב אברהם סקורקה. שניהם דיברו בסוף השבוע בכנס בינלאומי בנושא דת וקיצוניות במזרח התיכון. בכנס השתתפו מנהיגי דת יהודים, נוצרים ומוסלמים. כפי שפורסם בסוף השבוע בוואלה!NEWS, האפיפיור מתכוון להגביר בחודשים הקרובים את פעילותו בנושא הדיאלוג הבין-דתי, כמו גם את ניסיונותיו לקדם קירוב לבבות בין ישראלים ופלסטינים. על רקע הפעילות הזו, היה חשוב לו להבהיר את עמדותיו ולמנוע טענות שגויות בנוגע לעמדותיו בנושא הסכסוך.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully